(Kurzy.cz)
Analýza: Jak se pracuje lidem na home office? Lidem dlouhodobě pracujícím z domova dramaticky klesá motivace a produktivita
Více než roční testování zaměstnanců pracujících z domova ukázalo, že lidem na home office rapidně klesá motivace a s tím i produktivita práce. Alarmující je hlavně pokles motivace ve vnitřním prožívání zaměstnanců. Podstatně klesla i ochota spolupráce. Firmy se musí naučit zaměstnance na dálku lépe řídit, jinak jim časem vyhoří.
Ve srovnání s rokem 2019 rapidně klesla motivace zaměstnanců pracovat, a to o 6,5 %. Alarmující je zejména tříčtvrtinový pokles vnitřní motivace, tedy toho, jak zaměstnanci prožívají motivaci uvnitř. Pokud bude jejich frustrace pokračovat, časem se projeví i navenek. Oproti dlouhodobému průměru klesla motivace i ve vnějším projevu, a to o jednu čtvrtinu (viz graf).
„Znamená to, že lidé se snaží silou vůle motivovat k lepším výsledkům, ale uvnitř jsou již vyčerpáni. Zaměstnavatelé tedy musí akutně řešit kondici svých týmů, protože řada z nich spěje mílovými kroky k vyhoření, byť si to zatím neuvědomují,” shrnuje výsledky průzkumu na téma práce z domova Jiří Šimonek, analytik společnosti DAP Services.
Vyplývá to z průzkumů společností ApuTime a DAP Services, které se dlouhodobě zabývají psychodiagnostikou pracovních týmů a optimalizací pracovních rutin. Průzkum sledoval změny v psychice 3682 zaměstnanců od ledna 2020 do současnosti*. Měření proběhlo na reprezentativním vzorku dospělé pracující populace napříč různými obory.
„Jedná se o významný negativní výkyv oproti mnohaletému stabilnímu průměru. V některých firmách došlo k minimálnímu poklesu, někde je viditelný propad motivace i v desítkách procent. Značně se to projevuje i v produktivitě práce,“ říká Martin Lonský, ředitel společnosti ApuTime, která se zabývá měřením a zvyšováním produktivity práce za pomoci nástrojů umělé inteligence.
Nižší motivace se odráží v klesající produktivitě práce, klesla i ochota spolupráce
Ztráta vnitřní motivace a ochoty spolupráce se odráží i v produktivitě práce. Podle poslední analýzy společnosti ApuTime zaměstnanci denně promrhají neproduktivní prací 162 minut: zejména zbytečnými úkony či komunikací (37 %), prostoji v důsledku chaotického plánování (33 %) a zbytečnou administrativou (30 %) ve stylu „děláme to, protože to po nás vedení chce“ (viz graf).
„Lidé sice v průzkumech říkají, že jim práce z domova vyhovuje, že mají více času, ale jejich produktivita přitom objektivně klesá. Kromě odloučení od kolegů za to může i zbytečná a špatně řízená práce na dálku. Motivaci lidí to pak ještě více snižuje,“ dodává Martin Lonský.
V důsledku nezvládnutého řízení práce na dálku klesá také ochota spolupráce na straně zaměstnanců: ta klesla o 4 %, a to v celorepublikovém průměru. „To je obrovský pokles. Lidem chybí zejména možnost socializace, tedy osobní kontakt s kolegy, jasně daná struktura plnění úkolů a pravidelné rituály spojené s pracovním dnem,“ vysvětluje Jiří Šimonek.
Lidé se musí setkávat a motivovat alespoň virtuálně, jinak postupně vyhoří
Z analýzy psychodiagnostických dat DAP Services dále vyplývá, že potřeba být zapojen a podílet se na společném cíli v zaměstnání vzrostla o 5 %. Zaměstnanci musí cítit, že jejich práce je smysluplná a že se jim daří společně plnit cíle. O to více je třeba najít způsob, jak týmově integrovat zaměstnance na home office.
„Naléhavý pohled šéfa v kanceláři či viditelné odhodlání kolegů je v praxi největší motivací. Doma se sice můžeme více soustředit, ale týmový duch a pracovní ruch, který dokáže nakopnout, tam prostě není. Zaměstnavatelé jej tedy musí dodat alespoň virtuálně pomocí technologií,“ dodává Martin Lonský ze společnosti ApuTime.
Firmy proto do řízení zaměstnanců stále více zapojují technologie, a to zejména chytré plánovací systémy využívající umělou inteligenci, které dokážou přeplánovat i velmi složité harmonogramy a upozornit na možné problémy. Pokrokoví zaměstnavatelé navíc do praxe zavádějí i pravidelné psychodiagnostické průzkumy, jejichž účelem je sledovat motivaci a náladu týmu.
„Je určitě jednodušší problém s psychikou a dokončením úkolu zachytit hned na začátku, než když už je pozdě. Psychodiagnostika se stane nedílnou součástí řízení zaměstnanců ve firmách s pracovními týmy na home office,“ uzavírá Martin Lonský, šéf společnosti ApuTime.
Poznámky: * Průzkum sledoval změny v psychice 3682 zaměstnanců od ledna 2020 do současnosti. Psychodiagnostické testy jsou realizovány pomocí barvově asociační metody, která měří vzory chování pomocí barevné škály. Oproti tradičním dotazníkům a průzkumům umí vyvolat odezvu, která nemůže být vědomě ovlivnitelná. Metoda funguje na neurobiologickém základě, kombinuje psychologii s vědeckými poznatky z neurovědy, lékařství, biologie, matematiky, sociologie, statistiky a informačních technologií. Autorem metody je český psycholog Jiří Šimonek, který vycházel zejména ze zkušeností a myšlenek známého Švýcara Maxe Lüschera, od něhož známe Lüscherův barvový test, a také z teorie asociací. Více informací získáte na https://dap-services.cz/metoda/
Společnost ApuTime působí na tuzemském trhu od roku 2016. Je významným poskytovatelem technologií pro sledování a zvyšování produktivity práce. Pro tyto účely vyvíjí technologii umělé inteligence (AI), která v sobě kombinuje strojové učení a projektové řízení s bioalgoritmy inspirovanými fungováním velkých živočišných společenství, například mravenišť či termitišť.
Zakladateli firmy jsou vizionáři Martin Lonský a Tomáš Hýl, kteří byli vedeni touhou odstranit lidem z pracovního života zbytečnou rutinu, která bere energii na tvůrčí a smysluplnou práci. Technologie firmy nyní využívá již více než 200 společností ze všech sektorů.
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz