Nový zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který 31. 1. 2024 podepsal prezident Petr Pavel, přináší řadu změn, jež významně ovlivní celý pojistný trh. Jak se na ně připravit? Na to odpovídali odborníci z oblasti pojištění na diskusním fóru, které organizovala 1. února 2024 v hotelu Majestic Plaza Prague společnost „conforum“.
Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla )POV)je implementací evropské směrnicí o pojištění motorových vozidel, která stanoví minimální požadavky na povinné ručení v celé Evropské unii. Proto byl o diskuzní fórum mezi odbornou veřejností velký zájem.
Po úvodním přivítání ze strany moderátorky odborného semináře Markéty Hlavinové, která působí jako hlavní právník v České asociaci pojišťoven, se slova ujal Jiří Beran, ředitel odboru Finanční trhy II na Ministerstvu financí ČR. Ve své přednášce představil hlavní cíle nového zákona o POV, popsal z jakých inspiračních zdrojů tvůrci zákona vycházeli a upřesnil, že zákon má nabýt účinnosti od 1. dubna 2024, některá ustanovení, týkající se především digitalizace, budou však platit až od 1. října 2024. Jiří Beran dále charakterizoval definici vozidla, definici provozu v nové legislativě a přenos povinnosti pojištění na provozovatele. Zamyslel se také nad minimálními limity pojistného plnění a nad procesem škodního průběhu. Na závěr své přednášky nastínil, jak bude probíhat online výměna informací.
Vladimír Krejzar, ředitel Úseku likvidace pojistných událostí z České kanceláře pojistitelů, se ve své přednášce věnoval přechodu na online prostředí z pohledu ČKP. Detailně charakterizoval současný stav předávání dat a na konkrétních případech vysvětlil, jak bude fungovat on-line systém podle nového zákona o povinném ručení. Jeho prezentace podrobně rozebrala výhody a problémy spojené s tímto přechodem do digitálního prostředí.
Lucie Žulavská, project manager ve společnosti Slavia pojišťovna, v rámci své přednášky zmapovala nové kategorie vozidel a zdůraznila nastupující obchodní příležitosti, které s sebou aktuální vývoj kolem motorové směrnice přináší. Popsala problematiku rychlých a výkonných elektrokol, která byla narozdíl od podobně rychlých elektroběžek v rámci politických jednání na evropské úrovni vyjmuta z povinnosti mít sjednáno povinné ručení. Upozornila však, že některé členské státy EU povinnost mít elektrokolo pojištěné stanovují, a na to je pak zapotřebí dávat pozor při cestách klientů do těchto států. Podívala se na základní aspekty online režimu výměny informací pohledem zástupce pojišťovny a zamyslela se také nad využitím diskrece z této legislativy pro uzavřené prostory, nepřístupné veřejnosti. Nastínila také vývoj problematické „klouzavé“ doby vzniku pojištění. Podělil se také se svým názorem na zániky pojištění – podle ní se totiž jedná o nevyužitou šanci, kdy nová právní úprava dávala šanci se plně vypořádat s ukončením smluv bez prokazatelné existence pojistného zájmu, například po vzoru právních úprav sousedních států.
Následovala panelová diskuze, ve které vystoupili Martin Ždímal CEO společnosti RIXO CZ; ředitel Úseku pojištění motorových vozidel v Koopeartivě Aleš Zethner, Lucie Žulavská, project manager Slavia pojišťovny a Country Insurance Officer ze společnosti Fleet Insurance Plan Ladislav Bastl. Při hodnotné debatě popsali kritická místa implementace motorové směrnice do české legislativy, nové metody sjednávání pojištění a procesy při likvidaci pojistných událostí. Zamysleli se i nad navýšením limitů pojistného plnění, nad případnou insolvencí pojistitele a jejími dopady do národních garančních fondů.
Diskusní fórum na téma dopady zákona POV na pojistný trh bylo zajímavým a inspirativním setkáním odborníků z oblasti pojištění, kteří sdíleli své zkušenosti, názory a očekávání ohledně nové éry digitálního pojištění, která se s velkou silou dere do dveří.
Zařazeno | čt 01.02.2024 15:02:00 |
---|---|
Zdroj | O Pojištění.cz |
Originál | opojisteni.cz/pojistny-trh/pojistne-produkty/diskuzni-forum-povinne-ruceni-vstupuje-do-digitalni-ery... |