A co s tím uděláme? Necháme si si stále s.r.á.t od příživníků (bankéřů a politiků) na hlavu? ..... .. ..
Vysoká cena však rozhodně není automaticky garancí kvality.Některé trhy jsou však pravděpodobně hodně deformované a na takových nebudou mít vztahy se zákazníky popisovanou podobu. Např. bankovnictví ‑ banky nemají zájem si konkurovat a spoléhají na to, že zákazníci jsou dostatečně konzervativní a navíc se nechají odradit faktickými bariérami opuštění své současné banky. Hlavní bariérou samozřejmě není to, že by museli platit poplatky za rušení účtů a trvalých příkazů, ale to, že člověk musí vynaložit celkem značné a časově náročné úsilí, aby vybral novou banku a i když si podle svých kritérií vybere tu nejlepší, tak se pravděpodobně nic zásadního nezmění. Plus ztráty času spojené se zrušením stávajícího účtu. Jiná otázka je, proč si banky nechtějí konkurovat. Proč některá nenabídne to, co by muselo získat lukrativní zákazníky? i když … jsou tu vůbec zákazníci, kteří by něco zajímavého chtěli? Co by ta banka měla nabídnout? Jak je možné, že jim jako jejich zákazníci tolerujeme naprosto fatální prohřešky proti dobrým mravům? Opravdu nemáme jinou volbu? Nemělo by to být samozřejmé, že by si měly předcházet klienty, kteří u nich mají svá aktiva? Jak si mohou dovolit účtovat klientům naprosto nesmyslné poplatky? Neměly by se živit výhradně tím, že svěřená aktiva umí využít k vydělávání peněz? Odstranit nesmyslně vysoké režie? Pokud je nic (konkurence, chování zákazníků) nenutí k nabídnutí opravdu kvalitních bankovních služeb, určitě je nic nenutí ani k tomu, aby rozvíjely vztahy se zákazníky. . ..... .. .. .. .. .
.
Existují i další deformované trhy. Typický příklad jsou některé služby, ve kterých je většina zakázek zadávána tomu dodavateli, který je zadavateli bližší. a je jedno, jestli se jedná o prostou korupci nebo příbuzenské vztahy. Příčinou je nejčastěji to, že není objektivně vyhodnotitelná kvalita poskytnutého plnění ‑ typicky služby spojené se zpracováním informací, grafické práce, marketingové analýzy apod. Na takovémto trhu je těžko konkurovat a samozřejmě v takovýchto podmínkách nemůže pomoci sebelepší podniková strategie zaměřená na rozvoj vztahů se zákazníky či systémy podpory jejich řízení. Je ovšem otázka, jestli se neracionálně chovající firmy neřítí do záhuby a není lepší na takovéto zákazníky rezignovat. Veškeré rozumné úsilí vynaložit na nabídku směřovanou na perspektivní, korektně se chovající partnery. Najít je a spojit svůj růst s jejich.