Oba trendy provázející český automobilový trh s osobními vozy jsou naprosto jednoznačné – přibývá aut na českých silnicích, která jsou zároveň stále starší.
První z obou zásadních trendů dnešní doby je zcela pochopitelný – osobních automobilů v naší kotlině každoročně přibývá. V průměru tak o 150 tisíc kusů. Vloni pak o 172 vozidel. Potud nic překvapivého či neočekávaného. Z jedné strany zde působí přirozený fakt nákupu jak nových, či ojetých automobilů, tak zároveň i opačný směr. Česko zažívá jen minimální vyřazování starých a starších vozů z provozu. Důvod? Obavy, že na nový vůz, zvláště pak na vnucovaný elektromobil, běžní lidé prostě nebudou mít. A tak se po českých silnicích celkem pohybuje až 6,598 milionu osobních vozů stále vyššího věku.
Druhý trend je zřejmě ten nejsmutnější, pokud jde o statistiku. Ta totiž říká, že stárnutí vozového parku osobních vozů se v ČR neustále zrychluje. Od období covidu o 0,35 roku a meziročně o 0,28 roku. Tedy více než o čtvrt roku. Takže průměrný věk „osobáků“ u nás už dosahuje 16,21 let.
Opět, jaký to má důvod? Naprosto zjevný – na nové modely má stále méně lidí, protože ekonomická situace v ČR je taková, jaká je. Druhý důvod? Naprosto nekonzistentní politika EU vůči automobilovému světu. Prosazovaly se hybridy, dnes už nesmí do řady center i celých měst Evropy. Za vzor se berou elektromobily, jejichž dobíjení už některá města omezují, protože prostě elektrická síť není na takový nápor připravena. A chce si snad hodně motoristů koupit drahý vůz do zástrčky, který do ní nesmíte zastrčit?
Jak potom přemýšlí nejen český motorista? To si raději ponechám svůj starší vůz jako jistotu, která funguje, a počkám, až si politici vše rozmyslí, i s ohledem na prohlášení EU o možnosti revize v roce 2026 plánu zákazu výroby nových spalovacích vozidel.
Zařazeno | čt 28.03.2024 11:03:00 |
---|---|
Zdroj | ÚAMK |
Originál | uamk.cz/informace/autostyl/novinky/444-cesko-vic-aut-vic-staricku |