Kamenní prodejci papírenského zboží, dětských oděvů a obuvi a spodního prádla kvůli koronaviru dosud na tržbách přišli o dvě miliardy korun
Vláda dnes jedná po rozšíření sortimentu
maloobchodního zboží, které je možné prodávat, o papírenské zboží, dětské
oblečení a obuv a spodní prádlo. "Kamenní" prodejci tohoto sortimentu
dosud kvůli koronavirové situaci a uzavírkám přišli dohromady o zhruba dvě
miliardy korun tržeb
Ztráty papírnictví – stovky milionů korun
Za papírenské zboží, psací a kreslicí potřeby utratí obyvatelé ČR ročně zhruba dvě miliardy korun. Dosavadní ztráty „kamenných papírnictví“ související s koronavirovou pandemií, loňské a letošní, tak lze kvůli propadu tržeb vyčíslit na nižší stovky milionů korun. Výpadek tržeb v čase uzavření obchodů a omezování sociálních kontaktů – spontánnímu i administrativnímu – je totiž zčásti kompenzován navýšenými tržbami v době po jejich otevření a uvolnění atmosféry ve společnosti. Část výdajů za papírenské zboží totiž mohou domácnosti, ale i například školy takzvaně „časovat“, na rozdíl od zboží okamžité spotřeby, takže částečná kompenzace je možná. Samotní výrobci dodavatelé papírenského zboží, psacích a kreslících potřeb ale o stovky milionu na tržbách nepřijdou, neboť s nástupem pandemie zesiluje on-line prodejní kanál. I řada provozovatelů kamenných papírnictví realizuje část svých prodejů v rostoucí míře právě prostřednictvím internetu. Ztráty výrobců a dodavatelů papírenského zboží tak lze odhadnout nejvýše na nižší desítky milionů korun, zejména kvůli uzavření škol a menší spotřebě papírenského zboží, psacích a kreslících potřeb právě ve školách.
Ztráty prodejců dětských oděvů a dětské obuvi – 1,5 miliardy korun
Za dětskou obuv a oděvy utratí obyvatelé ČR ročně zhruba dvanáct miliardy korun. Dosavadní ztráty „kamenných obuvnictví“ související s koronavirovou pandemií, loňské a letošní, tak lze kvůli propadu tržeb vyčíslit na zhruba 1,5 miliardy korun. Výpadek tržeb v čase uzavření obchodů – spontánnímu i administrativnímu – a omezování sociálních kontaktů je totiž zčásti kompenzován navýšenými tržbami v době po jejich otevření. Podstatnou část výdajů za dětské oděvy a obuv totiž mohou domácnosti takzvaně „časovat“, na rozdíl od zboží okamžité spotřeby, takže částečná kompenzace je možná. Samotní výrobci a dodavatelé dětské obuvi a dětských oděvů o zmíněnou 1,5 miliardy ale rozhodně nepřijdou, neboť s nástupem pandemie zesiluje on-line prodejní kanál. Dodavatelé dětské obuvi a oděvů část svých prodejů v rostoucí míře realizují právě prostřednictvím internetu. Ztráty výrobců a dodavatelů dětské obuvi a oděvů tak lze odhadnout nejvýše na nižší stovky milionů korun.
Ztráty prodejců spodního prádla – stovky milionu korun
Za spodní prádlo utratí obyvatelé ČR ročně necelých pět miliard korun. Dosavadní ztráty „kamenných prodejců spodního prádla“ související s koronavirovou pandemií, loňské a letošní, tak lze kvůli propadu tržeb vyčíslit rovněž jako v případě papírenského zboží na nižší stovky milionů korun. Výpadek tržeb v čase uzavření obchodů – spontánnímu i administrativnímu – a omezování sociálních kontaktů je totiž zčásti kompenzován navýšenými tržbami v době po jejich otevření. Podstatnou část výdajů za spodní prádlo totiž mohou domácnosti takzvaně „časovat“, na rozdíl od zboží okamžité spotřeby, takže částečná kompenzace je možná. Samotní výrobci a dodavatelé spodního prádla o stovky milionu na tržbách ale rozhodně nepřijdou, neboť s nástupem pandemie zesiluje on-line prodejní kanál. Dodavatelé dětské obuvi část svých prodejů v rostoucí míře realizují právě prostřednictvím internetu. Ztráty výrobců a dodavatelů spodního prádla budou díky rozmachu internetového prodeje poměrně zanedbatelné, v řádu desítek milionů korun.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz