(Kurzy.cz)
Víte, co všechno a proč zahrnují letištní poplatky?
Všichni, kteří alespoň jednou cestovali letadlem, se setkali s pojmem „letištní poplatky“. Jedná se o poplatky, které musíme zaplatit k ceně letenky. Málokdo však ví, co všechno zahrnují. V některých případech mohou být vyšší než samotná cena letenky, a proto je na místě vědět, co tento příplatek přesně obsahuje.
Ještě před několika lety se k ceně letenky připočítával jen jeden poplatek - daň odváděná státu. Jak je patrné ze samotného názvu, šlo o opravdovou daň, uvalovanou vládou každého státu. Někdy byla označována jako „odletová daň“, letištní poplatek a podobně. Tuto daň vybírala letecká společnost od všech cestujících a posléze ji odváděla státním úřadům. V některých zemích se tato daň vybírala od cestujících přímo na letišti u speciálních stánků a její výběr spadal do působnosti letištní správy. Vzhledem k tomu, že výše této daně se často měnila v závislosti na rozhodnutích vlády a na proměnlivém směnném kurzu, dostaly aerolinie povolení ji uvádět na letenkách samostatně a nezahrnovat ji do cen, které inzerovaly. To vedlo k tomu, že prakticky všechny evropské letecké společnosti začaly své ceny uvádět bez těchto poplatků. Zákazník tedy neznal konečnou cenu letenky. I přesto se však mohl v inzerovaných cenách letenek různých aerolinií orientovat, protože tyto letištní poplatky byly pro všechny stejné a byly běžně známé.
S postupnou deregulací v letecké dopravě začaly být leteckým společnostem účtovány další „taxy“ a „poplatky“. Ve většině případů šlo o částky účtované správou letišť za poskytované služby. Jednalo se například o servisní poplatky, poplatky za terminál, bezpečnostní poplatky a jiné. IATA a legislativa umožnily leteckým společnostem i tyto částky uvádět odděleně a vyjmout je z inzerované ceny letenky, přesně jako tomu bylo u původní daně. Přesto i tyto poplatky byly pro všechny letecké společnosti stejné, tudíž obecně známé a inzerovaná cena byla stále srovnatelná.
Později začaly letecké společnosti uvolněnou legislativu využívat a přidávat k cenám letenek své vlastní poplatky. Ty se u jednotlivých leteckých společností výrazně liší, avšak v inzerovaných cenách uváděny nejsou. Letecké společnosti je vybírají jako běžný příjem, který si započítávají do zisku. Zákazník tak nemá jistotu, kolik vlastně za letenku nakonec zaplatí a jaké příplatky bude zahrnovat: letištní poplatky, bezpečnostní poplatky, krizové příplatky, příplatky za palivo a další.
Společnost easyJet, významný nízkonákladový přepravce, usiluje o transparentnost cen a drží externí poplatky na minimu, neboť zobrazuje separátně pouze daň odváděnou státu za každého pasažéra odlétajícího z letiště - Air Passenger Duty (APD). Je také první společností, která bude v průběhu letošního léta nabízet ceny all-inclusive. Pasažéři tak budou mít jistotu, že je jim předkládána skutečná cena letenky.
„V současné době provádíme aktualizaci našich systémů on-line, takže dokonce i na internetové stránce bude pasažérům nabídnuta jedna výsledná cena, a to od prvních kroků procesu rezervace. Tento systém bude brzo plně implementován. Pro tuto strategii jsme se rozhodli i navzdory tomu, že nás to možná bude stát image „levného“ dopravce - zákazníci si možná na první pohled neuvědomí, že jsme nejlevnějším leteckým dopravcem v zemi,“ řekl Yannis Capodistrias, marketingový manažer easyJet pro středoevropský region.
All-inclusive letenka společnosti easyJet může být v některých případech levnější než samotné taxy a příplatky některých konkurentů. Důvodem je skutečnost, že tyto letecké společnosti vyňaly ze základní ceny letenky celou řadu příplatků, které jsou účtovány zvlášť.
Typickým příkladem je tzv. palivový příplatek. V současné době se jedná o velice diskutované téma. Nedávno několik tradičních leteckých společností zvýšilo ceny letenek, protože vzrostla ceny ropy. Otázkou je, pokud cena ropy náhle klesne, budou snad letecké společnosti peníze vracet? A pokud si jejich piloti vyjednají vyšší platy, dočkáme se příplatku na platy pilotů? Proč by měly letecké společnosti vyjímat z inzerované ceny vedle státní daně ještě letištní poplatek? Většina evropských letišť jsou nezávislé korporace a letecké společnosti jim platí komerční poplatky za poskytované služby, stejně jako platí firmám, které pro ně zajišťují catering nebo technický servis. A jaký je v tom rozdíl? Žádný! Podle této logiky by některé společnosti mohly přijít třeba s poplatkem za údržbu letadla. Pro většinu lidí by bylo určitě absurdní a nepředstavitelné jít do kina a na lístku najít cenu vyjma příplatku za pronájem budovy. Anebo platit při vstupu příplatek za elektřinu.
„Společnost easyJet bude dále spolupracovat s organizacemi na Ochranu spotřebitele a asociacemi pro jednotné ceny v inzerci, abychom docílili přímočaré cenové politiky, jejímž výsledkem bude uvádění skutečných a porovnatelných cen,“ dodává Yannis Capodistrias.
Zdroj: easyJet
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz