Vy máte o trhu zvláštní představy :-) Tento technický limit má na určování ceny na trhu marginální vliv. Mohl bych Vám k tomu převyprávět nějakou ekonomickou teorii, ale zkusím to lidsky.
Je to jako tvrdit, že Škoda (hypoteticky) u nás může prodávat Octavii za 300 tisíc, protože má jen dva kamiony na to, aby je odvážela do Německa, kde je cena 550 tisíc. A tak nedává absolutně žádný smysl, že cena je tu 530 tisíc, když výrobní náklady jsou 270 tisíc, protože jich za těch 550 stejně nedokáže dost odvézt. ... vydělávají tu 280 tisíc na autě místo rozumných 30!
To je přece blbost. Kdyby to tak bylo, najde se vždy někdo, kdo je tu za 300 tisíc koupí a v Německu za 550 prodá, protože se mu prostě vyplatí do toho investovat. Škodu dělí od vývozu veškeré produkce do Německa koupě pár kamionů (určitá bariéra to je, proto ceny nejsou úplně stejné), přesto do nich nemusí investovat, aby cena byla "oprávněně podobná". Protože kdyby to neudělala ona, udělá to někdo jiný, pakliže by k této cenové politice (300 u nás, 550 v Německu) přistoupila. V Česku nebudou auta, protože je za 300 tisíc někdo všechny vyveze jinými způsoby. To nechcete, a tak držíte cenu na 530, což tuto disrupci nedovolí, nakrmí český trh a zbytek produkce dovoluje vyvézt.
Je to téměř přesná analogie. "Postavit dráty" je možná o něco nákladnější, ale také to není dramatický faktor. A kdybyste to neudělal a začal to nějak dirigovat (nakonec také někdo může zastropovat cenu Octavie pro ČR na 300, ne?), vždy se najdou jiné cesty, aby někdo této nerovnováhy nevyužil. Když budou ceny zásadně rozdílné, tak si někdo koupí kamion, natankuje ho vodíkem vyrobeným v ČR, napěchuje obří akumulátor, cokoli, převeze to fyzicky.
Takže aktuální stav - ať se nám to líbí nebo ne - je přirozený, prostě není možné, aby se na tak propojených a blízkých trzích stejné věc prodávaly za dramaticky rozdílné ceny. Není to zločin, je to byznys a jediný způsob, jak zajistit dostatek toho či onoho pro všechny spotřebitele na obou trzích.
Samozřemě, alternativou je dráty zrušit, vývoz zakázat, ČEZ zestátnit a dělat to všechno za úředně stanovené ceny. To chceme? To je návrat před rok 1989, já to nechci. Jde o izolacionismus a argument, že by nám to Němci (kdokoli) v takovou chvíli dali mnohem dráže sežrat vlastním izolacionismem, je velmi validní. Myslím, že větší obrázek by jasně ukázal, že se vyplatí být součástí většího trhu. Za cenu drahé elektřiny... Ale také třeba za cenu nikým nenarušovaného vývozu dražších Octavií a asi milionu jiných věcí.