Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  17.04.2015 08:12:44

Zahraniční trend: zdravá firemní kultura

 

Zahraniční trend: zdravá firemní kultura

 

Nepodceňujte atmosféru na pracovišti a firemní kulturu ve Vaší firmě. Nespokojení zaměstnanci a jejich vysoká fluktuace můžou mít fatálnější následky na Vaše podnikání než byste čekali. Jak to dělají v zahraničí?

 

České firmy v mnoha ohledech pečlivě sledují zahraniční trendy. Inspirovali se změnami pracovního prostředí (kanceláře open space, které jsou dnes již na ústupu), zkouší nové nástroje prodeje i marketingu (obsahový marketing, guerilla marketing), apod. Jen ale nepatrné procento z nich ze zahraničí přijalo vzor téměř nejdůležitější – rozvoj firemní kultury. Zejména pak podniky malé a střední.

 

Zahraniční firmy si jasně uvědomují, že problémy firmy vždy netkví jen v jasně zřejmých příčinách, jako je nehospodárnost, špatné cash-flow nebo nedokonalý produkt. Na ekonomické zdraví firmy má značný vliv přetížení majitele či manažerů, stres, nedostatek důvěry uvnitř firmy, nízká otevřenost managementu vůči zaměstnancům, vysoká fluktuace zaměstnanců, která je způsobená právě nezdravou firemní kulturou. Z toho všeho vyplývá malá ochota pracovníků se angažovat, malá ochota k zodpovědnosti, nízká míra organizace práce, zaměstnanci přesně nevědí, co mají dělat, špatná koordinace všech činností uvnitř firmy, časté zmatky uvnitř firmy, reklamace od zákazníků a tedy i nižší prodeje a klesající tržby.

 

Na českém trhu mnoho lidí za důkaz zdravé firemní kultury automaticky považuje různé benefity pro zaměstnance, školení a team buildingy jednou či dvakrát do roka. Firemní kultura ale odráží každodenní atmosféru na pracovišti, vzájemnou komunikaci, způsob vedení a delegování úkolů. Často se tak dotýká přímo vedoucích pracovníků, což její „ozdravení" ve firmě mnohdy komplikuje.

 

Zaměstnanci ve firmě s nefunkční firemní kulturou jsou často nevýkonní, více chybují, nekomunikují a bojí se náročnějších úkolů, neboť pracují pod stresem, v atmosféře nedůvěry a strachu, což se odráží i na prosperitě celé firmy. Naopak relativně spokojený a vedení firmy důvěřující zaměstnanec pracuje uvolněněji, rychleji, kreativněji, jeví více zájmu o spolupráci a komunikaci – tudíž je ve finále i produktivnější ve své práci.

 

Jaký efekt na výnosy můžou mít i nepatrné změny na firemní kulturu dokazuje například jedna společnost zabývající se projekční a investiční činností, která se po letech stagnace rozhodla skloubit zájmy své a svých zaměstnanců. Důvodem pro toto rozhodnutí byla vysoká fluktuace zaměstnanců. Ve firmě s řádově 30 pracovními pozicemi se za posledních sedm let vystřídalo na 50 lidí. Po vstupní analýze bylo zavedeno několik rychlých opatření. Jednak se zavedly pravidelné týdenní porady a pravidelná kvartální setkávání všech zaměstnanců s majitelem firmy. Toto opatření mělo za cíl zvýšit otevřenost v komunikaci a informovanost ve firmě. Pouhá zvýšená četnost a otevřenost v komunikaci dokáže sama o sobě doslova malý zázrak.

 

Klíčoví zaměstnanci byli vtaženi do přípravy strategie dalšího rozvoje firmy. Zaměstnanci získali odpovědi i na problémové otázky, vedení se naučilo na připomínky podřízených reagovat konstruktivně. Majitel opustil přístup k zaměstnancům ve stylu: když se ti to nelíbí, tak jdi, za branou firmy stojí další stovky lidí na tvé místo (toto je velký omyl, žádné takové číslo opravdu kompetentních lidí za branami nestojí). Zároveň byli po důkladném prozkoumání situace a všech okolností propuštěni z pracovního poměru dva zaměstnanci, kteří svým podbízivým přístupem, dvojstranou komunikací a intrikujícím chováním spoluvytvářeli atmosféru nedůvěry, strachu, uzavřenosti a neochoty se angažovat pro firmu. Postupně se na každodenní bázi zavedlo mnoho miniaturních opatření, včetně například změny dodavatele obědů.

 

Zaměstnanci se zpočátku velmi nedůvěřivě dívali na to, co se ve firmě děje. Nicméně s přibývajícím časem rostla jejich důvěra nejen v projektový tým, ale především v majitele firmy, s nímž měli v minulosti velice špatné zkušenosti. Výsledkem bylo, že stačily cca. tři měsíce a zaměstnanci se s firmou více ztotožnili, byli spokojenější, zastavila se fluktuace a vcelku pochopitelně vzrostla stabilita firmy, neboť společnost si uchovala zkušenosti z trhu i své know-how. Vyšší odbornost pak logicky vedla ke konkurenční výhodě, k větší spokojenosti zákazníků a tedy i k ekonomickému efektu.

 

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

26.03.2024  5 důvodů, proč by měl e-shop outsourcovat logistiku Michal Petrák (Comgate)
17.03.2024  Jak proměnit svůj relax s golfovou holí v nejlepší investici roku? Exkluzivní... Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
02.03.2024  Proč je dovolená na Maledivách skvělou investicí do vašeho zdraví a pohody Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688