Šťastní zaměstnanci jsou o 85 % efektivnější
Odborníci se
shodují na tom, že pocit štěstí a spokojenosti hraje ve výkonnosti zaměstnanců
významnou roli. Šťastní pracovníci méně marodí, pracují lépe a je méně pravděpodobné,
že v blízké době podají výpověď. K jejich spokojenosti přispívají
přátelské vztahy na pracovišti, přístup k občerstvení, ale i to, když jim
zaměstnavatel ukáže, že mu na nich záleží – třeba tím, že se bude starat o
jejich zdraví.
Dle studie The Science of
Happiness z roku 2013 vypracované společností Globoforce jsou šťastní
zaměstnanci o celých 85 % efektivnější než jejich méně šťastní kolegové,
nadto oproti nim vykazují o 60 % menší absenci a u zaměstnavatele
zůstávají dvakrát déle. Také je u nich desetkrát méně pravděpodobné, že si
vezmou pracovní neschopnost. Šťastní zaměstnanci tudíž své firmě přinášejí
mnohé benefity. Jak můžete ke štěstí svých zaměstnanců přispět? V článku
vám přinášíme 4 tipy, jak na to.
1) Ukažte jim
hlubší smysl jejich práce
Říci svým zaměstnancům, co mají
dělat, bývá většinou mnohem lehčí a časově nenáročnější než vysvětlovat jim,
proč to mají dělat. Jedním z pilířů budování pozitivní firemní kultury a
dobré atmosféry však je právě to ukázat svým pracovníkům smysl jejich snažení a
zasadit jejich práci do širšího kontextu. „Lidé, kteří neznají smysl své
práce, mají tendenci pracovat mechanicky, stereotypně, zkrátka jako roboti.
Angažovaní zaměstnanci – ti, kteří vědí, proč danou práci dělají, navíc znají i
vizi a hodnoty své firmy – jsou oproti tomu výkonnější, pracují s nadšením
a jsou též kreativnější,“ vysvětluje Jiří Jemelka, ředitel společnosti
J.I.P. pro firmy, jež poskytuje revitalizace a interim management malým a
středním podnikům.
2) Dejte jim
prostor pro socializaci
Dobré vztahy na pracovišti jsou
mimořádně důležitým prvkem pozitivní firemní kultury, v níž jsou
pracovníci šťastní. Přátelství mezi zaměstnanci dokonce podle průzkumu
analytické společnosti Gallup zvyšuje spokojenost pracovníků o celých
50 %, u zaměstnanců s nejlepším přítelem v pozici pracovního
kolegy je pak sedmkrát vyšší šance, že se svým povinnostem budou věnovat
skutečně naplno. Aby ovšem pracovníci mohli přátelské vztahy navazovat a
rozvíjet, je potřeba jim na to dát prostor. Dobře k tomu poslouží
například přestávky a také speciálně pro interakci určené „chill-out zóny“, kde
se zaměstnanci mohou na chvíli sejít, dát si společně třeba kávu a popovídat
si.
3) Veďte je ke
zdravému životnímu stylu
Ke spokojenosti zaměstnanců a
pozitivní atmosféře na pracovišti přispívá i to, jak moc se zaměstnavatel o své
lidi zajímá a stará. Správný lídr umí svým pracovníkům ukázat, že si cení
jejich práce, pochválí je i jim děkuje za odvedenou práci. Kromě toho se čím
dál víc firem začíná též starat o samotné zdraví svých lidí, a to nejen tím, že
jim jako pracovní benefit nabízí takzvané „sick days“. „Společnosti dnes již
například nabízejí příspěvky na odvykací kúry pro kuřáky, pořádají pro své
zaměstnance kurzy o zdravém životním stylu nebo jim kupříkladu poskytují služby
maséra přímo na pracovišti,“ popisuje Jiří Jemelka. Dalšími možnostmi je
pak například instalovat u firmy stojany na kola a k toaletám přidat
sprchy, čímž můžete pracovníky povzbudit k ježdění do práce na kole. Nebo
můžete se svými zaměstnanci vytvořit sportovní tým a účastnit se různých
dobrovolnických klání, čímž jim nejen dopřejete možnost zdravého pohybu, ale i
stmelíte kolektiv.
4) Štěstí
prochází žaludkem
Nejen láska, ale i spokojenost
na pracovišti prochází žaludkem. Podle studie z roku 2015 je ve své práci
mimořádně nebo velmi šťastných 56 % zaměstnanců, ovšem mezi těmi, kteří
mají na pracovišti přístup k občerstvení zdarma, je tento podíl ještě
vyšší: 67 %. Mezi firmami tak nastupuje sílící trend nového benefitu
v podobě dobře zásobené kantýny. Dostupnost jídla na pracovišti a také
jeho pestrost je nejdůležitější pro pracovníky z generace mileniálů,
mají-li tudíž ve vaší společnosti převahu mladší ročníky, určitě tuto možnost
zvažte.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
19.03.2024 Kde jsou nejlevnější last minute zájezdy – jak...
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn