Tesla vs. Volkswagen aneb kdo letos vyrobí více elektromobilů?
Americká Tesla jak známo v roce 2020 vyrobila téměř půlmilionu elektromobilů, tedy meziročně „jen“ o 36 % více. O rok dříve zaznamenala 50 % nárůst a takto výraznou expanzi produkce plánuje v průměru pro řadu dalších let. V některých letech navíc ještě vyšší, což by se mělo uskutečnit právě v letošním roce. Instalované výrobní kapacity Tesly totiž již překračují milion vozů. Volkswagen pak loni z celkově prodaných 5,33 mil. osobních vozů (-15 % YoY) zvýšil prodeje čistě elektrických vozů o 197 % na téměř 134 tisíc. V letošním roce by měl být nárůst produkce dle všeho ještě výraznější a co do počtu tedy již i mnohem konkurenčnější.
(zdroj Volkswagen)
Vize a sliby Elona Muska se již investoři naučili brát s rezervou, resp. především jeho predikce termínů obvykle násobit různými koeficienty výrazně překračující hodnotu 1. Ukazuje se to nejvíce asi u plánovaného autonomního řízení. Naopak z hlediska rychlosti budování výrobních kapacit se Muskovi, resp. Tesle poměrně daří, zvláště například v porovnání s rychlostí zmiňovaného Volkswagenu. Ten v Číně začal v roce 2018 budovat továrnu na elektromobily ještě asi o dva měsíce dříve než Tesla, první elektromobily VW však z linek začaly sjíždět teprve až na konci loňského roku. Tedy o rok později než u Tesly. A celkově dřívější vize týkající se dodávek elektromobilů zákazníkům, vlastně u celého koncernu Volkswagen, nabraly značného zpoždění. Letošek by nicméně z hlediska produkce mohl být pro německou firmu, potažmo celý koncern, již výraznějším posunem.
Saské město Zwickau (Cvikov) se proslavilo především výrobou osobních automobilů značky Trabant. Pro Volkswagen se nově stalo místem, kde začaly z linek sjíždět první elektromobily na jeho modulární platformě MEB. Dříve prezentovaná plánovaná roční výrobní kapacita až 330 tisíc vozů ale naplněna letos nebude. K produkovaným vozům ID.3 sice již nově přibylo také SUV s označením ID.4, v souhrnu však zkrátka Volkswagen letos ve Zwickau plánuje vyrobit maximálně 300 tisíc elektromobilů.
ID.4 (zdroj Volkswagen)
Právě elektromobil ID.4 však začal sjíždět také z výrobních linek v Číně v Antingu a Fo-šanu. V Drážďanech pak tzv. skleněná manufaktura, naposledy vyrábějící e-Golf, začala nově produkovat také elektromobil ID.3. V jednosměnném provozu se jich zde denně zatím vyrobí jen 35, když hlavním cílem této továrny je poskytovat návštěvníkům komplexní zážitky zaměřené na celou rodinu modelů ID. Kromě prohlídky výrobních provozů, dokonce spoluúčast na montáži modelu ID.3, či samotné předávání zde vyrobených elektromobilů zákazníkům.
Každopádně zmiňované čtyři závody Volkswagenu mají dohromady maximální kapacitu výroby již více než 900 tisíc elektromobilů. Německá automobilka zatím neuvedla, kdy ji využije naplno. Na výrobu elektromobilů na platformě MEB se každopádně připravují již další závody - Emden a Hannover v Německu a Chattanooga v USA. Volkswagen veřejně zkrátka jen počítá s tím, že v roce 2025 bude vyrábět 1,5 milionu elektromobilů své značky. Hlavním omezujícím faktorem pro automobilky se při náběhu produkce především obecně zdá schopnost vyrábět dostatek baterií.
Pokud vezmeme v úvahu rozjezd produkce elektromobilů celého koncernu, ať už především vozů Audi či také domácí Škody, Tesla letos začne mít co do počtu vyrobených elektromobilů mnohem více konkurenční prostředí. A to i díky dalším elektromobilům od již tradičních automobilek či čínských NIO, Xpeng, Lucid či BYD, na které výrazně participuje „věštec z Omahy“ Warren Buffett.
Možná si výše uvedené letos více uvědomí také investoři,
když jak už jsme dříve v rozboru uváděli,
například tržní ocenění Tesly až neuvěřitelně předběhlo její dosavadní byznys,
resp. tradiční automobilky.
Cena ID.4
Závěrem možno zmínit cenu poslední zmiňované elektro novinky Volkswagenu. V domovském Německu startuje cena ID.4 na 38 450 EUR (včetně 19% DPH), u nás na necelých 992 tis. Kč. Tedy vozu s výkonem až 125 kW, resp. s 52 kWh baterií umožňující dle WLTP dojezd do 348 km. Výkonnější verze ID.4 se 77 kWh baterií má pak umožnit zajímavější dojezd až 522 km. Oproti slabší verzi si je nutno například u nás připlatit zhruba 190 tisíc Kč.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Češi topí dřevem více a více, prodeje kotlů na pelety citelně rostou. Topení dřívím je totiž levné jako nikdy, z roku na rok palivové dřevo zlevnilo o více než 40 procent.
- TESLA (TSLA) - Akcie Tesla
- Organizace Ústeckého kraje zajistí péči v elektromobilech od Skupiny ČEZ
- ŠKODA AUTO vyrobila 100 000 baterií pro plug-in-hybridní modely
- Bank of America mohla dosáhnout víc. Výsledky nenadchnou ani neurazí
- COVID-19 Vaccine AstraZeneca přehledně: Jak účinkuje a pro koho je určená?
- Útok na Kapitol, smrtící projev a příklon k EU aneb Bidenova inaugurace
- Elektromobily budoucnosti? Vážně?
- Sloupek Kateřiny Lhotské: Jistě, pane premiére aneb krabice sira Humphreyho
- Tržní výhled aneb co nás čeká v tomto roce
- BMW má letos v plánu zdvojnásobit prodej elektromobilů
- Největší evropská základna na výrobu baterií pro elektromobily může být v Maďarsku
Benzín a nafta 24.02.2021
Natural 95 28.98 Kč![]() ![]() | Nafta 27.84 Kč![]() ![]() |
Prezentace
25.02.2021 3 tipy, jak vybrat do vaší ložnice to nejlepší...
23.02.2021 Sníh a ledovka - úhlavní nepřítel každého řidiče..
19.02.2021 Jak vybrat přívěsný vozík za auto?
Okénko investora
Tony Christoforou, Goldenburg Group
Do bezpečného přístavu eura vplouvá loď se zlatým „B“ na vlajce
Štěpán Hájek, PurpleTrading
Lukáš Baloga, ProfitLevel
Olívia Lacenová, TopForex
Štěpán Křeček, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Prodeje mincí American Eagle v roce 2020, nejvyšší za poslední 4 roky
Martin Krištoff, CFD World
Petr Golka, Ronda Invest
Nájmy porostou. Vydělávat na nemovitostech ale můžete, i když žádnou nevlastníte.
Jonáš Mlýnek, LYNX
WallStreetBets a GameStop. Vyplatí se připojit k revoluci na trzích?
Tiskové zprávy
NN Group za rok 2020 vykázala provozní zisk 1,9...
Vakcína proti covidu-19 doposud přinesla...
Ať tu školu už otevřou, protože to je 100 a 1
Zaměstnavatelé zvažují zavedení stravenkového...
Finanční rady
Romana Hubáčková, RekvalifikačníKurzy.cz
Jiří Sýkora, FC&SLS a.s.
Fincentrum Hypoindex leden 2021: Sazby stále hledají pomyslné dno
Kateřina Jandová,Quaentas
Zachrání pracovní místa ve finančním sektoru poskytovatelé online platforem a služeb?
Robert Chmelař, BezDodavatele.cz
Neplaťte zbytečně energetickým molochům! Odebírejte zelenou elektřinu od lokálních výrobců