5 důvodů, proč by měl e-shop outsourcovat logistiku
Život e-shopu je plný výkyvů nahoru a dolů, období růstu i poklesu. Provozovatel se musí soustředit na marketing, cenovou politiku, zákaznickou péči, samozřejmě na samotný provoz – a rutinní logistiku. Právě s ní mu mohou pomoci služby fulfillmentu, v leckterých scénářích jsou dokonce lepší, než když si obchod provozuje logistiku sám. Ukažme si pět důvodů, proč by e-shop měl služby fulfillmentu využívat.
E-shop s fulfillmentem lépe zvládá výkyvy
I když je e-shop stabilním podnikem, jeho život provází nevyhnutelné cykly. Naprosto odlišné je například období během předvánoční sezóny a ve zbytku roku – počet objednávek před Vánoci je podle statistik společnosti Shipmall až 2,5x vyšší než jindy. V rámci jednotlivých měsíců zase zákazníci mnohem více nakupují po obvyklých výplatních termínech než třeba na konci měsíce. Během každého týdne většinou proběhne 40 % objednávek v pondělí a směrem k víkendu jejich počet klesá.
Pokud obchod řeší logistiku vlastními silami, musí mít prostory a vybavení připravené na maximální nápor a v hluchých obdobích je nevyužívá stoprocentně. Ještě víc se výkyvy projevují v tom, že musí před hektickým obdobím najímat a zaškolovat brigádníky, čímž zase dočasně snižuje výkonnost zkušených pracovníků. Při využití fulfillmentu tyto starosti odpadají, jeho služby nabízejí téměř neomezenou flexibilitu.
E-shop nebrzdí logistika v růstu
Spousta e-shopů začínala v zázemí rodinného domku, místo skladu používali obchodníci ložnici nebo garáž. V lepších případech přijde růst a s ním spojené náklady na logistiku. Provozovatel v takové chvíli musí řešit prostory i personální obsazení skladu – a nebo přesunout odpovědnost za inventarizaci, skladování a expedici zboží na externího partnera. Druhá možnost je logická, náklady spojené s růstem e-shopu při ní nestoupají geometrickou řadou.
E-shop nemusí investovat do vybavení skladu
Už v případě středně velkého e-shopu se prvotní náklady na sklad a jeho vybavení šplhají k milionům korun a postupně narůstají. Značkový vysokozdvižný vozík s elektrickým pohonem stojí přinejmenším milion, k tomu je třeba připočítat regály, posuvníky, vybavení balicích stanovišť, vozíky na pickování a mnoho dalšího materiálu. Při volbě fulfillmentu tím vším disponuje externí partner, ten se navíc stará také o údržbu a inovace.
E-shop mění fixní náklady na variabilní
Všechny výše uvedené náklady jsou pro e-shopaře fixní, kapacity totiž musí odpovídat maximu. Prostory i vybavení tak přizpůsobuje vytížení skladu během předvánoční sezóny, kdy, jak víme, je 2,5x větší „šrumec“ než během zbytku roku. Pokud oproti tomu obchod využije služby fulfillmentu, náklady se pro něj mění na variabilní. Poplatky za službu se odvíjejí především od množství palet, které e-shop uskladňuje, a velký poskytovatel jako Shipmall je na každoroční nápor připravený.
E-shopař má prostor na to, aby dělal, co umí
Provozovatel e-shopu většinou není skladník. Buď prodává vlastní výrobky, nebo je musí obstarat od dodavatelů. Věnuje se marketingu a samotnému běhu obchodu. Pokud využije fulfillment, starost o celou oblast logistiky – od skladování zboží přes jeho inventarizaci a expedici – přenechává partnerovi a má více času věnovat se podstatným věcem.
Shipmall využívá pokročilý systém na propojení skladu s obchodem, e-shopař tak má stále dokonalý přehled o stavu objednávek a zásob. Samozřejmostí je i schopnost přizpůsobit službu individuálním požadavkům jednotlivých obchodů. „S námi Shipmall spolupracuje i v personalizaci dárků. Leckteré se dají doplnit například jménem obdarovaného, potisky… V individuálním přístupu k jednotlivým zásilkám je Shipmall unikát na trhu,“ upozorňuje Monika Kopřivová, zakladatelka e-shopu Babičkářství.cz, který se specializuje na rodinné dárky.
Michal Petrák
Michal Petrák je v Comgate od roku 2022 vedoucím komunikace a PR. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V minulosti působil jako sportovní novinář a manažer PR a komunikace fotbalového klubu.
Comgate
Comgate je ryze česká společnost s dvacetiletou tradicí, která poskytuje platební brány a platební terminály. Ceny prezentuje veřejně v přehledných a jednoduchých tarifech bez hvězdiček. Její služby využívá více než 15 tisíc klientů.
Více informací na https://www.comgate.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz