Perspektivy českého maloobchodního trhu do roku 2006: pokračující koncentrace a růst významu moderních maloobchodních formátů, konec expanze a důraz na loajalitu zákazníků
Tisková zpráva INCOMA RETAIL VISION 2006
Expanze řetězců, diverzifikace obchodních formátů a rostoucí konkurence vytvořily na českém trhu novou situaci. Náročnost a informovanost zákazníků dále roste. V této situaci se stávají stále důležitější informace a představy o budoucím vývoji tržního prostředí.
Názory lidí, kteří budou svým rozhodováním tuto podobu přímo ovlivňovat, přináší projekt INCOMA RETAIL VISION 2006. INCOMA RETAIL VISION je společný projekt INCOMA Consult a INCOMA Research. Jedná se o analýzu názorů vrcholových manažerů klíčových obchodních a dodavatelských firem a předních expertů, kteří aktivně působí na českém trhu. Studie navazuje na úspěšný předchozí projekt INCOMA RETAIL VISION 2003 realizovaný před třemi lety a přináší vizi českého maloobchodního trhu s horizontem do roku 2006.
Projekt INCOMA Retail Vision přináší názor expertů na budoucí vývoj v následujících oblastech:
-
Tržní prostředí (velikost trhu, kupní síla, struktura výdajů domácností, vývoj cen hlavních kategorií zboží…)
-
Struktura maloobchodního trhu (koncentrace, obchodní podíly jednotlivých formátů, vývoj obchodních marží, cenové rozdíly mezi formáty, vítězové, poražení, …)
-
Nákupní modely (typičtí zákazníci jednotlivých obchodních formátů, zdroje odlišení od konkurence, podíl nákupů na splátky, využívání úvěrových karet…)
-
Priority v roce 2006 (priority obchodních firem a priority nakupujících)
-
Dodavatelé a trh (koncentrace dodavatelské strany trhu, význam private labels, nejméně a nejvíce konkurenční trhy z pohledu dodavatelů, očekávané efekty ECR, category management, distribuční systémy ...)
Předběžné výsledky získané na základě vyhodnocení rozhovorů s respondenty, jejichž firmy reprezentují více než 150 mld. Kč obratu českého maloobchodního trhu, předpovídají pokračující koncentraci v rámci českého maloobchodu. V období od roku 2003, kdy podíl TOP 10 maloobchodních firem představoval 55 % celkového obratu FMCG trhu, by tento podíl měl podle respondentů vzrůst na hodnotu téměř 70 % v roce 2006. Nadále by měl růst význam moderních retailových formátů, zejména hypermarketů a diskontních forem prodejen. Z hlediska faktorů, podle kterých se zákazníci budou rozhodovat pro volbu hlavního nákupního místa, nepředpokládají respondenti převratné změny oproti současnému stavu. Přestože zákazníci budou i nadále přikládat význam cenové úrovni nabídky jednotlivých maloobchodních firem, budou daleko více citlivý na kvalitu čerstvých potravin a sortimentní faktory. Změna se očekává v případě důrazu na čas strávený nakupováním, kde respondenti očekávají růst významu tohoto faktoru a tedy snahu zákazníků o zefektivnění a zkrácení doby nezbytné pro učinění nákupu. Z hlediska priorit obchodních firem lze očekávat zpomalení nárůstu nově budovaných obchodních ploch a menší důraz kladený na expanzi. Oproti tomu větší důraz bude kladen na efektivitu a ekonomiku operací a na zvýšení loajality zákazníků.
Kompletní studie bude dostupná v březnu 2004 a její dodávka bude spojená s osobní prezentací a komentářem autorů studie - konzultantů společností INCOMA Consult a INCOMA Research.
V případě zájmu o další informace kontaktujte prosím:
INCOMA Consult -
Martina Krčová, tel. 251 117 525, GSM 605 234 224, E-mail: krcova@incoma.cz
INCOMA Research –
Zdeněk Skála, tel. 251 117 545, E-mail: skala@incoma.cz
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz