Příspěvky nebo odpovědi uživatele chemik
nesouhlas EK bych uvítal
průmylová produkce
PKN má smělé plány
S tím se počítá
upozornění
SCHVÁLENÍ EK ?? - Sledujte v přímém přenosu
Lid. noviny o analytiku J. Schiesserovi (druhá polovina článku)
Středa Miloše Čermáka
Chcete, aby o vás psaly noviny? Máte v zásadě tři možnosti. Dají se ilustrovat na jednoduchém příkladu. Předpokládejme, že na přechodu auto porazí chodce. Pokud jste seděli za volantem, pak se do novin dostanete určitě. Zrovna tak, když jste chodcem, kterého auto zajelo. Ale ani jedna z možností není moc výhodná. Naštěstí je tu ještě třetí. Být člověkem, který všechno viděl a barvitě to vylíčí reportérům.
A pak taky můžete být expertem. V zásadě je jedno, v jakém oboru. Můžete být psycholog, který rozebere, jaká hnutí mysli mohou k podobné nehodě přispět. Můžete být sociolog, který rostoucí počet nehod na přechodech dá do společenských souvislostí. Ale můžete být třeba i fyzik, který vysvětlí, jak se mění brzdná dráha v závislosti na vlhkosti vozovky, anebo lékař, který nabídne odborný výklad, jak dochází k poškození různých orgánů v závislosti na rychlosti vozidla, které chodce porazí.
Expert je takový novinářův "přítel na telefonu". Za určitých okolností může reportérovi poskytnout informace, které mu umožní lépe pochopit to, o čem píše. Ale když se blíží uzávěrka, nemůže si reportér takový luxus dovolit. Jeho hlavním úkolem je dopsat článek. A do něj potřebuje citát nějakého experta.
Někteří experti jsou užitečnější než ostatní. Obvykle to znamená, že mají pochopení pro práci novináře, a pak taky rádi vidí své jméno vytištěné v novinách. Anebo svůj obličej na obrazovce. Jsou experti, kterým když novinář zavolá s otázkou "Co si myslíte o politikovi XY? Měl by odstoupit?", tak odpovědí: "Samozřejmě." A když novinář řekne: "To je hloupé. Něco podobného mi už řekl váš kolega. Sháním někoho, kdo by řekl, že by odstoupit neměl," tak expert rychle řekne: "Když o tom tak mluvíte, tak si myslím, že to s tím odstoupením není tak jednoduché. Vlastně by ten člověk vůbec odstupovat neměl. Máte zapnutý mikrofon?"
Jaké to je být expertem, jsem se přesvědčil před pár lety, kdy jsem se dostal na seznamy několika redakcí do rubriky "média". Nebylo to nic náročného. Čas od času zazvonil telefon. "Dobrý den, tady zpravodajství televize XYZ. Točíme teď něco o Železném. Myslíte si, že je gauner?" "Tedy... po pravdě řečeno... vlastně..." "Můžeme být u vás tak za dvacet minut. Uděláte si čas?" "Ale samozřejmě." Případně: "Jestli vám to nevadí, uděláme to po telefonu. Mám dát pokyn do režie, aby zapnuli nahrávání?" "Ale samozřejmě." Nebylo to nepříjemné. Moje máma říkala: "Viděla jsem tě včera v televizi. Jen kdybys už vyhodil to příšerné sako." A paní v trafice mi podávala noviny se slovy: "Pěkně jste to včera v té televizi mluvil." Ovšem po několika měsících jako když utne. Zkrátka jsem vypadl ze seznamu expertů. Dnes už mi nevolají.
Zvláštním druhem expertů jsou finanční analytici. Ti to mají o to horší, že nejdou na trh jen se svou kůží, ale i s penězi. Byť ne svými. Jejich výroky však můžou někomu peníze vydělat a jinému zase prodělat. Záleží na tom, zda se názory analytiků řídíte. A také kterých analytiků.
Také mezi finančními analytiky čas od času zazáří výraznější hvězdy. Možná jste zaregistrovali jméno Jana Schiessera, který měl v posledních pěti týdnech prakticky monopol na komentáře k privatizaci Českého Telecomu. Od počátku března mu česká média zveřejnila téměř padesát citací, z toho se většina týkala právě Telecomu. Měli ho pravidelně na drátě redaktoři například Lidových novin a Hospodářských novin, agentury ČTK či Českého rozhlasu, České televize a BBC. Poslední dvě média s ním udělala rozhovory, ve kterých se - dotázán, zda se Telecom prodá za předpokládaných třiasedmdesát miliard korun - skromně pochlubil, že autorem tohoto v médiích široce rozšířeného odhadu je on sám.
To jsem v archivu nenašel. Ale byla tam řada jiných zajímavých výroků. "Zodpovědná vláda by prodala přes burzu," zní například titulek článku, který napsal o privatizaci Telecomu pro Hospodářské noviny v říjnu. Pro stejný deník v lednu odhadl, že přímý prodej vyústí v "nízkou nabídku" a v březnu předpověděl, že Telefónica "v okamžiku podání nabídek odstoupí", anebo podá nabídku nízkou. Ještě několik dní před zveřejněním výše nabídek pro agenturu ČTK prorokoval, že "buď Belgacom, nebo Telefónica nabídku nepodají".
Jak to dopadlo, už víme. Předpokládaným vítězem je Telefónica, a to s překvapivě vysokou nabídkou dvaaosmdesát miliard. Finančního analytika to však nezaskočí, a pokud ano, tak to nedal najevo. Sice ještě počátkem března tvrdil, že "úspěchem přímého prodeje by bylo vítězství Swisscomu", ale o necelý měsíc později už o Telefónice říká: "Z hlediska řízení akvizic v zahraničí je určitě lepším partnerem, než by byl Swisscom."
Můžeme spekulovat, jestli analytik pouze lobboval pro prodej přes burzu, který by byl lepší pro finanční firmy (a tedy i jeho zaměstnavatele), anebo se zkrátka jen seknul, tak jak se to stává i nám expertům na politiku či média.
Tolik jen na okraj k expertům, našim novinářským "přátelům na telefonu". Jak známo z nejmenované televizní hry, i přítel může poradit špatně. Celý trik je v tom vytočit číslo toho pravého.
Lidové noviny, , 06. 04. 2005, Miloš Čermák; e-mail: milos.cermak@lidovky.cz
Jan Schiesser - čtěte ! (druhá polovina článku)
Středa Miloše Čermáka
Chcete, aby o vás psaly noviny? Máte v zásadě tři možnosti. Dají se ilustrovat na jednoduchém příkladu. Předpokládejme, že na přechodu auto porazí chodce. Pokud jste seděli za volantem, pak se do novin dostanete určitě. Zrovna tak, když jste chodcem, kterého auto zajelo. Ale ani jedna z možností není moc výhodná. Naštěstí je tu ještě třetí. Být člověkem, který všechno viděl a barvitě to vylíčí reportérům.
A pak taky můžete být expertem. V zásadě je jedno, v jakém oboru. Můžete být psycholog, který rozebere, jaká hnutí mysli mohou k podobné nehodě přispět. Můžete být sociolog, který rostoucí počet nehod na přechodech dá do společenských souvislostí. Ale můžete být třeba i fyzik, který vysvětlí, jak se mění brzdná dráha v závislosti na vlhkosti vozovky, anebo lékař, který nabídne odborný výklad, jak dochází k poškození různých orgánů v závislosti na rychlosti vozidla, které chodce porazí.
Expert je takový novinářův "přítel na telefonu". Za určitých okolností může reportérovi poskytnout informace, které mu umožní lépe pochopit to, o čem píše. Ale když se blíží uzávěrka, nemůže si reportér takový luxus dovolit. Jeho hlavním úkolem je dopsat článek. A do něj potřebuje citát nějakého experta.
Někteří experti jsou užitečnější než ostatní. Obvykle to znamená, že mají pochopení pro práci novináře, a pak taky rádi vidí své jméno vytištěné v novinách. Anebo svůj obličej na obrazovce. Jsou experti, kterým když novinář zavolá s otázkou "Co si myslíte o politikovi XY? Měl by odstoupit?", tak odpovědí: "Samozřejmě." A když novinář řekne: "To je hloupé. Něco podobného mi už řekl váš kolega. Sháním někoho, kdo by řekl, že by odstoupit neměl," tak expert rychle řekne: "Když o tom tak mluvíte, tak si myslím, že to s tím odstoupením není tak jednoduché. Vlastně by ten člověk vůbec odstupovat neměl. Máte zapnutý mikrofon?"
Jaké to je být expertem, jsem se přesvědčil před pár lety, kdy jsem se dostal na seznamy několika redakcí do rubriky "média". Nebylo to nic náročného. Čas od času zazvonil telefon. "Dobrý den, tady zpravodajství televize XYZ. Točíme teď něco o Železném. Myslíte si, že je gauner?" "Tedy... po pravdě řečeno... vlastně..." "Můžeme být u vás tak za dvacet minut. Uděláte si čas?" "Ale samozřejmě." Případně: "Jestli vám to nevadí, uděláme to po telefonu. Mám dát pokyn do režie, aby zapnuli nahrávání?" "Ale samozřejmě." Nebylo to nepříjemné. Moje máma říkala: "Viděla jsem tě včera v televizi. Jen kdybys už vyhodil to příšerné sako." A paní v trafice mi podávala noviny se slovy: "Pěkně jste to včera v té televizi mluvil." Ovšem po několika měsících jako když utne. Zkrátka jsem vypadl ze seznamu expertů. Dnes už mi nevolají.
Zvláštním druhem expertů jsou finanční analytici. Ti to mají o to horší, že nejdou na trh jen se svou kůží, ale i s penězi. Byť ne svými. Jejich výroky však můžou někomu peníze vydělat a jinému zase prodělat. Záleží na tom, zda se názory analytiků řídíte. A také kterých analytiků.
Také mezi finančními analytiky čas od času zazáří výraznější hvězdy. Možná jste zaregistrovali jméno Jana Schiessera, který měl v posledních pěti týdnech prakticky monopol na komentáře k privatizaci Českého Telecomu. Od počátku března mu česká média zveřejnila téměř padesát citací, z toho se většina týkala právě Telecomu. Měli ho pravidelně na drátě redaktoři například Lidových novin a Hospodářských novin, agentury ČTK či Českého rozhlasu, České televize a BBC. Poslední dvě média s ním udělala rozhovory, ve kterých se - dotázán, zda se Telecom prodá za předpokládaných třiasedmdesát miliard korun - skromně pochlubil, že autorem tohoto v médiích široce rozšířeného odhadu je on sám.
To jsem v archivu nenašel. Ale byla tam řada jiných zajímavých výroků. "Zodpovědná vláda by prodala přes burzu," zní například titulek článku, který napsal o privatizaci Telecomu pro Hospodářské noviny v říjnu. Pro stejný deník v lednu odhadl, že přímý prodej vyústí v "nízkou nabídku" a v březnu předpověděl, že Telefónica "v okamžiku podání nabídek odstoupí", anebo podá nabídku nízkou. Ještě několik dní před zveřejněním výše nabídek pro agenturu ČTK prorokoval, že "buď Belgacom, nebo Telefónica nabídku nepodají".
Jak to dopadlo, už víme. Předpokládaným vítězem je Telefónica, a to s překvapivě vysokou nabídkou dvaaosmdesát miliard. Finančního analytika to však nezaskočí, a pokud ano, tak to nedal najevo. Sice ještě počátkem března tvrdil, že "úspěchem přímého prodeje by bylo vítězství Swisscomu", ale o necelý měsíc později už o Telefónice říká: "Z hlediska řízení akvizic v zahraničí je určitě lepším partnerem, než by byl Swisscom."
Můžeme spekulovat, jestli analytik pouze lobboval pro prodej přes burzu, který by byl lepší pro finanční firmy (a tedy i jeho zaměstnavatele), anebo se zkrátka jen seknul, tak jak se to stává i nám expertům na politiku či média.
Tolik jen na okraj k expertům, našim novinářským "přátelům na telefonu". Jak známo z nejmenované televizní hry, i přítel může poradit špatně. Celý trik je v tom vytočit číslo toho pravého.
Lidové noviny, , 06. 04. 2005, Miloš Čermák; e-mail: milos.cermak@lidovky.cz
Belgie - oprava
spekulace
spekulace
Prodám 427ks
Prodám 317 ks
spad v barvě krve
Kurz akcie Unipetrol
Spolek
Tak tento tyden vam seberou asi i ty trenky
Nechte toho blbnutí
PKN nechce zaplatit a v červnu legálně couvne
a co ti co mají nakup od 170 ? vrat se do hrobu
Názory a diskuze
Burza Prime 16:29 | ||
Název | Kurz | Změna |
---|---|---|
COLT CZ GROUP SE | 635.00 | +0.16% |
ČEZ | 854.50 | +0.65% |
ERSTE GROUP BANK A | 1 116.00 | +0.22% |
GEN DIGITAL | 491.00 | -3.16% |
GEVORKYAN | 252.00 | -0.79% |
KOFOLA CS | 272.00 | +0.37% |
KOMERČNÍ BANKA | 862.00 | +0.06% |
MONETA MONEY BANK | 97.00 | -6.19% |
PHILIP MORRIS ČR A | 15 960.00 | +1.01% |
PHOTON ENERGY | 44.40 | 0.00% |
PILULKA LÉKÁRNY | 180.50 | -0.55% |
PRIMOCO UAV SE | 900.00 | +1.69% |
VIG | 728.00 | -2.02% |
Kurzy měn | |
Kurzovní lístek ČNB pro 26.04.2024 | |
USD americký dolar | 23.481 |
AUD australský dolar | 15.350 |
GBP britská libra | 29.375 |
BGN bulharský lev | 12.867 |
EUR euro | 25.165 |
HUF maďarský forint | 6.414 |
NOK norská koruna | 2.133 |
PLN polský zlotý | 5.825 |
CHF švýcarský frank | 25.729 |
TRY turecká lira | 72.296 |
Komodity online | ||
Ropa | 88.70 USD | 26.04 |
Zlato | 2339.74 USD | 26.04 |
Stříbro | 27.21 USD | 26.04 |
Káva | 223.33 USD | 26.04 |
Cukr | 19.43 USD | 26.04 |
Bavlna | 80.92 USD | 26.04 |