Blockchainová technologie přichází do emirátských supermarketů
Blockchainová technologie přichází do emirátských supermarketů
05.04.2021 / 10:17 | Aktualizováno: 05.04.2021 / 10:21
Digitalizace služeb i podnikání byla nevyhnutelná. Její nevyhnutelnost byla současnou pandemií pouze zrychlena. Častější používání technologií v každodenním životě také spojuje více současných trendů dohromady.
Proč toho tedy nevyužít a nevytvořit tím možnost pro spotřebitele, aby věděli více o vybraných produktech a jejích cestě do supermarketů?
Mezi největší změny v chování lidí na celém světě za poslední rok bude rozhodně patřit častější pohyb na internetu a sociálních médiích. Stejně tak musela zareagovat většina firem, a tím přenést své aktivita do světa e-commerce. Asi se shodneme, že digitalizace služeb i podnikání byla nevyhnutelná. Její nevyhnutelnost byla současnou pandemií pouze zrychlena. Co je z mého pohledu nejzajímavější, je vstup starších ročníku do online světa. I když si mohli myslet, že je to spíše pro mladé generace a lidé jejich věku to nepotřebují, loňský rok jim v mnoha ohledech nedal na výběr. To potvrzuje například prohlášení šéfky časopisu Economist, Zanny Minton Beddoes, že nejzajímavější novou skupinou, na kterou mířit své online aktivity v příštích letech, jsou lidé 50+.
Častější používání technologií v každodenním životě také začíná spojovat více současných trendů dohromady. Například QR kód, který alespoň pro mě ještě před rokem znamenal poněkud zaostalé a již nepoužívané uložení online dat a odkazu do tištěného obrazce, zažil velký comeback. Ve spojených arabských emirátech jste si během covidových opatření bez telefonu a načtení QR kódu pro zobrazení menu téměř nemohli objednat. QR kod se začal objevovat i na stáncích firem veletrhů, na jedné univerzální kartě, kterou si kdokoliv mohl naskenovat a zobraz tak informace o firmě nebo reprezentující osobě, až po načtení QR kódu, které vám automaticky do telefonu uložilo kontakt včetně jména, emailu a mobilu.
Toho se nyní chopil i největší obchodní řetězec v Emirátech, Carrefour, který chce díky spojení s firmou IBM a blockchainové technologii jít naproti zájmu spotřebitelů v jejich hledání původu potravin. Základem tohoto projektu není jen využití současného trendu vyhledávání zdravějších potravin, ale především k vytvoření důvěry k lokálním potravinám. Během několika měsíců by se v regálech a lednicích supermarketů Carrefour měla objevit zelenina, ovoce nebo maso, které bude mít na svém obalu QR kód. Ten bude prezentovat takzvaná data „Farm to store shelf“, tedy veškerá data o produktu, jako je proces výroby, místo, certifikace, nutriční hodnoty, hygienické standardy, teplotní data během přepravy a další. Vše bude během dopravy a po doručení do obchodních řetězců automaticky uloženo pomocí blockchanové technologie na stránky, kam odkáže načtení kódu.
Hani Weis, ředitel skupiny Majid Al Futtaim Retail provozující Carrefour v Emirátech, prohlásil, že důvěra a více informací k produktům jsou pro zákazníky díky pandemii na vzestupu, proto se rozhodli investovat nemalé peníze do technologie, která bude důvěru zákazníků prohlubovat, a tím si i získávat větší loajalitu při narůstající konkurenci.
I když jde především o zajímavost, dá se v ní číst směřování myšlení místních spotřebitelů. Pro exportéra to znamená, že nejenom sami lidé se snaží získávat o potravinách více informací, ale že i místní firmy jim jdou naproti. To může být zajímavá příležitost pro firmy, u kterých je právě výroba, pozadí nebo příběh to hlavní, co produkt vytváří. Pokud se k tomu přidá ještě trend organických, bio, fair trade, hand made a dalších produktů, otevírá to příležitosti i pro menší, kvalitní firmy.
Zpracoval: L. Zamrzla, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Abú Dhabí
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz