chslegal.eu (CHS Legal)
Zákony a právo  |  24.03.2024 16:53:00

Jak nabývá účinnosti nový stavební zákon? Podle jakých předpisů se bude postupovat u rozpracovaných stavebních záměru?

Nelze než věřit, že nový stavební zákon povede ke zkrácení stavebního řízení, jak bylo původně myšleno. Zejména v začátcích ale bude docházet k mnohým nejasnostem a komplikacím. Pro snadnější orientaci v tomto chaosu přinášíme stručný rozbor některých vybraných ustanovení ohledně nabývání účinnosti zákona a jeho tzv. přechodných ustanovení, které nastavují pravidla pro přechod na nové předpisy. Měl by Vám dát odpověď na otázku, jaký předpis se uplatní v případě rozpracovaného stavebního záměru.

Je potřeba předem počítat s komplikacemi

Už jen přijímání a nabývání účinnosti nového stavebního zákona je složité. Tento zákon, tj. konkrétně zákon č. 283/2021 Sb., byl přijat již 13. července 2021, ale od té doby stihl být již 2x novelizován.

Účinnost zákon nabývá v několika fázích a postupně. Pro vyhrazené stavby je nový stavební zákon použitelný již od 1. ledna 2024, avšak jako celek bude pro oblasti územního plánování a jiné, nevyhrazené, záměry (tj. stavby jiné než vyhrazené) použitelný až od 1. července 2024.

Spolu s novým stavebním zákonem byl přijat tzv. změnový zákon, který mění až kolem 60-ti předpisů, včetně prováděcích vyhlášek, které ale nejsou dosud dokončené.

Je proto jasné, že i pro specializované právníky a odborné projektanty je problém se v tom zorientovat a vyjasnit si, jak se na změny připravit. Natož pro pracovníky stavebních úřadů. Těch je nedostatek a nejsou odpovídajícím způsobem ohodnoceni.

Lze předpokládat, že v začátcích budou stavební úřady zcela přetíženy novými požadavky a budou rozhodování odsouvat. Nepomůže ani nově definované „pevná“ zákonná 30denní lhůta pro rozhodnutí, protože stále lze i pro nepatrné administrativní pochybení v podání zahajovat řízení opět od počátku.

Bude prostě potřeba obrnit se trpělivostí!

Povolování běžných (nevyhrazených) staveb

Při povolování jiných než vyhrazených staveb (k těm viz kapitola níže) se bude až do 1. července 2024 postupovat podle starého stavebního zákona a právních předpisů s ním souvisejících.

Řízení a postupy zahájené před 1. červencem 2024 se dokončí podle dosavadních právních předpisů a dokončí je stavební úřad k tomu příslušný podle dosavadních předpisů. Tj. až do 30. června 2024 bude možné podat žádost o vydání stavebního povolení podle starého stavebního zákona k původnímu stavebnímu úřadu. Žádost může být i neúplná a může být doplněna následně.

Žádost o změnu záměru před dokončením a žádost o kolaudaci podaná po 1. červenci 2024, ale provede i u záměrů povolených před 1. červencem 2024 již nově příslušný stavební úřad, na který přešla působnost k povolení záměru podle nového stavebního zákona.

Pro nevyhrazené stavby se tedy nový stavební zákon použije až na nové žádosti podané od 1. července 2024.

Řízení a postupy zahájené před 1. červencem 2024, které se týkají záměrů, u nichž nový stavební zákon již nevyžaduje povolení, stavební úřad usnesením zastaví.

Od 1. července 2024 např. již nebude možné vůbec požádat o územní rozhodnutí. Tato možnost s novým stavebním zákonem přestává existovat.

Ale územní rozhodnutí a závazná stanoviska vydaná do 1. července 2024 podle starého stavebního zákona budou využity jako podklady pro řízení o povolení stavby podle nového stavebního zákona. Stavební úřad v takovém případě žádost o povolení záměru podanou od 1. července 2024 v navazujícím řízení vydaným povolením pouze doplní, nebude vést řízení o povolení od začátku.

Vydávat se bude jediné povolení, a to: povolení stavby.

Řízení o územním rozhodnutí zahájené před 1. červencem 2024 tak bude dokončeno podle starého stavebního zákona. Podobně to platí pro stanoviska dotčených orgánů. To znamená, že pokud stavebník požádal o vydání závazného stanoviska či vyjádření na jinou než vyhrazenou stavbu před 1. červencem 2024, pak dotčený orgán tuto žádost vyřídí podle starého stavebního zákona.

Vydávání závazných stanovisek či vyjádření bude probíhat podle nového stavebního zákona k nevyhrazeným stavbám až u žádostí podaných k dotčeným orgánům po 1. červenci 2024.

Stejnou úpravu obsahuje samostatný zákon o jednotném enviromentálním stanovisku – JES (zákon č. 148/2023 Sb.). Pro povolování nevyhrazených staveb nebude v přechodném období JES do 1. července 2024 vydáváno, postupuje se proto podle starého stavebního zákona. U těchto staveb se JES bude vydávat až po 1. červenci 2024.

Územní plány

V oblasti územního plánování se až do 1. července 2024 postupuje podle starého stavebního zákona, včetně prováděcích právních předpisů.

Až územní plány, jejichž pořizování bylo zahájeno od 1. července 2024, se budou pořizovat podle nového stavebního zákona.

Ale pozor! Aktuální zadání nových územních plánů již bude muset odpovídat novému stavebnímu zákonu. Pro schválená zadání totiž platí, že požadavky, které jsou v rozporu s novým stavebním zákonem, se nepoužijí. Schvalovaný návrh nového územního plánu tak fakticky již nebude moci být v zásadně v rozporu s ustanoveními nového stavebního zákona.

Pokud jde o již platně vydané územní plány, podle nového stavebního zákona bude platit, že ty části územně plánovací dokumentace, které byly vydány podle starého stavebního zákona, které nemohou být podle nového stavebního zákona její součástí, se nepoužijí a při nejbližší změně musí být z této dokumentace vypuštěny. Čeho přesně se to bude týkat, bude muset být ještě vyjasněno.

Vyhrazené stavby a působnost nového Dopravního a energetického stavebního úřadu

Naproti tomu část nového stavebního zákona, která se týká významných, tzv. vyhrazených staveb, již nabyla účinnosti, a to k 1. lednu 2024.

Mezi vyhrazené stavby patří např:

a další významné stavby technické infrastruktury.

Vyhrazené stavby dle nové právní úpravy povoluje nově zřízený Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ). Sídlí v budově Ministerstva dopravy, na Praze 1, má svůj web na nové doméně desu.gov.cz.

Působnost DESÚ je celostátní. Tj. bude rozhodovat o veškerých vyhrazených (a s nimi souvisejících) stavbách v celé ČR.

Společně s vyhrazenými stavbami mohou být v jednom řízení posuzovány i stavby s nimi související. Tj. stavby budované v rámci jednoho záměru, na souvislém území nebo za společným účelem. Pokud bude stavebník žádat o povolení souboru souvisejících staveb, bude o všech těchto stavbách společně rozhodovat jen jeden stavební úřad. Ten bude určený podle stavby hlavní.

Záměr vyhrazené stavby, který by byl po 1. lednu 2024 projednáván u DESÚ, již nebude pro svoje umístění vyžadovat vydání územního rozhodnutí. Povolovací proces u těchto staveb tedy od 1. ledna 2024 běží plně podle nového stavebního zákona, s výjimkou digitalizace, ta nabývá účinnosti také až 1. července 2024.

 

Máte další dotazy? Potřebujete pomoct či poradit?

Neváhejte a obraťte se na nás!

Mgr. Beata Sabolová, LL.M., advokátka - kontakt: sabolova@chslegal.eu

 

 

 

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Okomentovat na twitteru







?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688