Tvrdit že CZK 26 mio/ MWh znamená CZK 26 za kilowathodinu (kWh) mi připadá lehce odvážné.
Více se mi zamlouvá 26.000Kč/kWh, což znamená že za předpokladu českých výkupních cen energie z vodních zdrojů a řekněme 50% režie bude návratnost bajvočko 3-4 roky. Slušnej kšeft. Je mi líto, ale Kozinovy počty jsou v pořádku.
Lovu Zdar!
Příspěvky nebo odpovědi uživatele greenhorn
Zprávy z blízkého západu
Zprávy z blízkého západu
V čem je problém, při této ceně je návratnost v řádu několika málo let.
Lovu zdar!
Sestupný trend
Asi sotva lze čekat, že by někdo obchodníkovi svěřoval s měsíčním předstihem své záměry. Může ale dojít k tomu, že obchodník dostane objednávku dost velkou, aby hnula kurzem a aby její technická realizace vzhledem k průměrným objemům trhu trvala určitou dobu. Snahou obchodníka potom bude realizovat ji co nejlépe pro klienta. Jednak protože takový klient bude zcela jistě velký a obchodník bude mít zájem si jej udržet, jednak protože na takovou zakázku bude smlouva a v ní budou vydefinovaná kriteria úspěchu transakce, na kterých zase bude záviset odměna obchodníka. Základní strategií obchodníka potom bude existenci takové objednávky utajit. Nedovedu si představit motiv, který by obchodníka vedl k tomu, že proti zájmům svého klienta i proti zájmům svým naopak takovou informaci vytroubí drobasům, kteří mu (nic ve zlém) mohou být zcela volní. Lovu Zdar!
Sestupný trend
Společnost přes kterou obchoduješ ti v podstatě říká jediné - Udělej obchod!
Proč ti to říká je nabíledni. V jednotlivých konktrétních případech mohou mít pravdu, nicméně pokud akceptuješ tento princip hry, spočítej si za nějaké rozumně dlouhé období kdo vydělal více - zda ty na jejich radách nebo oni na poplatcích.. Lovu Zdar!
Škoda že klesá tak málo, za 112 už asi nepřikoupím.
Uvidíš že přesně to samé budeš říkat i za rok (půlrok). Lovu Zdar!
seminář
jak dál?
Lovu Zdar!
zásady stranou?
Citovaný článek je novinářský žvást jakých se o ČEZu v posledních letech vyrojilo mraky a docela mne překvapuje, že to ještě někdo bere vážně. K tomu málu co není úplný slint ale je alespoň trochu konkrétní:
1. mnohasettisícové platy nejvyššího vedení jsou samozřejmostí i u podniků podstatně menšího významu než je ČEZ. K uvedeným pozicím prostě patří a stejně tak se na druhou stranu očekává loajalita. To ale neznamená že výší platu si potřeboval Míl něčí loajalitu kupovat. Ty platy tam byly - prokazatelně - už před Mílem a budou i po Mílovi.
2. ČEZ není monopolní firma a není ani "prakticky" monopolní firma. ČEZ je firma která je dominantní. Tyto pojmy rozhodně nejsou zaměnitelné - u monopolu nemá zákazník na výběr, zatímco v dominanci je firma, která při svých obchodních rozhodnutích nemusí brát ohled na své konkurenty (je prostě dost silná, aby svá rozhodnutí na trhu prosadila). Na první pohled se to nezdá, ale strategické rozhodování (kolik budeme chtít za jednu kWh?) je ve firmě s dominantním postavením zdaleka nejsložitější - nedominatní firma totiž nemusí brát ve svých rozhodnutích ohled na to že v podstatě definuje trh. U monopolu to je ještě jednodušší, protože tam rozhodnutí udělá regulátor.
3. Rád bych znal nějaké konkrétní údaje o některé nesmyslné a odborníky posmívané reklamní kampani. Nevím o takovéto kampani. Nevím že by se odborníci (bylo-li míněno že jde o odborníky v elektroenergetice) nějaké kampani posmívali. Jestli je ale něco nesmyslné, tak je to představa o mnohasetmilionových ztrátách státního rozpočtu. Stát má z ČEZ příjmy formou daní a/nebo dividend. Procento daně i podíl zisku vyhraženého k výplatě dividendou jsou veřejně známá čísla. A lze z nich lze rychle spočítat, že k mnohasetmilionové ztrátě státního rozpočtu z tohoto titulu by mohlo dojít pouze v případě reklamních výdajů vpravdě astronomických.
3. Sponzorské aktivity. Nevím jak vážně brát tvrzení, začínající slovy "nepotvrzené, ale o to častější...". Fakt je ten, že je to přesně opačně. Vytvořením "Superčezu" ztratily do značné míry význam stávající lokální sponzorské aktivity slučovaných reasů a proto došlo k jejich zastavení. To samozřejmě zvedlo vlnu nevole vedoucí k pokusu - neúspěšnému - o odvolání Míla. Dělo se tak v režii hejtmanů ODS kteří mají na této úrovni politiky většinu, nicméně vláda Míla podržela. Není to tak dlouho a snad je to ještě v dobré paměti. Nyní (privatizace SD) se zachoval jako manažer rozhodil si to i s ČSSD. Tím bylo vymalováno a musel pryč. Osobně před takovým rozhodnutím smekám. Pan redaktor z rozhlasu v tom naopak vidí nějakou vlastní Mílovu politiku. Možná by neškodilo, kdyby se podíval na ta čísla o platech - po jejichž zveřejnění tak touží - a zkusil vymyslet alespoň jeden důvod, proč by se takto situovaný člověk měl zahazovat s politikou.
Jalovosti o růstu moci, co je či není Mílovou přítulností či osobní tragedií či s čí ženou se "účelově" kamarádí komentovat nebudu, protože takovéto výplody prostě komentovat nelze. Proč takovéto články vznikají je nabíledni. Kdo vznik těchto článků iniciuje nevím, nicméně v závěru uvedené úvahy že konsolidující se ČEZ nepůjde prodat jinak než pod cenou mi nemohou nepřipomenout tisková vyjádření jistého pana Píše(ho), který - jako jeden z mála v ČR - se touto otázkou již několik let zabývá. V řadě novinových článků, stejně jako na webu eon.cz (v době před podepsáním dohody o vzájemné výměně podílů ČEZ a EO.N, dnes už jejich web vypadá jinak) pan Píše neustále vysvětloval, že čím bude ČEZ konsolidovanější, bude mít více REAS a vůbec se mu bude dařit lépe, tím menší bude šance jej prodat za rozumnou cenu... Lovu Zdar!
ještě k oprávnění
Míl je člověk, kterému nabídli britové kontrakt na řízení EOP a následně česká vláda kontrakt na řízení ČEZ. Představa že takový člověk je hlupák, mi nepřipadá zrovna reálná. Hledat hlupáka, milý pse Filipse, rozhlížel bych se úplně někde jinde. Lovu Zdar!
Článek pana Soustružníka
Z obrázku také vyplývá, že součet výkonů z jádra a obnovitelných zdrojů má být následujících 17 let prakticky stále stejný... Nebral bych to tedy moc vážně, navíc se jedná o graf pro Evropu, u nás by podobný vývoj byl v naprostém rozporu se státní energetickou koncepcí. Lovu Zdar!
Redaktořííí když už ty pritroubly reklamy musite delat,tak aspon
Děje se tak pořád.
Naprostej souhlas s tutovkou, sebelepší důvody proč musí být vlezlá reklama nezdůvodní proč se po odkliknutí reklamy uživatel dostane do úplně jiné části webu. Buď josu vaši programátoři evidentní lameři, nebo prostě na připomínky uživatelů kašlete. Nemluvě o tom, že takto šíleně se Váš "skvělý" web choval už dlouho před upozorněním Tutovky.
Ekologický aktivisti hledají další oběti
Jádro se do Rakouska jako vítěz nevrátí, protože z něj nikdy neodešlo !
Oni se rádi chlubí jak jsou nezávislí, ale pravda je taková, že jenom v objemu el. práce. Co se týče výkonu, je situace hnedle jiná. Jinými slovy, pokud se posčítá kolik MWh Rakousko za rok doveze a kolik vyveze, je možné že výsledné saldo je zhruba nula. Ale co se týče vykrývání okamžité potřeby, tak v případě nepříznivých klimatických podmínek jim domácí výroba nestačí, nakupujou kde se dá a francouzské jaderky jsou jim sakra dobré. Lovu Zdar!
Solární elektrárna
Spadá to spíše do oblasti public relations než do reálné ekonomiky (jde o 2x5kW).
Pražská energetika má ve Vršovicích na střeše 2,5kW už přes rok... Lovu Zdar!
Tak ČEZ prý na zdražení vydělá...
ČNB přešla od EUROTELU k T-MOBILU
opce? Co to je?
Zřejmě jde o implementaci (v zahraničí) zcela běžné formy jak motivovat klíčové zaměstnance. ESOP (Employee Stock Option Program) je dohoda mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem o tom, že pokud dojde ke splnění stanovených podmínek, má zaměstnanec právo koupit od svého zaměstnavatele určitý počet akcií za předem danou cenu. Konkrétně může dohoda znít tak, že pokud pan XY vydrží v ČEZu pracovat jánevím 5 let, tak má právo (opci) po této době požadovat po zaměstnavateli aby mu prodal řekněme 50000 akcií za cenu platnou ke dni dohody, řekněme tedy kolem dnešních 130 Kč. ČEZ tím získává manažera, který je jednak stabilizovaný (= neuteče), jednak výrazně motivovaný na úspěšných hospodářských výsledcích. ČEZ za tyto výhody přitom v tomto okamžiku nemusí vydat ani korunu.
Další vývoj je možný třemi směry:
- zaměstnanec nesplní podmínky ESOP (odejde..) --> dostane kulové
- zaměstnanec splní podmínky ESOP, ale hospodářské výsledky firmy jsou tak špatné, že cena akcií je níže než je domluvená kupní cena. Potom je nesmysl akcie kupovat a opce propadne --> zaměstnanec dostane kulové
- zaměstnanec splní podmínky, firma prosperuje a akcie vyleze např. na 230 Kč. Zaměstnanec potom opci využije a akcie si od svého zaměstnavatele koupí (po 130,-). Akcie si potom ponechá nebo zisk realizuje prodejem na veřejném trhu --> zaměstnanec
Uvedený příklad jen ilustruje základní ideu - "manažer dostane balík, ale musí se taky zasloužit aby na to firma měla, jinak nemá nic." Celá věc se pak dá samozřejmě nejrůznějším způsobem košatit a komplikovat a v neposlední řadě dává prostor k velmi kreativnímu přístupu při zdaňování příjmů. Lovu Zdar!
NOVE DOPORUCENI NA CEZ
cash flow
Můžete to prochlastat aniž byste se zadlužil, nicméně není to rozumné.
Pro první přiblížení si můžete cash flow představit jako přehled přijatých a vydaných plateb. Oproti zisku je rozdíl v tom, že zde jde o reálné peníze - pokud Vám prodám jednu akcii ČEZu za 1 mil. Kč splatných v roce 2500, mám sice účetní zisk téměř 1 mil. Kč, ale cash flow je záporné (výdaj za nákup akcie pro Vás při nulovém příjmu). Nemluvě o tom, že pokud bych fungoval v podvojném účetnictní, musel bych z toho účetního milionového zisku odvést zcela reálnou daň. Z tohoto lehce přehnaného příkladu je zřejmé, že tímto způsobem byste se v ekonomice moc dlouho nepobyl. Jinými slovy, pro chod podniku je mnohem důležitější cash flow než zisk - příkladem jsou startupy, kdy investor do začínající firmy naleje peníze a první zisky očekává třeba až za několik let. Má-li taková firma dostatečné cash flow aby po tuto dobu pokrývala své výdaje, přežije bez jakýchkoli zisků.
Kladné Cash flow je pro chod podniku nutné asi jako palivo pro auto. Na rozdíl od něj však dojde jenom jednou. Pak končíte. Lovu Zdar!
Dlouhodobé milníky
Co dodat.
Lovu Zdar!
Obchodník
Ale ovšem že o ně můžete přijít! Prostě Vám někdo vyzobe účet v SCP. Příkladů je řada. V tomto směru je naopak blokace obchodníkem výhodou. Lovu Zdar!
raději
raději
ad b) - průšvih v okamžiku kdy ještě nebyla transakce vypořádána se deblokací ošetřit nedá.
Jinak, jedu přes Patrii a poctivě mi domů chodí výpisy ze SCP, takže předpokládám že až Patria krachne :-) tak přijdu jen o cash a o nevypořádané transakce. To co už mi SCP výpisem potvrdilo že mám v SCP na účtě je ( doufám! ) imunní vůči krachu brokera, blokace neblokace.
U americkejch akcií žádný SCP není, takže je broker drží na svém účtě a vůči klientovi tak jde v podstatě o závazek. Pokud se PI chovalo takto i u českejch tak je to docela síla. Jestli to tak ale opravdu dělali nevím, když mi začalo docházet co lze od nich čekat tak jsem to v červenci 2000 zabalil a dál jsem se o ně nestaral.
Ještě mě napadla jedna možnost kudy se dostat do průšvihu - mít ve smlouvě s brokerem že moje cenné papíry může půjčovat. Mám pocit že zrovna třeba FIO takové ustanovení ve smlouvě má. Lovu Zdar!
Aktuální zpráva
Došla jim už dávno - už druhej tejden jsou první na poptávce. Ještě to pofrčí nahoru. Lovu Zdar!
Off topic: Chudáci k politování...
Lovu Zdar!
Mám ještě počkat se "short selling" ?
Šiješ do vlastních řad...
To byla trochu jiná doba. Pokud jsme drželi rekord v počtu obyvatel na jeden pomeranč tak těžko hovořit o nějakých nákupních zvycích. Prostě vystát frontu a vzít co bude.. :-) Lovu zdar!
Vláda musí obhájit pomoc bankám
Kdopak těch 16,6% koupí?
Ta rovnice skutečně neplatí a také ji nikdo nepředkládá, alespoň já nic takového nenapsal. Tvrdím pouze to, že pokud ovládáte třetinu volných akcií, máte nástroj jak hrom abyste měl pod kontrolou kurz a vytřepal z ostatních levně - třeba blokační minoritu. "Dokoupit zbytek" neznamená nutně "Dokoupit majoritu".Asi jsem se měl vyjádřit obratněji. Lovu Zdar!
Kdopak těch 16,6% koupí?
1.Nezabývám se tím pořád, byl to první příspěvek který jsem si k tomu dovolil napsat.
2. Ani já nevidím jediný rozumný důvod proč by vláda měla kus ČEZu prodat. Viděl jsem ale, (a Vy jistě také) již mnoho příkladů, kdy vláda rozumně nejednala. Seznam by byl asi nekonečný, namátkou jánevim způsob ztráty ztráta majority v IPB, ovládnutí OKD Koláčkem, divoká privatizace energetik, ale i třeba výprodej MIGů 29 nebo doslova šílené znalecké posudky kdy se každý tváří že jde o bernou minci. To, že nějaké jednání není rozumné z pohledu zájmů vlády potažmo této země, neznamená že nemůže být vysoce racionální z pohledu některých konkrétních osob.
3. Opravdu by to neprošlo? A co by se stalo? Stornovalo by se to? Ukázalo by se na někoho prstem a řeklo TEN za to může, toho zavřem? Je fůra příkladů které by šlo vyargumentovat hůře a kdy se kromě krátkého období mediálního pokřiku nestalo ... Lovu Zdar!
Kdopak těch 16,6% koupí?
Pokud bych byl krátkodobý investor, asi bych nyní prodal. Přes léto žádné kurzotvorné informace nečekám (né pozitivní), na podzim je pravděpodobná lehká destabilizace země vlivem avizovaných stávek a boje o státní rozpočet, což burzám obecně nesvědčí. Tou dobou bych nejspíš nastoupil zpět.
Nicméně, nejsem krátkodobý investor a pevně věřím že nejhorší varianta která mne může potkat je, že budu ještě řadu let držet ČEZ, brát dividendy a potom jej díky nějaké legální formě vládního tunelu budu nucen odprodat za cenu blízkou nominálu. Protože má průměrná nákupní cena za posledních 10 let je výrazně nižší, a protože věřím potenciální zhodnocení může být obrovské, budu i nadále drrrržet. Lovu Zdar!
Kdopak těch 16,6% koupí?
To totiž bude zajímavé. Čím větší bude počet investorů, kterým bude balík prodán, tím menší podíl získá každý z nich a úměrně tomu se také zmenší důvod proč nakupovat nad aktuální burzovní cenou. Při počtu řekněme 16 investorů připadá na každého zhruba 1%, což už je objem který lze rozumným způsobem akumulovat normálním obchodováním a není důvod platit jakoukoli prémii. V krajním (a doufám že pouze teoretickém) případě nebude počet investorů omezen nijak (= balík bude suše vržen na trh) a výsledkem bude drastický propad ceny.
Z druhé strany, čím menší bude počet investorů, tím vyšší bude šance na "rozumnou" cenu. V krajním případě půjde o jediného kupce, který koupí celý balík. Pak se ale objeví jiný problém - motivace kupce. Dividendový výnos není nijak zázračný ani při současné ceně. Spekulace na růst kurzu a následný prodej nemá logiku, protože budoucí (případný) růst kurzu akorát splácí prémii nad burzovní cenou při nákupu. Z pohledu ovládání společnosti je cca 17% procent o ničem. Na druhou stranu jde přitom o balík dost veliký, aby jej nebylo možné v případě potřeby rozumně rychle a za rozumnou cenu prodat. Lze proto předpokládat, že budoucí kupec bude někdo, kdo nechce spekulovat, ale chce ČEZ vlastnit. Jeho zájmem potom bude dokoupit zbytek ČEZu, a to co nejlevněji. Zde ten balík dostává smysl, protože při 49% free float je cca 17% více než dost munice, aby si s kurzem dělal v podstatě cokoli. A že jeho cílem nebude růst kurzu je nabíledni.
Ani jedna krajní varianta tak nedává předpoklady k pozitivnímu vlivu na kurz, a domnívám se, že ani žádná varianta mezi nimi. Cílem vlády koneckonců není růst kurzu, ale co nejrychleji získat cash ... Lovu Zdar!
Diskuse o důsledcích vstupu do EU na kapitálový trh
BCPP dříve či později zanikne. Vstup do EU s tím nemá co dělat, naopak odstranění lokální měny a s tím spojených kurzových rizik bude klíčové. Jestli ji nahradí Frankfurt, Vídeň či zda se podaří expandovat Nasdaqu do Evropy je v podstatě fuk. Důležité (pro investora) je:
1. způsob zániku - bude výhodnější, pokud se BCPP sloučí s jinou burzou, než když bude zanikat postupným odchodem jednotlivých titulů, protože v takovém případě musí investor (pokud nejede v jediném titulu) určitou dobu působit na několika burzách.
2. zvýšení konkurence obchodníků - mělo by vést k zlevnění obchodování. Změna obchodníka jen kvůli změně burzy pravděpodobná nebude - on se ve vlastním zájmu na novou burzu přesune také, přičemž zůstanou určité výhody (komunikace v češtině, stejně tak v češtině smlouvy a dle českého práva).
3. Zvýšený objem potenciálních investorů - měl by přispět ke zvýšení kurzů, protože počet obchodovatelných akcií zůstává stejný.
4. Vyšší transparentnost - velký trh se hůře manipuluje, kurzy jsou věrohodnější.
Takže vlastně samé plusy. Více mne zajímá, jaký bude osud SCP, protože se cítím bezpečněji když mám papíry evidované tam, než na účtu obchodníka. To by mohl být motiv k určitému pohybu směrem k velkým a renomovaným ... Lovu zdar!
šarlatáni...
šarlatáni...
Zdálo se mi má panenko, dnes v noci o ...
Jenom takovou drobnost:
V tom referendu by si občané museli také odhlasovat, že jim nebude vadit, když chvilku elektřina půjde a chvilku zase nikoli. Větru a dešti totiž stále poručit neumíme.
Ono to totiž není jenom o ceně. V podstatě máte problémy tři:
1. Náklady na výrobu jsou vyšší než u jiných zdrojů. Tohle byste dejme tomu vyřešil tím referendem.
2. Dodávky z větrné energie nelze garantovat. Prostě přestane foukat a konec. Tohle vyřešíte jedině tím, že máte k dispozici odpovídající rezervní výkon, což v praxi znamená, že někde máte přichystané ty zlé a ošklivé tepelné elektrárny, které budou připraveny obratem dodat chybějící elektřinu. Pokud totiž z větru vyrábíte pár procent celkového objemu, nutnost existence rezervního výkonu není příliš viditelná (ve stávajících objemech rezervního výkonu se to prostě ztratí) a můžete si říkat jak je to krásně čistá energie. Jakmile ale začnete uvažovat o tom, že z větru pokryjete celou spotřebu země, a ještě navíc ostatní druhy zdrojů zrušíte či zavřete, pak to nemůže skončit jinak, než že vlak chvilku pojede a chvilku ne, mraznička bude možná mrazit ale možná taky ne, světlo tu a tam zhasne.. Nevím nevím koho by tato vize lákala natolik, aby byl ještě k tomu ochoten platit několikanásobně vyšší ceny. A pokud ty ostatní zdroje nezrušíte, pak zůstane stávající struktura elektroenergetiky, stabilní dodávky, ale celá ta armáda větrníků je jaksi navíc. Ekonomická ( ale i ekologická) bilance takového řešení je evidentně katastrofální.
3. Větrník nemůžete postavit všude. Není to tak, že kde je více větru bude více elektřiny, kde fouká méně, bude méně elektřiny. Klíčovým parametrem není síla větru, ale stabilita této síly. Přifázovaný větrník totiž nezastavíte a pokud poklesne vítr, tak energii do sítě nedodává, ale naopak si ji bere. Pokud tedy chcete pomocí větrníků energii vyrábět a nikoli spotřebovávat, musíte si najít místo kde je stabilita větrného proudění dostatečná. Takových míst je u nás poměrně málo (mapku snadno najdete na netu), rozhodně to nejsou místa podél dálnice Praha-Brno a rozhodně jich není tolik, aby pokryly spotřebu této země.
Takže, sen je to hezký (doufám jen že jste přitom neřídil :-), ale je to jen sen. Lovu Zdar!
JME a PRE daly dividendu a již je to čistého 0,5 Kč/akcii ČEZ
Nestane se nic a bude to na zvyšování dividend. Anebo myslíte, že k tomu aby ČEZ prosperoval je nezbytné, aby měl monopol a byl odstíněn od jakékoli konkurence?
Konkurenční boj (to čemu říkáte "vykrádání zákazníků") je do značné míry bouře ve sklenici vody:
1. V maloodběru žádná konkurence není. Až se trh otevře i pro ně, zkušenost z jiných zemí praví, že 90-95% odběratelů možnost změny dodavatele nevyužije. Takže zhruba polovina trhu se nehne.
2. Ta druhá (zhruba) polovina je velkoodběr a ten už si lepší podmínky hledat bude. Co se stane, pokud se nějaký zákazník rozhodne přejít řekněme od ZČE k JME? Z pohledu ČEZ jako výrobce elektřiny se nestane nic. Jemu je jedno přes koho se jeho elektřina zobchoduje. Z pohledu ČEZ jako vlastníka distribuční firmy se nestane taky nic, platby za regulované složky ceny mu zůstanou a budou na halíř stejné jako předtím. Jediná změna je z pohledu ČEZ jako obchodníka, kdy přijde o marži na přeprodeji silové elektřiny. Ta se ale pohybuje ve zlomcích procenta. E.ON vydělá tuto marži, plus si mikroskopicky zlepší bilanci (vyšším objemem dodávek si trochu zředí odchylku). To je v podstatě celé.
Suma sumárum, i kdyby - teoreticky - E.ON přetáhl všechny oprávněné zákazníky, ČEZ to ustojí. Dále si k tomu přidejte:
1. Významnou část byznysu ČEZu tvoří systémové a podpůrné služby, kde E.ON žádnou konkurencí není.
2. i E.ON musí někde nakupovat a o nějakou válku s ČEZ zájem mít nebude. Je iluze, že by dokázal pokrýt spotřebu dovozem a obešel se bez nákupu od ČEZ. A i kdyby se rozhodl posílit přeshraniční kapacity, je to akce za miliardy a na deset let (9 let právní spory o pozemky, rok výstavba). A první kdo by to odskákal by nebyl ČEZ, ale malí výrobci jako EOP atp.
Takže, jak se praví v jednom filmu, rozviňte svůj klid. Chcete-li se ale mermomocí něčeho bát, nehlídejte E.ON ale RWE. Bude-li totiž někdo ČEZu komplikovat v budoucnu život, nebude to konkurence v elektřině, ale konkurence v médiu (plyn). Lovu Zdar!
Města a obce budou moci převést na E.ON podíly v JME
Cut&Paste z webu ČTK:
BRNO 6. června (ČTK) - Města a obce, které v minulosti prodaly společnosti E.ON Czech Holding hlasovací práva ke svým podílům v Jihomoravské energetice, budou moci na zahraničního investora převést i samotné akcie. Valná hromada JME totiž zrušila právě na návrh E.ON omezení převoditelnosti těchto akcií, které zněly na jméno. Řekl to mluvčí energetiky Aleš Řiháček. Asi pro tisícovku obcí a měst tak odpadla hrozba, že by musela vracet miliardy, které za hlasovací práva získala. E.ON se marně pokoušela zrušit omezenou převoditelnost akcií na jméno od roku 2000 již několikrát. Změnu však vždy zablokoval Fond národního majetku. Německá firma upozorňovala na to, že fond se nechoval v elektroenergetických a plynárenských distribučních firmách stejně, protože ve většině z nich převod akcií povolil již v letech 2000 a 2001.
Lovu Zdar!
Fanatik se vykecává na ČRA...
2-3% mi připadají strašně moc. Řekl bych, že vliv na korunu bude (pokud vůbec bude) krátkodobý a kurz Kč/USD se zase vrátí do dlouhodobého trendu (hamburgrový index ukazuje někam tuším k 24 Kč/USD). Dopad na ČEZ by se tak mohl projevit jen pokud by v období poklesu koruny musel realizovat nějaké dolarové výdaje (nákup paliva, splátka půjčky..), což bude jednak minimální vůči celkovému objemu jeho výdajů, jednak věřím že bude proti kurzovým výkyvům zahedžovaný a koneckonců mu vůbec nic nebrání udělat přesně samé co udělá forexový dealer, který se dozví že v dohledné době bude nějaký subjekt s příjmem výhradně v české koruně potřebovat 1.3mld USD... Lovu Zdar!
Podílník = Všeználek z nebe spadlý?
Nedalo mi to a rozklikl jsem si jak nick "Podilnik", tak nick "QUEEN1". A ejhle - ten (prý) zničehonic se objevivší borec přispívá od 11.10.2001, což je zhruba o jeden rok déle, než QUEEN1 ( od 3.11.2002). Poněkud úsměvné...
Obecně - přimlouval bych se velmi, nenapadat zde ty, kteří mají jiný názor než zrovna frčí. Ač s "podílníkem" v mnohém nesouhlasím, považuju (a právě proto! ) takové příspěvky za užitečnější, než se tu dokolečka vzájemně ujišťovat jak je vše skvělé a "...vlastnění akcí rovná se zabezpečení samými pozitivy a sociálními jistotami". To je jalovost, stejně jako tvrzení že "..za současné ceny neprodává ani blázen", když jen za dnešek se zobchodovalo už přes 800 tis. kusů, a už vůbec nemluvě o úvahách že nějaký názor z této diskuze může pohnout cenou ( a ještě k tomu u tak velké emise..).
Lovu Zdar.
Energetická koncepce státu konečně na světě?
Respekt nečtu a nechci se s ním přít, ale postup při tvorbě energetické koncepce státu (SEK) je (měl být) trochu jiný. V prvním kroku se sestavovaly jednotlivé varianty (označované barvou), což vlastně jsou scénáře vývoje pokud dojde/nedojde k prolomení těžebních limitů, pokud se bude/nebude pokračovat s jádrem atp. V druhém kroku budou předloženy odborné veřejnosti k diskusi (měly by mj. být v průběhu června ke stažení na webu mpo). Z této diskuse vzejde jedna varianta a tato (a pouze tato) má jít do vlády. Ta by jej měla schválit do konce roku. Za přípravu návrhu SEK sice Urban odpovídá, ale schvaluje jej vláda což se nerovná Špidla. Viz zákon 406/2000 o hospodaření s energií.
Co je ale důležitější než obsah jednotlivých variant, průběh jejich výběru a schvalování je to, že SEK definovala cíle a priority. Těmi jsou (v uvedeném pořadí):
- maximální nezávislost na cizích zdrojích energie,
- maximální nezávislost na zdrojích energie z rizikových oblastí
- maximální nezávislost na spolehlivosti dodávek cizích zdrojů,
- zajistit maximální bezpečnost zdrojů energie včetně jaderné bezpečnosti,
- zajistit maximální bezpečnost z hlediska ochrany životního prostředí
- zajistit maximální spolehlivost dodávek všech druhů energie
A jaká je z pohledu těchto priorit realita:
- kapalná paliva: máme sice kvalitní, diverzifikovanou a dostatečně dimenzovanou (20 mil tun/rok při reálné potřebě kolem 6 mil. tun /rok) síť ropovodů, těžba v Evropě ale klesá což zvyšuje závislost na potenciálně nestabilních zemích (Rusko, střední východ). Navíc cena ropy bude v následujících letech stoupat.
- plynná paliva: rozhodujícím zdrojem je Rusko, přičemž je třeba uvážit, že plyn se vede tisíce kilometrů přes země (resp. ze zemí) jako je Rusko, Kazachstán, Turkmenistán, Irán či poloostrov Jarmal. Z tohoto pohledu lze plynná paliva charakterizovat jako paliva z rizikových oblastí.
- pevná paliva: naše těžitelné (tím míním rentabilně těžitelné) zásoby uhlí se odhadují na 1,1 mld tun, přičemž ročně se nyní těží něco přes 50 mil. tun. Hnědé uhlí představuje výrazný domácí zdroj pro výrobu elektrické energie.
- jaderné palivo - Uran a palivové články se dováží ze stabilizovaných oblastí, nutno ovšem dořešit spolehlivé ukládání vyhořelého paliva
Co z výše uvedeného plyne a jakým vývojem se bude naše energetika ubírat není myslím těžké odhadnout. Lovu Zdar!
DJU -poznámka
V USA se snižují daně z dividend a utilitní sektor typicky dividendy vyplácí, proto to tam roste. Není důvod proč by se to mělo promítat až k nám.
Lovu Zdar!
Patria perlí
Už jsem se setkal i s odborným překladem výrazu "naked conductor" (česky "holý vodič") jako "nahý průvodčí". Jednalo se přitom elektrotechnický text kde uvedený překlad evidentně do textu příliš nezapadal .. Lovu Zdar!
ad rychlejší splátky...
do úvah o letošních výdajích si ještě započtěte že na dluhopis 11,3/05 je v červnu opce a při současném stavu úrokových měr je více než rozumné ji využít. Takže buď nový dluhopis nebo cash out. Objem emise je 4 mld. Kč.
Lovu zdar!
102-103
102-103
Ředitel Temelína Hezoučký odchází z ČEZ
Re: FIO to tak nenechá (?)
Lovu Zdar!
AFT a výsledky CEZ
Neoficiální
ČEZ emitoval 592210843 akcií, což znásobeno 23 Kč dividendy dělá 13,62 miliardy korun. Na zítřek je oznámeno zveřejnění hospodářských výsledků ČEZu za rok 2002 - podívejte se na ně a jistě sám přijdete na to, nakolik je Vaše tvrzení reálné. Lovu Zdar!
Názory a diskuze
Burza Prime 15:03 | ||
Název | Kurz | Změna |
---|---|---|
COLT(CZG) | 666.00 | -2.06% |
ČEZ | 923.50 | +1.82% |
ERSTE | 1 139.00 | +0.84% |
GEN(NORTON) | 552.00 | +0.36% |
GEVORKYAN | 256.00 | 0.00% |
KB | 794.00 | +0.44% |
KOFOLA | 285.00 | +2.89% |
MONETA | 96.80 | -1.43% |
PHOTON | 45.25 | +2.38% |
PILULKA | 178.00 | +1.14% |
PM | 15 000.00 | +1.21% |
PRIMOCO | 840.00 | -0.59% |
VIG | 775.00 | 0.00% |
Kurzy měn | |
Kurzovní lístek ČNB pro 15.05.2024 | |
USD americký dolar | 22.861 |
AUD australský dolar | 15.174 |
GBP britská libra | 28.837 |
BGN bulharský lev | 12.660 |
EUR euro | 24.760 |
HUF maďarský forint | 6.414 |
NOK norská koruna | 2.125 |
PLN polský zlotý | 5.798 |
CHF švýcarský frank | 25.261 |
TRY turecká lira | 70.806 |
Komodity online | ||
Ropa | 82.20 USD | 14:48 |
Zlato | 2374.28 USD | 14:48 |
Stříbro | 29.08 USD | 14:48 |
Káva | 197.82 USD | 14:48 |
Cukr | 18.60 USD | 14:48 |
Bavlna | 75.14 USD | 14:48 |