PwC ČR (PwC ČR)
Podnikání  |  14.06.2018 11:32:10

PwC: Odvětví médií a zábavního průmyslu v Česku poroste o 5 % ročně, noviny ale čeká další propad


Odvětví médií a zábavního průmyslu v Česku poroste v následujících pěti letech tempem 5 % ročně, nahoru ho potáhne především digitální oblast. Naopak novinám budou příjmy klesat v České republice i ve světě. Další fáze digitalizace spolu s dominantním postavením internetových platforem vede firmy ke spojování do stále větších celků, tzv. superpodniků, které nabízejí širokou škálu služeb. Specialitou Čechů jsou knihy, těch nakupujeme nejvíc v Evropě. Vyplývá to ze studie PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018–2022.

Média a zábavní průmysl se doslova mění před očima
Trh médií a zábavního průmyslu vstupuje do nové fáze změn. Jednou z nejdůležitějších je klesající význam tradičních zdrojů příjmů a hledání nových. Ve světě se osvědčuje tzv. členský princip, který kombinuje silný vztah s fanoušky s cílením obsahu vytvořeného přímo pro ně na míru. Velkým trendem je také rostoucí význam mobilních telefonů. Globální výnosy z reklamy přes mobilní zařízení letos poprvé překonají výnosy z inzerce přes kabelové připojení na internet. Na všechny tyto změny společně s obecným nástupem nových technologií a dominantním významem digitálních platforem firmy reagují spojováním se do tzv. superpodniků, které usilují o vytvoření přímého kontaktu se zákazníky, jimž nabízí celou šíři služeb. Od poskytování připojení na internet přes tvorbu obsahu až po jeho distribuci.

Kam až může tisk v Česku klesnout?
Noviny čekají těžké časy, jejich výnosy poklesnou od roku 2017 do roku 2022 z 9,2 miliard na 7,3 miliard , tedy tempem 4,5 % ročně. Čísla táhne dolů především úbytek finančních prostředků z předplatného, který se pohybuje ve výši 11,8 % za rok. Snižují se ale i výnosy z reklamy, a to každoročně o 2,4 %. „Českým specifikem je nízký význam předplatného na financování médií. Zatímco v ostatních zemích Evropy zůstanou výnosy z předplatného vyšší než výnosy z inzerce, u nás bude naopak předplatné představovat jen asi 20 % celkových příjmů,“ uvádí Olga Řehořková, specialistka na média a zábavní průmysl, PwC Česká republika. Propad tištěných časopisů je v porovnání s novinami pomalejší, bude se pohybovat kolem 1,8 % za rok.     

 

Výnosy českých tištěných médií v milionech (červený sloupec představuje reklamu, hnědý předplatné)

Zachrání média digitál?
Online médiím se vydělávat daří, jejich výnosy porostou do roku 2022 tempem 7 % ročně. Stoupá především důležitost předplatného, noviny za něj utrží každý rok o 12,9 % navíc. Ekonomický význam digitálu je ale v porovnání s tištěnými médii zanedbatelný. Zatímco v roce 2017 činily výnosy tištěných médií celkem 9,2 miliard , online média ve stejném roce vydělala jen 768 milionů . „Online média rostou relativně rychle, bohužel ale z malého základu. Propad tištěných médií tedy výhledově vyrovnat nemohou,“ dodává Olga Řehořková z PwC ČR. Internetovým časopisům se pak daří ještě lépe, jejich výnos se bude do roku 2022 zvyšovat o 13,7 % ročně. Nahoru je táhnou především specializované odborné časopisy pro podnikatele. Stejně jako u novin ale platí, že digitální obsah představuje jen zlomek trhu.

Česko jako národ čtenářů
V mezinárodním srovnání se v České republice velmi daří knihám. Zatímco v západní a východní Evropě roste tento trh tempem 0,3 % a 0,5 % ročně, Češi za knihy zaplatí do roku 2022 každoročně o 2,3 % více. Prodej elektronických knih se bude dokonce zvyšovat až o 12 % ročně, jeho podíl na celkových výnosech ale zůstane zanedbatelný, v roce 2022 bude představovat pouhých 3,4 %. Většinu růstu tak táhne prodej klasických papírových knih.


O studii
Již devatenáctý ročník studie PwC Global Entertainment & Media Outlook 2018–2022 představuje trendy v oblasti zábavního průmyslu a médií včetně pětiletého odhadu výnosů této ekonomické oblasti v 15 ekonomických segmentech v 53 zemích světa včetně ČR. Více se dozvíte na
https://www.pwc.com/outlook.


PriceWaterhouseCoopers Česká republika

V PwC usilují o obnovení důvěry a řešení důležitých problémů ve společnosti. PwC je síť firem s více než 236 tisíci lidmi ve 158 zemích světa. Poskytují kvalitní auditorské, daňové a poradenské služby, které podporují jejich klienty při dosahování jejich cílů.
Název „PwC“ označuje všechny společnosti skupiny PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem.

Více se můžete dozvědět na: www.pwc.com/cz

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

PwC: Odvětví médií a zábavního průmyslu v Česku poroste o 5 % ročně, noviny ale čeká další propad

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.








Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Školení Počasí

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Úřad práce

Investice

Makroekonomika - ČNB

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2018

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies