Výpočet sociálního příplatku

Sociální příplatek v roce 2011

Sociální příplatek byl zrušen k 31.12.2011.
  • Cílem sociálního příplatku je pomáhat rodinám s nízkými příjmy a zdravotně postiženým členem krýt náklady spojené se zabezpečováním potřeb jejich dětí.
  • Nárok na sociální příplatek mají rodiny, kde rodiče pečují alespoň o jedno nezaopatřené dítě, které je dlouhodobě nemocné, dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě těžce zdravotně postižené, nebo je-li alespoň jeden z rodičů dlouhodobě těžce zdravotně postižený nebo je nezaopatřeným dítětem, které je dlouhodobě zdravotně postižené nebo dlouhodobě nemocné.
  • U sociálního příplatku je posuzován příjem rodiny za kalendářní čtvrtletí. Za příjem se považuje i rodičovský příspěvek a přídavek na dítě.
  • Nárok na sociální příplatek je vázán na péči o nezaopatřené dítě (s výjimkou dítěte svěřeného do pěstounské péče) a na stanovenou hranici příjmů v rodině v předchozím kalendářním čtvrtletí. Tato hranice nesmí překročit dvojnásobek životního minima této rodiny.
  • Ve výši sociálního příplatku se odráží nejen příjmy rodiny, kdy s rostoucím příjmem sociální příplatek postupně klesá, ale i stupeň postižení dítěte a rodiče.

Výpočet sociálního příplatku
Průměrný čistý měsíční
příjem rodiny
 
   Životní minimum dětí ,- Kč
   Životní minimum dětí vynásobené koeficienty ,- Kč
   Životní minimum rodiny ,- Kč
   Hraniční životní minimum rodiny vynásobené koeficienty ,- Kč

Nárok na příplatek:  
Sociální příplatek **  ,- Kč
** Kalkulačka je pouze orientační, výpočet sociálního příplatku např. v případě, kdy je dítě příjemcem částečného invalidního důchodu, může být jiný. Vždy si proto ověřte nárok na sociální příplatek na příslušném úřadu práce.

Výše sociálního příplatku v Kč měsíčně podle věku dítěte v rodině s rozhodným příjmem na úrovni životního minima rodiny
Věk nezaopatřeného dítěte v rodiněSociální příplatek podle stupně zdravotního postižení dítěte
dítě dlouhodobě nemocnédítě dlouhodobě zdravotně postiženédítě dlouhodobě těžce zdravotně postižené
do 6 let1 0061)
1 0722)
2 1363)2 4003)
od 6 do 15 let1 3142 6173)2 9403)
od 15 do 26 let1 5083 0043 375

1) Rodina má nárok na rodičovský příspěvek do 3 let věku dítěte ve výši 7 600 Kč.
2) Rodina bez nároku na rodičovský příspěvek (dítě starší 4 let věku).
3) Rodina má nárok na rodičovský příspěvek do 7 let věku dítěte ve výši 7 600 Kč, případně na rodičovský příspěvek do 15 let věku dítěte ve výši 3 000 Kč, pokud dítě nepobírá příspěvek na péči.


Další informace k sociálnímu příplatku:

  1. Systém státní sociální podpory (SSP), jehož je sociální příplatek součástí, je upraven zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů (zákon o SSP), kde je možné získat další podrobné informace.
  2. K 1.1.2011 byl sociální příplatek zrušen, avšak i po 31. prosinci 2010 mají nárok na sociální příplatek někteří jeho dřívější příjemci, a to podle právní úpravy platné přede dnem 1. ledna 2011, nejpozději však do 31. prosince 2012 s tím, že se pro posouzení nároku a při stanovení výše sociálního příplatku ode dne 1. ledna 2011 použijí pouze koeficienty podle § 22 odst. 1 písm. a) až c) a podle odst. 2 písm. a) až c) zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění účinném do dne 31. prosince 2010.
  3. Nárok na sociální příplatek má pouze fyzická osoba a s ní společně posuzované osoby, které jsou hlášeny k trvalému pobytu na území České republiky, a občané Evropské unie, krytí Nařízením Rady (EEC) 1408/71 a 1612/68. U cizince se za trvalý pobyt na území České republiky považuje pobyt po uplynutí 365 dní ode dne hlášení k pobytu. Do doby 365 dnů pobytu na území České republiky se nezapočítává doba, kdy je osoba žadatelem o udělení azylu ubytovaným v pobytovém středisku Ministerstva vnitra. Od roku 2008 dávky státní sociální podpory náleží rovněž dalším, v zákoně o SSP uvedeným osobám, které nemají na území České republiky trvalý pobyt.
  4. Systém SSP chápe rodinu jako soužití rodičů a nezaopatřených dětí ve společné domácnosti. Za nezaopatřené dítě je považováno dítě do skončení povinné školní docházky a dále, pokud se buď připravuje na budoucí povolání nebo je zdravotně postižené, nejdéle však do 26 let.
  5. Při posuzování nároků na sociální příplatek se netestuje majetek rodiny, pouze příjmy.
  6. Základem pro stanovení nároku a výši sociálního příplatku včetně určení hranice příjmů osoby či rodiny je životní minimum.
  7. Nárok na výplatu sociální příplatku zaniká uplynutím 3 měsíců ode dne, za který sociální příplatek náleží.
  8. Žádost o sociální příplatek se podává na formuláři předepsaném Ministerstvem práce a sociálních věcí - formulář ke stažení zde.
  9. Rodina může kromě sociálního příplatku pobírat více dávek SSP souběžně.
  10. Příjmy rozhodné pro nárok na sociální příplatek zahrnují především příjmy ze závislé činnosti, příjmy z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti a dále dávky nemocenského a důchodového zabezpečení a podporu v nezaměstnanosti nebo při rekvalifikaci včetně obdobných příjmů z ciziny. Do rozhodného příjmu se započítávají tzv. "čisté" příjmy, tj. příjmy po odpočtu pojistného na sociální zabezpečení, příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, pojistného na veřejné zdravotní pojištění a po odpočtu daně z příjmu, příp. výdajů vynaložených na jejich dosažení, zajištění a udržení podle zákona o daních z příjmů. Od 1. ledna 2008 se do příjmu nezapočítává výživné, které v rozhodném období platila osoba dítěti, se kterým je pro účely stanovení rozhodného příjmu osobou společně posuzovanou. Taxativní výčet rozhodných příjmů je uveden v § 5 zákona o SSP.
  11. Nejvýhodnějším způsobem vyplácení sociálního příplatku je bezhotovostní vyplácení prostřednictvím účtu u některé z bank, sociální příplatek se vyplácí rovněž v hotovosti prostřednictvím peněžní poukázky.
  12. Žádosti o poskytování sociálního příplatku vyřizují kontaktní místa příslušných úřadů práce dle místa trvalého pobytu osoby, která uplatňuje svůj nárok na dávky. Pro žadatele bydlící na území hlavního města Prahy je nově příslušným Úřad práce hlavního města Prahy, jehož pracoviště jsou na stejných místech, jako byla kontaktní místa úřadů městských částí v roce 2008. Odvolacím místem proti rozhodnutí příslušných úřadů jsou krajské úřady, v Praze Magistrát hlavního města Prahy.
  13. Adresy, telefony a úřední hodiny jednotlivých pracovišť naleznete na této stránce.

Upozornění
Uvedené informace jsou pouze zjednodušené a orientační. Úplné podmínky pro přiznání sociálního příplatku jsou uvedeny v právním předpise nebo je na základě podrobnějších znalostí o konkrétní situaci vysvětlí pracovníci úřadů práce.





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.