Téměř po roce účinnosti GDPR hrozí 4 z 10 firem pokuty kvůli neplnění požadavků
Při obdobném průzkumu na závěr roku 2017 polovina firem očekávala, že v době nabytí účinnosti bude na legislativu připravena. Téměř rok po tomto datu je v plném souladu pouze 6 z 10 oslovených společností, významná část má ke splnění všech požadavků stále daleko. Existují také podniky, jež nevnímají GDPR jako povinnost, kterou by se měly zabývat. „Výsledky průzkumu nám potvrdily poznání z praxe, že některé firmy zaujaly k legislativě lhostejný postoj. Není jich mnoho, řádově jednotky procent, jejich majitelům se však takový přístup může vymstít, protože jim hrozí sankce až v řádech milionů korun,“ říká Stanislav Klika z poradenské společnosti BDO a porovnává. „Půl roku před tím, než legislativa nabyla účinnost, byly 2/3 námi oslovených firem v počáteční fázi celého procesu, seznamovaly se s novým právním rámcem a vytvářely registry osobních údajů. Momentálně se většina nachází v závěrečných fázích, nicméně stále nejsou v souladu.“
Přibližně 40 % se nestresuje tím, že stále nejsou v souladu s GDPR
Takřka čtvrtina firem, které se zúčastnily průzkumu navazujícího na ten z konce roku 2017, očekává, že se nařízení plně přizpůsobí do konce letošního roku. „Ani přes hrozící postih nepatří soulad s GDPR u mnoha společností mezi priority. Již v minulém průzkumu 4 z 10 zástupců firem naznačili, že pro ně termín dosažení souladu není relevantní,“ připomíná Stanislav Klika. Necelých 40 % společností nesplňuje legislativu ani téměř rok po nabytí účinnosti. „Přibližně každý šestý podnik v rámci průzkumu uvedl, že nedokáže odhadnout, kdy bude splňovat všechny povinnosti, nebo že to bude nejdříve v roce 2020,“ uzavírá Stanislav Klika.
S GDPR to nekončí, přichází ePrivacy
V Evropském parlamentu se již nějaký čas projednává legislativa o respektování soukromí a ochraně osobních údajů v elektronických komunikacích známá jako ePrivacy. Podle odborníků ze společnosti BDO je pravděpodobné, že na firmy využívající data uživatelů v digitální reklamě bude mít nařízení větší dopad než zavedení GDPR. Konečná podoba nové legislativy je stále v procesu příprav a doposud není jasné, jaká opatření budou muset subjekty využívající data o uživatelích přijmout. V krajním případě může být ohrožené podnikání menších firem závislých na příjmu z cílené digitální reklamy.
O průzkumu
Průzkumu se zúčastnilo 63 společností různých velikostí působících od oblasti služeb (24 %), přes strojírenství (14 %), stavebnictví (8 %) až po zástupce textilního průmyslu, sklářství, neziskového sektoru a dalších. Nejsilněji byly zastoupeny z hlediska počtu zaměstnanců malé a střední podniky (65 %) a firmy s ročním obratem vyšším než 50 milionů korun (87 %).
Poslední zprávy z rubriky Zákony a právo:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.