Baterie místo manuálních převodovek. V Nošovicích skončila výroba na Převodovkárně
· Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) dnes po více než
15 letech ukončila výrobu manuálních převodovek
· Výrobní hala Převodovkárna bude přebudována v provoz zaměřený na kompletaci baterií pro elektrická auta
· Naprostá většina zaměstnanců haly najde uplatnění na jiných pozicích v rámci HMMC
Nošovice, 29. února 2024 – Auta s klasickou manuální převodovkou a třemi pedály jsou na ústupu. Závod Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) v Nošovicích, ve kterém loni v srpnu začala výroba už druhé generace elektromobilu Kona Electric, na sklonku února ukončil produkci manuálních převodovek v hale Převodovkárna č. 1. Obdobně jako bývalá hala Převodovkárna č. 2 bude přebudována v provoz společnosti Mobis zaměřený na montáž bateriových systémů pro elektromobily.
Poptávka po vozech s manuální převodovkou dlouhodobě klesá. Jestliže ještě v roce 2018 mělo 59 % aut vyrobených v Nošovicích manuální převodovku, loni to bylo pouhých 24 %. Naopak podíl elektromobilů, které z principu manuální převodovku nemají, roste. Pro nošovický závod je tak přebudování další výrobní haly vstříc elektrické budoucnosti důležitou investicí zejména
v dlouhodobém horizontu. Díky adaptaci na rozvoj elektromobility má i do budoucna hrát pro celou skupinu Hyundai významnou roli.
V roce 2023 bylo v HMMC vyrobeno celkem 186 500 šestistupňových manuálních převodovek,
z nichž přibližně 120 000 zamířilo do závodů Kia na Slovensku a Hyundai v Turecku. Meziročně šlo o cca 15 % pokles. Směr Slovensko nabírá také část produkce „baterkárny“ nošovického Mobisu,
a to prozatím pro hybridní a plug-in hybridní vozy Kia.
Výroba bateriových systémů vypukla v nošovické průmyslové zóně ke konci roku 2022. Od loňska se tam kompletují baterie také pro novou elektrickou Konu. V hale Převodovkárna 1, která teď dosloužila, začnou stavební práce po vyklízení prostor nejpozději v létě. Přeměna v novou „baterkárnu“ by měla být dokončena na jaře příštího roku.
90 % ze zhruba dvou stovek zaměstnanců Převodovkárny napříč všemi profesemi nalezne náhradní pozici na jiném pracovišti v HMMC. Společnost počítá s tím, že po dobu několika měsíců bude držet „nadstav“ zaměstnanců, což usnadní zaškolení zaměstnanců na nových pracovištích. Nové pracovní příležitosti se objeví také právě v chystaném provozu Mobisu.
Ukončení provozu v hale Převodovkárna TM1 neznamená, že by zákazníci už nemohli dostat auto z Nošovic s manuální převodovkou. Nově budou tyto převodovky dodávány z Asie.
Celkově bylo v HMMC za více než 15 let vyprodukováno přibližně 5,26 milionu manuálních převodovek, 80 % z nich tvořily 6stupňové převodovky. Většina produkce byla určena pro potřeby nošovického závodu a sesterský výrobní závod Kia na Slovensku.
Podíl manuálních převodovek v autech z Nošovic (v jednotlivých letech od r. 2008 do r. 2023)
· 2008: 90 %
· 2009: 88 %
· 2010: 84 %
· 2011: 80 %
· 2012: 77 %
· 2013: 71 %
· 2014: 69 %
· 2015: 68 %
· 2016: 60 %
· 2017: 59 %
· 2018: 59 %
· 2019: 52 %
· 2020: 36 %
· 2021: 31 %
· 2022: 30 %
· 2023: 24 %
Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC)
Vysokokapacitní závod HMMC s technicky vyspělým výrobním zařízením zahájil v Nošovicích výrobu v listopadu 2008. Se svými více než 3 200 zaměstnanci disponuje kapacitou výroby až 1 400 vozů denně a více než 300 000 automobilů ročně. Loni automobilka vyrobila dohromady 340 500 aut, což je meziročně o 12 000 vozů více. Rekordním byl rok 2016, kdy bylo v Nošovicích vyrobeno 358 400 aut. Největší podíl výroby dlouhodobě připadá na model TUCSON, který tvoří přibližně 70 % celkové produkce nošovické automobilky. Automobily z HMMC se prodávají ve více než 70 zemích na pěti kontinentech. Plán výroby pro letošní rok je stanoven na 330 890 vozů.
Kontakt:
Petr Michník
vedoucí subdivize administrativy
Hyundai Motor Manufacturing Czech
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Benzín poprvé od začátku roku zlevňuje! Kam až ceny klesnou?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko finanční rady
Iva Grácová, Bezvafinance
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Zlevnění ČEZu: Atraktivní nabídka, nebo berlička pro neznalé?
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Jak dlouho trvá vyřízení hypotečního úvěru a jak proces urychlit
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
10 nejžádanějších rekvalifikačních kurzů roku 2024: Najděte svou novou kariéru
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
Distribuční sazba nebo poplatek za jistič. Co všechno ovlivňuje cenu elektřiny?
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu