Otázky a odpovědi týkající se revidovaného uspořádání trhu s elektřinou

Otázky a odpovědi týkající se revidovaného uspořádání trhu s elektřinou

Jaký bude mít revidovaný právní předpis dopad na ceny pro domácnosti a průmysl?

Reforma uspořádání trhu s elektřinou snižuje riziko vysokých a kolísavých cen, jimž čelí evropské odvětví elektřiny a které mají dopad na domácnosti, podniky a průmysl, a to zavedením opatření na podporu dohod o sdílení energie, smluv o nákupu elektřiny a dvousměrných rozdílových smluv. To vše jsou klíčové nástroje ke zvýšení stability a předvídatelnosti nákladů na energii jak pro domácnosti, tak pro podniky.

Reforma rovněž zavádí obezřetnostní povinnosti dodavatelů elektřiny s cílem zajistit spotřebitelům dostupnost smluv na dobu určitou a smluv na dobu určitou a zahrnuje nová opatření s cílem minimalizovat riziko úpadku dodavatelů a umožnit spotřebitelům zvolit si více nabídek dodávek elektřiny. Spotřebitelé budou rovněž moci těžit z nízkonákladových obnovitelných zdrojů tím, že budou sdílet elektřinu, kterou sami vyrobí.

V důsledku těchto opatření se očekává, že ceny elektřiny zůstanou na stabilnější úrovni a budou více nezávislé na nestálých nákladech na dovoz fosilních paliv. Celkově to bude mít pozitivní dopad na účty evropských domácností a podniků za energii.

Budou smlouvy o rozdílech a smlouvy o nákupu elektřiny povinné?

Reforma uspořádání trhu s elektřinou zavádí opatření, která podporují využívání smluv o nákupu elektřiny jako dlouhodobých nástrojů k zajištění cenové stability jak dodavatelům, tak spotřebitelům. Neukládá však účastníkům trhu povinnost uzavírat takové dohody. Členské státy budou povinny zajistit dostupnost nástrojů ke snížení finančních rizik spojených se smlouvami o nákupu elektřiny, čímž se rozšíří přístup k těmto smlouvám. Za tímto účelem mají členské státy možnost zavést tržní státní záruky. Tento systém záruk nemůže podpořit výrobu fosilních paliv, ale může podpořit jakoukoli bezuhlíkovou technologii. Kromě toho budou mít členské státy možnost omezit tyto systémy státních záruk pouze na podporu výroby energie z obnovitelných zdrojů v souladu s politikami členských států v oblasti dekarbonizace.

Pokud jde o rozdílové smlouvy, členské státy mají novou povinnost použít dvousměrné rozdílové smlouvy nebo jiné rovnocenné režimy se stejnými účinky, pokud poskytují veřejnou podporu ve formě režimů přímé cenové podpory na investice do nových obnovitelných zdrojů energie a nízkouhlíkových elektráren na nefosilní paliva, zejména větrná energie, solární energie, geotermální energie, vodní energie bez nádrže a jaderné energie. Veřejná podpora na rozšíření stávající kapacity by rovněž mohla být předmětem dvousměrných rozdílových smluv. Podobně je účast účastníků trhu na dvousměrných rozdílových smlouvách nebo jiných rovnocenných systémech se stejnými účinky dobrovolná.

Jak pomůže nový rámec integrovat obnovitelné zdroje energie?

Reforma pomůže integrovat obnovitelné zdroje energie několika způsoby. Celkově to usnadní účast obnovitelných zdrojů energie, odezvy na straně poptávky, skladování a flexibilitu na velkoobchodních trzích s elektřinou zvýšením jejich likvidity a podmínek pro obchodování na těchto trzích.

Pomůže rovněž propojit více obnovitelných a skladovacích řešení v přetížených částech sítě a v oblastech, které čekají na posílení sítě, prostřednictvím nepevných, flexibilních dohod o připojení, které by například mohly zohlednit skladování energie nebo omezit dobu, v níž může výrobní elektrárna dodávat elektřinu do sítě, a umožnit tak její částečné připojení. Organizátoři sdílení energie, jako jsou agregátoři nebo energetické komunity, mohou pomoci zmírnit přetížení sítě přesunem poptávky po energii na hodiny mimo špičku.

Reforma rovněž obsahuje nová ustanovení pro integraci velkých nových projektů v oblasti energie z obnovitelných zdrojů na moři spojených s více než jedním trhem tím, že kompenzují rizika, jimž tyto projekty čelí v souvislosti s přístupem na trhy.

Jak právní předpisy zlepší energetickou bezpečnost Evropy?

V souladu se Zelenou dohodou pro Evropu a cíli REPowerEU bude reforma hrát důležitou úlohu při postupném ukončování závislosti Evropy na fosilních palivech při výrobě elektřiny. Toho bude částečně dosaženo zlepšením trhů s dlouhodobými smlouvami, jako jsou smlouvy o nákupu elektřiny a dvousměrné rozdílové smlouvy, a usnadněním integrace obnovitelných zdrojů energie do celého energetického systému.

Smlouvy o prodeji a dvousměrné rozdílové smlouvy nejen poskytují spotřebitelům stabilní ceny. Poskytují rovněž dodavatelům energie z obnovitelných zdrojů spolehlivé příjmy. To snižuje jejich finanční riziko a výrazně snižuje jejich kapitálové náklady, což působí jako faktor podněcující investice. To vytváří pozitivní cyklus, v němž stabilní příjmy účinně snižují náklady a zvyšují poptávku po energii z obnovitelných zdrojů.

Jak a kdy může EU vyhlásit krizi cen elektřiny a co by to znamenalo?

Komise průběžně sleduje ceny elektřiny na velkoobchodních a maloobchodních trzích. V rámci revidovaného uspořádání trhu s elektřinou může Komise předložit Radě návrh na vyhlášení regionální nebo celounijní krize cen elektřiny, pokud to okolnosti ospravedlní. Zejména je třeba, aby vedle sebe existovaly dvě podmínky:

  • Velmi vysoké průměrné ceny na velkoobchodních trzích s elektřinou ve výši nejméně dvou a půlnásobku průměrné ceny za předchozích pět let a nejméně 180 EUR/MWh, které by měly pokračovat po dobu nejméně šesti měsíců bez průměrné ceny během předchozích pěti let.
  • Prudký nárůst maloobchodních cen elektřiny v rozmezí 70 %, který by měl pokračovat po dobu nejméně tří měsíců.

Jakmile Rada přijme rozhodnutí o vyhlášení takové krize, mohou členské státy uplatnit dočasné cílené veřejné zásahy do stanovování cen za dodávky elektřiny malým a středním podnikům (MSP) (až 70 % jejich spotřeby) a domácnostem (až 80 % mediánové spotřeby domácností a až 100 % u zranitelných domácností a domácností trpících energetickou chudobou).

Jak přispěje revidované uspořádání trhu s elektřinou ke zvýšení konkurenceschopnosti evropského průmyslu?

Reforma by podpořila stabilnější ceny za využívání energie a zvýšila dostupnost méně nákladných obnovitelných zdrojů energie.

S cílem zlepšit konkurenceschopnost průmyslu EU a snížit jeho vystavení kolísavým cenám, zejména revidované uspořádání trhu s elektřinou, zahrnuje opatření k zavedení stabilnějších dlouhodobých smluv, jako jsou smlouvy o nákupu elektřiny. Prostřednictvím smluv o prodeji si společnosti vytvářejí vlastní přímé dodávky energie, a mohou tak těžit ze stabilnějších cen výroby energie z obnovitelných zdrojů a nefosilní energie. V zájmu řešení stávajících překážek pro smlouvy o nákupu elektřiny, jako jsou úvěrová rizika kupujících, ukládá reforma členským státům povinnost zajistit dostupnost tržních finančních nástrojů.

Režimy přímé podpory cen zavedené členskými státy pro nové investice do inframarginální a povinně řízené výroby elektřiny z obnovitelných a nefosilních zdrojů budou muset mít podobu dvousměrných rozdílových smluv nebo rovnocenných režimů se stejnými účinky. Členské státy jsou dále povinny převádět nadměrné příjmy konečným zákazníkům. To má výrobcům elektřiny zajistit stabilitu příjmů a zároveň chránit průmysl před kolísáním cen.

Reforma navíc zvýší likviditu trhu pro dlouhodobé smlouvy, které zablokují budoucí ceny, tzv. „forwardové smlouvy“, což umožní většímu počtu dodavatelů a spotřebitelů, včetně průmyslu EU, aby se chránili před příliš kolísajícími cenami po delší dobu.

Jak budou spotřebitelé moci být aktivními hráči na trhu?

Jedním ze způsobů, jak zvýšit odolnost spotřebitelů vůči účinkům vysokých a kolísavých velkoobchodních tržních cen, je učinit z nich aktivní subjekty na trhu s energií. Nové uspořádání trhu s elektřinou umožňuje, aby tak učinili spotřebitelé, včetně těch, kteří jinak nemají možnost stát se aktivním zákazníkem z důvodu finančních nebo prostorových omezení, zejména zranitelných zákazníků a zákazníků postižených energetickou chudobou.

Prostřednictvím sdílení energie mohou spotřebitelé sami spotřebovávat elektřinu vyrobenou nebo skladovanou mimo místo. To nejenže spotřebitelům poskytuje přímý přístup k nízkonákladovým obnovitelným zdrojům energie, ale také uvolní další pobídky pro aktivní zákazníky, aby investovali do zavádění obnovitelných zdrojů energie a zapojili se do odezvy na straně poptávky.

Spotřebitelé mohou sdílet elektřinu vyrobenou sami nebo kolektivně s přáteli, rodinami, sousedy, komunitami, zranitelnými spotřebiteli nebo osobami postiženými energetickou chudobou. Například rodiny s nízkými příjmy žijící v sociálním bydlení by mohly využívat energii z obnovitelných zdrojů ze solárních panelů na veřejných budovách.

Další důležitou změnou je možnost, aby spotřebitelé uzavřeli více než jednu smlouvu o dodávkách elektřiny nebo dohodu o sdílení energie v rámci stejného místa připojení pro své prostory. Jinými slovy, budou moci uzavřít smlouvu s pevně stanovenou cenou, která bude mít předvídatelné náklady na své hlavní potřeby domácností, a současně smlouvu s dynamickou cenou, jejímž cílem je konkrétně napájet jejich tepelné čerpadlo nebo nabíjet elektromobil v době, kdy je elektřina nejlevnější, tj. pokud je energie z obnovitelných zdrojů nejrozsáhlejší. Rozhodnutí o opatřeních pro měření je ponecháno na členských státech, zatímco inteligentní měřicí systémy by mohly být použity tam, kde je to technicky proveditelné.

Jak revidované právní předpisy zlepšují integritu a transparentnost trhu?

V rámci reformy trhu s elektřinou posiluje revize nařízení o integritě a transparentnosti velkoobchodního trhu s energií (REMIT) rámec pro prevenci a ochranu spotřebitelů a podniků před zneužíváním trhu na evropských trzích s elektřinou a plynem.

Revidované nařízení REMIT konkrétně zavádí nový režim prosazování s významnější úlohou Agentury Evropské unie pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) při přeshraničních vyšetřováních. V důsledku toho by bylo možné účinněji řešit přeshraniční případy, které posílí ochranu před jakýmkoli zneužitím trhu a zvýší integritu velkoobchodního trhu s energií a dohled nad ním.

Revidované nařízení REMIT navíc zpřísňuje dohled nad účastníky trhu, na něž se vztahují oznamovací povinnosti, jako jsou registrované mechanismy pro oznamování a platformy pro důvěrné informace, a posiluje systémy prosazování na vnitrostátní úrovni a na úrovni EU, a to i ve vztahu k vnějším účastníkům trhu, konkrétně účastníkům trhu, kteří nemají bydliště ani nejsou usazeni v EU. Cílem tohoto posíleného prosazování a dohledu nad účastníky trhu je chránit velkoobchodní trhy s energií před manipulací s trhem a zneužívajícím jednáním.

Pro více informací

Tisková zpráva


Zařazenoút 21.05.2024 12:05:00
ZdrojEvropská komise
Originálec.europa.eu/commission/presscorner/api/documents?reference=QANDA/24/2260&language=cs
guid/QANDA/24/2260/

Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.