Sdílení aut v polsku zažívá dynamický vývoj
Ilustrační foto: Shutterstock
Současný extenzivní růst vlastnictví osobních automobilů již narazil na své hranice a podmínky na trhu se začínají měnit. Řešením je postupný přechod ke carsharingu, který umožní efektivnější využití dopravní infrastruktury i přepravních kapacit. Mimo jiné tak vznikají i nové příležitosti pro české podnikatele. Příkladem je česká peer-to-peer sharingová služba HoppyGo, která vstupuje na polský trh.
30 MILIONŮ AUT
Rychlý a stabilní ekonomický růst v Polsku zejména v posledních deseti letech vedl ke zvyšující se životní úrovni obyvatel a prudkému zvýšení počtu osobních automobilů na polských silnicích. Poradenská společnost Deloitte uvádí, že Polsko je v počtu osobních vozidel na 100 tisíc obyvatel na šestém místě v Evropě. V zemi je zaregistrováno 30 milionů vozidel, což je nárůst o 8 milionů za deset let.
Ve Varšavě připadá 715 aut na tisíc obyvatel, zatímco v Berlíně pouze 333, v New Yorku 246, v Kodani 241. Na konci roku 2018 bylo ve Varšavě zaregistrováno již více než 1,5 milionu vozidel. Jejich počet rostl i díky výstavbě nových kancelářských výškových budov v centru Varšavy, které mají podzemní garáže – například Warsaw Spire (1 100 parkovacích míst) a Spire (1 000 míst). Naopak londýnský The Scalpel má pouze jedno parkovací místo pro invalidy.
Ilustrační foto: Shutterstock
PARALYZOVANÁ DOPRAVA, NÁSTUP MIKROMOBILITY
Výsledkem dramatického růstu počtu vozidel ve Varšavě a jiných velkých polských městech je ale paralyzovaná dopravní infrastruktura v centrech v době dopravní špičky, výrazné zhoršení kvality ovzduší a zejména růst prašnosti. Vzhledem k tomu, že další nárůst počtu vozidel v ulicích by situaci dále zhoršoval, jediným řešením (současně s rozšířením hromadné dopravy) je takzvaná mikromobilita a carsharing.
Ve Varšavě se do sdílené ekonomiky v rámci mikromobility postupně začleňují nové druhy dopravy: městská kola (Nextbike), elektrické koloběžky (Lime, Bird, CityBee, Hive, Bolt), elektrické mopedy (Hop.City, Blinkee.City) a carsharingová vozidla (Uber, Panek, 4Mobility, InnogyGO!).
Zejména Uber po příchodu na polský trh v roce 2014 zaznamenal rychlý růst popularity, nejprve ve Varšavě a poté v dalších velkých městech. Brzy se ovšem ukázalo, že tato neregulovaná taxislužba přináší rovněž řadu nových problémů – nárůst počtu vozidel v ulicích, nezdaněné příjmy, nekalá konkurence. Od roku 2016 proto platí povinnost registrace pro řidiče Uber, nutnost platit daně z příjmu a od 1.1.2020 vstoupil v platnost takzvaný Lex Uber. Ten zavedl povinnost taxikářské licence i možnost využívat aplikaci a virtuální pokladnu místo taxametru.
OD UBERU K P2P SDÍLENÍ
Postupně se v Polsku začal rozvíjet také carsharingový trh s nabídkou vozidel k pronájmu v ulicích na základě mobilních aplikací. Poláci mohou využít služeb typu Panek (2 tisíce vozidel ve 150 městech), 4Mobility (majitelem PGE/Polska Grupa Energetyczna) nebo InnogyGO! (74 tisíc uživatelů, provozuje elektrické BMWi3).
Zatímco carsharing v Polsku zatím provozují výhradně operátoři, kteří jsou vlastníky vozidel, zcela novým druhem této služby je peer2peer (P2P) sdílení, kdy soukromé osoby dávají k dispozici svá vozidla po dobu, kdy je nevyužívají. Mohou si tak přivydělávat pronájmem. Komunikace mezi nájemcem a pronajímajícím probíhá na základě mobilní aplikace.
První P2P službu bude nyní v Polsku nabízet český HoppyGo, což je projekt Škoda AUTO DigiLab. Činnost má zahájit v průběhu příštích dvou týdnů.
Sdílená doprava a digitální řešení dopravní obslužnosti se bude v Polsku nepochybně intenzivně rozvíjet a pro české podnikatele se tak nabízejí nové příležitosti na polském trhu.
Jan Tomášek, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR ve Varšavě
The post SDÍLENÍ AUT V POLSKU ZAŽÍVÁ DYNAMICKÝ VÝVOJ appeared first on MZV.
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz