Jaká je perspektiva ČEZ,a.s. pro rok 2002?
Toto je oficiální stanovisko ČEZ: Základem pro stanovení cílů v roce 2002 je schválený rozpočet, který uvažuje s čistým ziskem přibližně 4,5 mld. Kč. Posílení kursu koruny vyneslo již čtvrtletní zisk (5,1 mld. Kč) nad tuto úroveň, nechceme však spekulovat o jeho vlivu na celoroční výsledek, a to proto, že podmínky na otevírajícím se trhu s elektřinou jsou významně obtížnější. V oblasti výroby a prodeje elektřiny aktuálně předpokládáme vyrobit celkem 50,9 TWh elektrické energie, tedy o 2,3 % méně, než rekordním loňském roce, ale stále více, než v roce 2000. V důsledku opožďování uvedení do provozu elektrárny Temelín však bylo nezbytné u očekávané skutečnosti oproti rozpočtu zapracovat přesun 1 TWh z jaderných zdrojů na klasické elektrárny. Z hlediska hospodaření společnosti není tento přesun tak významný, jako případné daňové efekty související s posunem termínu převzetí elektrárny do užívání. Nejdůležitější je však nutnost trvale zlepšovat naše postavení na rozhodujícím domácím trhu a potřeba dosáhnout dalšího zvýšení cen, za které exportujeme naše přebytečné kapacity do zahraničí. Jedině tak se propracujeme k rentabilitě, která je u podobných podniků v Evropě obvyklá. Jaká je marketingová strategie ČEZ, a. s., a její vliv na hospodářské výsledky ČEZ, a. s.? V oblasti prodeje elektřiny na domácím trhu má ČEZ, a. s., dva základní cíle:
Postupná liberalizace tuzemského trhu s elektřinou znamená, že od ledna 2002 budou mít právo zvolit si svého dodavatele koneční odběratelé reprezentující cca 30% spotřeby (otevření trhu z pohledu zákazníků), ale toto právo budou mít rovněž distribuční společnosti (tedy 100% otevření trhu z pohledu výrobců). Pro ČEZ, a. s., tak dochází k zásadní změně pozice na trhu, kdy musí soutěžit nejen s tuzemskými výrobci, ale rovněž s potenciálním importem elektřiny ze zahraničí. U vědomí skutečnosti, že získávat pozice na trhu je vždy nákladnější, než pozice udržet, zvolil ČEZ, a. s., marketingovou strategii tzv. “Duhové elektřiny”, kdy oslovuje své zákazníky postupnou nabídkou jednotlivých produktů, od nejlevnějších po nejdražší, ale také od objemově nejvýznamnějších produktů s menším objemem dodávek elektřiny. Produkty jsou nejprve nabídnuty distribučním společnostem (reprezentujícím jako oprávněný zákazník své dosud zajaté/chráněné zákazníky) a poté za srovnatelných podmínek i dalším účastníkům trhu (oprávněným zákazníkům, licencovaným obchodníkům ale opět i distribučním společnostem) soutěžní formou. ČEZ, a. s., garantoval, že průměrná cena nabídky pro rok 2002 bude nižší než regulovaná cena pro rok 2001. Při kalkulaci cenové nabídky vycházel z konzervativního předpokladu nákladů na rok 2001 s tím, že základní ceny jednotlivých produktů při předpokládaném objemu prodeje jsou cíleny na nulový zisk společnosti (dle CAS, nikoliv IAS) v roce 2002. Při dopracování rozpočtu společnosti, ale zejména v hospodaření společnosti v roce 2002 pak bude jedním z cílů omezit náklady tak, aby i přesto bylo dosaženo kladného zisku (dle CAS). Přitom je však nutno mít na zřeteli, že je JE Temelín bude (po uvedení prvého bloku do provozu v 02-03/2002) po většinu roku provozována pouze s jedním blokem, ale odepisovány budou i společná zařízení na oba bloky. Tím dochází (právě a jen v roce 2002) k výraznému navýšení nákladů (odpisů), bez příslušného efektu ve snížení proměnných nákladů na produkci elektřiny (druhým blokem, jak tomu bude v letech následujících). Tato skutečnost by měla výrazný vliv na ziskovost společnosti bez ohledu na zvolenou marketingovou strategii, ale tato skutečnost nebude mít prakticky žádný vliv na tvorbu zdrojů z provozní činnosti (z hlediska cash-flow). |
|
Poslední zprávy z rubriky Údaje o firmách:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz