Tak budeme mít všechna elektrokola bez povinného ručení. Bohužel
Česko zaspalo. Místo příležitosti sjednotit pravidla se sousedními zeměmi, a udělat tak lidem snazší život, rozhodli odpovědní lidé chybně. Výjimka pro všechna elektrokola (bez výjimky) nedává smysl.
České tabu: e-kola nad 25 km/h
Málokdo ví, že některá elektrokola v současnosti dle platných zákonů vyžadují povinné ručení. Hranice pro povinnost je snadno zapamatovatelná a platná po celé civilizované Evropě: výkon 250 W a rychlost 25 km/h. Pokud elektrokolo překračuje jeden z uvedených parametrů, je třeba kolo registrovat jako moped a uzavřít povinné ručení. Jen pro upřesnění – rychlost 25 km/h znamená, že se elektromotor při této rychlosti vypne a již nepomáhá, samotné kolo díky „práci“ cyklisty nebo díky gravitaci samozřejmě může jezdit rychleji.
Protože toto pravidlo platí napříč Evropou, výrobci dodávající na evropský trh ho dobře znají a navrhují kola tak, aby buď byla pod touto hranicí (kategorie Pedelec) nebo nad touto hranicí (S-Pedelec, s rychlostí až do 45 km/h). Stát místo osvěty mezi spotřebiteli ponechal tuto oblast bez významnější informační podpory.
Ještě horší může být nabádání k odblokování kola. Aby prodejce vyhověl předpisu, prodává kolo s omezením rychlosti při 25 km/h („nemusíte kolo registrovat a nepotřebujete povinné ručení“) a zároveň upozorňuje na možnost odblokování („za pár korun vám zařídíme, že budete jezdit klidně 45 km/h“). Že tím dochází k porušení předpisů a při dopravní nehodě bude řidič odblokovaného kola považován za viníka, i když jel po hlavní silnici, to již prodavači a zákazníkovi nedochází.
Nový zákon = promarněná šance
Nový zákon o povinném ručení (prošel sněmovnou) přesněji a lépe definuje, která vozidla mají povinnost si uzavřít povinné pojištění. To je přece příležitost, kdy lze do zákona jednoznačně napsat, že elektrokola typu S-Pedelec musí mít povinné ručení (a ostatní ne). A jednoduše rozjet infomační kampaň o tom, že Česko stejně jako jiné státy jasně stanovuje hranici a uvědomuje si, že rychlá kola mají blíže k mopedům než k běžným kolům.
A ne. Češi asi opět chtěli ukázat, že jsou chytřejší než zbytek Evropy a že mají svou „vlastní českou cestu“. Nebo někdo chtěl pro rychlé cyklisty „vykonat blaho“ a tak je kompletně zprostil povinnosti uzavřít pojištění. V novém zákoně je napsáno že vozidlem není „moped vybavený pomocným pohonem, jehož hlavním účelem je pomoc při šlapání“. Tedy vozidlem není žádné elektrokolo, ani S-Pedelec.
Proč něco dělat jednoduše, když to jde složitě? Díky nestandardnímu přístupu budeme z pohledu registrace a pojištění mít všechny 4 kombinace, kdy vozidlo:
- musí být registrováno a musí mít povinné ručení (např. auta)
- nemusí být registrováno a nemusí mít povinné ručení (např. malé elektrokoloběžky)
- nemusí být registrováno, ale musí mít povinné ručení (např. silné elektrokoloběžky)
- musí být registrováno, ale nemusí mít povinné ručení (kola typu S-Pedelec)
Vidlák děkuje zákonodárcům, že to vzali takto komplexně. Čtvrtá kategorie by v běžné zemi byla zbytečná, ale my jsme super Česko a zasloužíme si čtyři kategorie.
Se silným e-bikem do zahraničí? Hraniční pojištění!
Pojišťovny se musí řádit zákonem, a tak i když majitel S-Pedelecu bude chtít povinné ručení, má smůlu. Po účinnosti zákona již nesplňuje podmínky vymezené zákonem a nelze povinné ručení uzavřít. To ale neznamená, že jezdec na tomto kole nemůže způsobit škodu. Může a určitě větší než třeba na koloběžce, která povinné ručení mít musí.
Řešením je uzavřít si pojištění občanské odpovědnosti s dostatečnou pojistnou částkou (ideálně 50 miliónů). To ale neřeší kontrolu za hranicemi. Třeba v Německu musí mít S-Pedelec povinné ručení a bez něj dostane našinec na dovolené tučnou pokutu. Vidlák se zeptal německé zelenokaretní kanceláře a odpověď byla jasná.
„Všechna elektrická kola, která jsou vybavena elektrickým motorem s výkonem od 250 W do 4 kW a maximální rychlostí do 45 km/h (S-Pedelec) jsou z pohledu (německého, pozn. Vidlák) zákona mopedy. Jsou vozidly a potřebují povinné ručení dle německých zákonů. A proto si Čech bude muset pro svůj S-Pedelec sjednat (hraniční) pojištění.“
Vidlák děkuje zákonodárcům, že po letech sjednocování trhu a vytváření jednoduchých podmínek pro cestování do zahraničí, je zde zpátky hraniční pojištění. Retro je opět v módě. Vidlák se musí jít zeptat svých rodičů, co přesně hraniční pojištění je a kde si ho lze koupit. Snad si to ještě pamatují.
oPojištění.cz
informace ze světa pojištění a risk managementu
Zpravodajský portál, který poskytuje komplexní zpravodajství ze světa pojištění a risk managementu. Denně přináší aktuální zprávy o vývoji pojistného trhu, odborné analýzy, informace o nabízených pojistných produktech a rozhovory s významnými osobnostmi pojišťovnictví.
Více informací na: www.opojisteni.cz
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz