Letákové kampaně: Miliardy korun směřují do alternativního komunikačního kanálu
Tisková informace společnosti INCOMA Research k projektu „RETAIL LEAFLET ANNUAL REPORT“
Praha, 5. 2. 2004 - Zatímco výdaje do klasických médií jsou pravidelně monitorovány, neexistuje podobně propracovaný systém sledování investic do letáků vydávaných obchodními řetězci. Přestože se zdaleka nejedná o zanedbatelnou částku, zůstávají výdaje za tento typ komunikace zboží zákazníkovi na úrovni dohadů.
Studie Retail Leaflet Annual Report přinesla jako první informaci o investicích obchodníků a dodavatelů do letákových kampaní. Za rok 2003 činily výdaje do tohoto typu komunikace se zákazníkem 7,5 miliard Kč - byly tak téměř identické s investicemi do marketingové komunikace formou televizních reklam. Tento údaj byl poprvé zveřejněn na konferenci Czech Retail Summit 2004, která proběhla 2. – 3. 2.2004 v Brně. Přítomní obchodníci a dodavatelé v následné diskusi potvrdili zásadní význam letákových promocí i předložený odhad výdajů, zdůraznili však, že jde jen o přímé výdaje bez nákladů souvisejících s vlastními slevami a navazujícími in-store aktivitami.
Výroční zpráva Retail Leaflet Annual Report neobsahuje pouze informace o investicích do letákových kampaní. Analýzy jsou zaměřeny zejména na letáky největších obchodních řetězců hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen, které jsou pravidelně sbírány a zpracovávány prostřednictvím speciálního analytického nástroje INCOMA Leaflet Monitor.
Detailnímu zkoumání byly podrobeny titulní a závěrečné strany letáků 16 nadnárodních řetězců působících na českém trhu. U každého z nich je podán profil jím vydávaných letáků – frekvence vydávání, počet stran, počet výrobků na stránce, typ a formát papíru.
Analyzovány byly rovněž slevy, které různé prodejní formáty komunikují na svých letácích. Konkrétně byly sledovány rozdíly mezi původními a akčními cenami, jež některé řetězce inzerují ve větší, jiné v menší míře. Jestliže se u potravin uváděné slevy z původních cen pohybují kolem 10 – 20 %, deklarované slevy nepotravin jsou zpravidla větší – kolísají mezi 12 – 50% slevou z původní ceny.
Velká část studie je věnována analýze promoce jednotlivých kategorií rychloobrátkového zboží v letácích hypermarketů, supermarketů a diskontů. Jak u kategorií potravin, tak u drogistického zboží byla zmapována frekvence promoce sledované kategorie v průběhu kalendářního roku, nejčastěji v letácích nabízené subkategorie a konkrétní značky. Např. bylo zjištěno, že v rámci rychloobrátkového zboží se v letácích maloobchodních prodejen nejčastěji objevují nápoje. V rámci nealkoholických nápojů jsou nejčastěji promovány sycené limonády (nejvíce Coca-Cola), v rámci alkoholických nápojů jednoznačně víno a jako druhé pivo (nejčastěji Gambrinus a Radegast).
Za pozornost rovněž stojí část studie věnovaná privátním značkám na letácích 15 vybraných řetězců. Kromě informace o tom, jaké privátní značky daný řetězec na letácích vůbec nabízí, jsou poskytnuty i údaje o počtu maloobchodních značek promovaných na každém letáku, který daný řetězec vydal ve sledovaném období 12 měsíců, a číslech stran, na kterých byly značky nejčastěji promovány.
Dodavatele patrně zaujme část zaměřená na analýzu 12 dodavatelských firem, které v rámci určité kategorie rychloobrátkového zboží promují nejvíce výrobků, mají silnou pozici na trhu a zároveň představují různé strategie ve vztahu k letákové promoci v odlišných prodejních formátech. Analyzovali jsme jak společnosti, jejichž portfolio tvoří převážně potraviny (Nestlé, Vitana, Kraft Foods, Hamé, Opavia, Danone, Coca-Cola, General Bottlers), tak firmy, které prodávají zejména drogistické zboží (Henkel, Procter & Gamble, Reckitt Benckiser), a i ty, které nabízejí obojí (Unilever). U každého z těchto dodavatelů bylo sledováno v letácích kterých prodejen nejčastěji promuje své zboží, na letácích kterých řetězců se nejčastěji objevují jeho výrobky na titulních stranách a jak vypadá jeho letáková aktivita v průběhu kalendářního roku.
V případě zájmu o další informace o studii „Retail Leaflet Annual Report“ prosím kontaktujte
INCOMA Research – Naděžda Odlová, tel. 251 117 534.
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz