Koronavirus a automobilový průmysl: Důsledky karantén a paniky tvrdě dopadají na prodej aut
Nákaza se dál šíří, počet obětí stoupá. Koronavirus výrazně ovlivňuje i automobilový průmysl. A následky tvrdě dopadají na výrobu i prodeje po celém světě.
Příští týden začíná ve švýcarské Ženevě světoznámý mezinárodní autosalon. Jenomže koronavirus do země dorazil dřív než zástupci automobilek. Výrobci tak kvůli obavám z šíření nákazy výrazně omezují počet lidí, které na obří akci vyšlou.
Pořadatelé trvají na tom, že autosalon proběhne, ale například Toyota už oznámila, že do Ženevy pošle jen ty nejdůležitější lidi, ostatní zástupci zůstanou doma, píše Autoblog.com.
Už ve středu se z autosalonu kvůli cestovním omezením vyhlášeným italskými úřady odhlásilo vedení automobilky Ferrari či výrobce brzd Brembo. Účast v souvislosti s koronavirem odřekla i šanghajská společnost Aiways vyrábějící elektromobily - není schopná z Číny dovézt své elektrické kupé U6ion.
Paralyzovaný průmysl
Koronavirus ale ovlivňuje celý automobilový průmysl. V Číně museli na čas pozavírat řadu továren a prodej aut tam už v první půlce února poklesl o 92 %. Odložen byl také každoroční největší autosalon v zemi, který byl původně naplánovaný na konec dubna.
Čína je největším automobilovým trhem na světě a právě Wu-chan, odkud se virus začal šířit patří mezi “motorová města”, své sídlo tam má řada automobilek včetně General Motors, Hondy, Nissanu, Peugeotu či Renaultu. Vloni se v provincii, jejíž metropolí je právě Wu-chan vyrobilo přes 2,2 milionu aut, což představuje zhruba 10 % celkové výroby v Číně.
Automobilky ale omezily výrobu i v dalších čínských závodech. Čínská asociace výrobců automobilů nedávno předpověděla 10% pokles prodeje v první polovině roku a 5% pokles za celý letošní rok.
Prodej aut přes internet
Někteří výrobci a prodejci aut se snaží pokles alespoň zčásti zpomalit online cestou. Poté, co klesl počet zákazníků v tradičních salonech, posilují prodej po internetu. Osobní prohlídku vozů nahrazují živé přenosy na internetu a prohlídky prostřednictvím virtuální reality.
Online prodej se snaží v Číně výrazně posílit a propagovat například Tesla, BMW, Mercedes-Benz, či čínský gigant Geely. Ten podle BBC dokonce nabízí zákazníkům “plně bezkontaktní služby” s tím, že jim auto přiveze na zkušební jízdu až před dům, aby nemuseli nikam cestovat a riskovat, že se někde nakazí.
Ohrožené automobilky
Dopady šířící se nákazy pociťují pochopitelně výrobci aut po celém světě. Na akciových trzích zaznamenaly kvůli očekávanému poklesu prodejů výrazné ztráty téměř všechny světové automobilky.
Kvůli omezené výrobě v Číně se také zpožďují nebo ruší mnoho dodávek zásadních dílů pro výrobu aut v dalších zemích. Například Hyundai a Kia nedávno zastavily několik montážních linek v Koreji a Nissan oznámil, že pozastaví svou automobilovou výrobu v Japonsku. Koncern General Motors uvedl, že výpadky výroby by mohly ovlivnit závody v Michiganu a Texasu, Jaguar Land Rover varoval, že virus může způsobit problémy v montážních závodech v Británii a vedení konsorcia Fiat Chrysler vzkázalo, že produkce v jednom z evropských závodů může být pozastavena.
Čínské společnosti se snaží paralyzovanou produkci obnovit, co nejrychleji to jde. I tak ale budou ztráty kvůli koronaviru obrovské - podle ekonomů bude automobilový průmysl letos jedním z nejvíce zasažených odvětví.
Velké ztráty podle expertů čekají například Nissan, který v Číně každoročně zaznamenává obří tržby, Volkswagen, který v zemi realizuje 40 % celosvětových prodejů, či Hyundai, která spoléhá na obrovský dodavatelský řetězec v Číně.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz