Příjmy v roce 2023 dokládají odolný obchodní model pro probíhající transformaci (Škoda Auto)
„Našimi výsledky v roce 2023 jsme opět prokázali odolnost našeho obchodního modelu a značnou flexibilitu. Zvolená strategie se ukázala jako velmi efektivní a pestrá modelová nabídka, která obsahuje to nejlepší v kategorii vozů se spalovacími motory i v elektromobilech, nadále oslovuje naše zákazníky. Upřímně děkuji všem škodovákům, našim prodejcům a obchodním partnerům po celém světě za jejich vytrvalé úsilí. Jsou to oni, kdo umožnili dosáhnout takového výsledku za náročných podmínek a v rychle se měnícím tržním prostředí. Jsme si vědomi, že úspěch je jen momentální, protože konkurence neustále roste a globální trhy i spotřebitelská důvěra zůstávají rozkolísané. Ovšem tento pevný základ a naše strategická opatření jsou zásadním předpokladem pro to, abychom pokračovali v nezbytných investicích do naší budoucnosti. Dnes představujeme další důležitý krok v tomto směru: designovou studii nového plně elektrického městského crossoveru Škoda Epiq, který bude oficiálně představen v roce 2025 s cenou kolem 25 000 eur, díky čemuž se e-mobilita stane ještě dostupnější.“
Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto
„V roce 2023 jsme dosáhli nejvyšších tržeb v historii naší společnosti. Výsledných 26,5 miliardy eur bylo o 26,2 procenta více než loni. Zároveň jsme více než zdvojnásobili rentabilitu tržeb na 6,7 procenta – bez mimořádných výdajů spojených s ukončením našich aktivit v Rusku by to bylo dokonce až 7,5 procenta. To je důkaz toho, že náš úsporný program Next Level Efficiency+ a přijatá opatření mají požadovaný přínos. Takto posíleni pokračujeme v transformaci a investicích do elektromobility a digitalizace i přes volatilní trh a nejistotu v oblasti geopolitické situace.“
Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti
„V roce 2023 jsme dosáhli skvělých prodejních čísel s modelem Enyaq, který obsadil čtvrtou příčku mezi všemi plně elektrickými vozidly v celé Evropě. V Německu, na našem největším trhu, skončil dokonce třetí a v České republice i na Slovensku byl vůbec nejprodávanějším elektromobilem. Pokročili jsme také v dalších strategických oblastech: V našem inovačním centru Škoda X jsme pokračovali v důsledné digitalizaci kontaktu se zákazníky a služeb spojených s užíváním vozidla, jako je Pay to Park nebo Pay to Fuel. A podnikli jsme i další kroky, abychom získali nové zákazníky: Nedávným vstupem na důležitý rostoucí trh Vietnamu posilujeme naši pozici v regionu ASEAN. Po navázání strategické spolupráce s partnerem v Kazachstánu jsme navíc připraveni letos znovu vstoupit i na tento slibně se rozvíjející trh.“
Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing
Rostoucí dodávky nových vozů, vynikající hospodářské výsledky
Škoda Auto dodala zákazníkům v roce 2023 celkem 866 800 vozů, což je o 18,5 procenta více než v předchozím roce, přičemž plně elektrický model Enyaq zaznamenal zdaleka největší nárůst ze všech modelů Škoda, a to meziročně o 52,1 procenta. Finančně dosáhla skupina Škoda Auto v roce 2023 rekordních tržeb ve výši 26,5 miliardy eur (2022: 21,0 mld. eur; +26,2 %). Společnost výrazně zvýšila svůj provozní výsledek o 182,3 % na 1,8 mld. eur (2022: 628 mil. €). Rentabilita tržeb byla také vyšší než vloni, a to 6,7 % (v roce 2022 činila 3 %). Škoda Auto tohoto výsledku dosáhla navzdory náročnému tržnímu prostředí, geopolitickým nejistotám, rostoucím cenám materiálů a surovin a klesající kupní síle. Automobilka využije tento základ k dalším rozsáhlým investicím do svého rozvoje v budoucnosti.
Škoda Auto Group 1) – Klíčové hospodářské ukazatele za leden až prosinec 2023 2)
2023 | 2022 | změna | ||||
Dodávky zákazníkům | vozů | 866 800 | 731 300 | 18,5 % | ||
Dodávky zákazníkům, bez Číny | vozů | 844 000 | 686 700 | 22,9 % | ||
Výroba3) | vozů | 1 006 800 | 862 000 | 16,8 % | ||
Odbyt4) | vozů | 1 056 000 | 862 600 | 22,4 % | ||
Tržby | mil. eur | 26 536 | 21 026 | 26,2 % | ||
Provozní výsledek | mil. eur | 1 773 | 628 | 182,3 % | ||
Rentabilita tržeb | % | 6,7 | 3 | |||
Rentabilita tržeb bez Ruska5) | % | 7,5 | 6,2 | |||
Investice | mil. eur | 1 913 | 2 009 | -4,8 % | ||
Čistý peněžní tok | mil. eur | 938 | 489 | 91,8 % |
1) Škoda Auto Group zahrnuje společnosti Škoda Auto a.s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Pvt. Ltd. a do května 2023 zahrnovala také OOO Volkswagen Group Rus, jejíž finanční výsledky jsou až do této doby zahrnuty.
2) Procentuální odchylky jsou vypočteny z nezaokrouhlených čísel.
3) Zahrnuje výrobu ve skupině Škoda Auto Group, bez výroby v partnerských montážních závodech v Číně, na Slovensku a v Německu, ale včetně ostatních koncernových značek jako Seat, VW a Audi; výroba vozů bez dílčích/kompletních sestav.
4) Zahrnuje odbyt skupiny Škoda Auto Group prodejním společnostem, včetně dalších koncernových značek jako Seat, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; odbyt vozů bez dílčích/kompletních sestav.
5) V květnu 2023 koncern Volkswagen završil prodej svých aktiv ve společnosti OOO Volkswagen Group Rus společnosti OOO Art-Finance, podporované ruským prodejcem Avilon.
Obsáhle modernizované atraktivní modelové portfolio
Těchto hospodářských výsledků bylo z velké části dosaženo díky modernímu modelovému portfoliu, které tvoří nejširší nabídka modelů a pohonných jednotek v historii značky Škoda. Součástí jsou čistě elektrické modely, vozy s plug-in a mild hybridním pohonem i vysoce efektivními spalovacími motory. Škoda v uplynulém roce komplexně modernizovala svoji stávající modelovu nabídku. Vylepšené kompaktní modely Scala a Kamiq doplnily nové generace vrcholných modelů Superb a Kodiaq, které navazují na své úspěšné předchůdce. Výroba vozu Superb se z Kvasin přesunula do závodu značky Volkswagen v Bratislavě, kde se nyní vyrábí na stejné lince jako Volkswagen Passat, což zajistilo značné synergické efekty v rámci skupiny objemových značek koncernu Brand Group Core.
V roce 2023 došlo k významnějšímu zaměření na digitalizaci a orientaci na zákazníka
Budoucí úspěch v oblasti automobilového průmyslu jde ruku v ruce s důsledným vývojem softwaru. V roce 2023 došlo k přejmenování pražského inovačního centra na Škoda X, které lépe odpovídá zaměření na vývoj i zavádění zákaznicky orientovaných inovativních prvků do vozů Škoda. Oznámeno bylo zavedení chatbota ChatGPT založeného na umělé inteligenci do automobilů značky Škoda a společnost představila mimo jiné digitální služby Pay to Park, Pay to Fuel a také Digitální certifikát. Česká automobilka bude usilovně pokračovat ve zvolené cestě v oblasti digitalizace a v příštích letech bude nadále investovat do digitálních služeb, konektivity a pokročilého strojového učení.
Úspěšný rozvoj strategie internacionalizace
Vedle probíhajících investic do strategických oblastí Škoda Auto neustále rozšiřuje svou globální působnost na rychle rostoucích trzích, aby si zajistila úspěch v dlouhodobém horizontu. V roce 2023 Škoda Auto zahájila působení na slibně se rozvíjejícím vietnamském trhu a převzala strategickou odpovědnost v širším regionu ASEAN i za další koncernové značky skupiny Brand Group Core. Vietnam zároveň slouží jako brána do dalších zemí v této oblasti. Kromě toho Škoda Auto oznámila návrat do Kazachstánu, kde nabídne modely Octavia, Kamiq, Karoq a Kodiaq, montované lokálně ve městě Kostanaj.
Jasně definované cíle udržitelného rozvoje jako součást firemní strategie
Škoda Auto dosáhla v roce 2023 také značného pokroku v oblasti udržitelného rozvoje. V únoru 2023 rozšířila automobilka v závodě v indické Púně fotovoltaický systém, který nyní ročně vyrobí až 26,6 GWh elektrického proudu, a dokáže tak pokrýt až 30 procent spotřeby elektřiny v areálu. Na podzim 2023 firma nainstalovala solární elektrárnu na střechu hlavního závodu v Mladé Boleslavi. Panely na ploše přes 10 000 metrů čtverečních vyrobí ročně více než 2 GWh čisté energie. Teplárna dodavatele energií ŠKO–ENERGO navíc oznámila spuštění projektu na přechod z uhlí na 100procentní využití biomasy. Celkově se společnosti Škoda Auto podařilo v roce 2023 v porovnání s výchozím rokem 2010 snížit dopad českých závodů na životní prostředí o 56,4 % ve všech pěti sledovaných kategoriích, mezi které patří spotřeba vody, spotřeba energie, emise CO2, množství odpadů a emise těkavých látek. Společnost se zaměřuje na co nejmenší dopad svých obchodních aktivit v celém hodnotovém řetězci a na další prosazování principů oběhového hospodářství. Do roku 2030 plánuje automobilka dosáhnout uhlíkové neutrality ve všech svých závodech v České republice a Indii.
Výhled na další období: Zahájení nástupu elektromobilů
Koncem roku 2024 spustí značka Škoda svou chystanou modelovou kampaň zahrnující uvedení šesti nových elektrických modelů v nejbližších letech, a to světovou premiérou vozu Škoda Elroq. Česká automobilka tímto krokem rozšíří své elektrické portfolio o automobil z důležitého segmentu kompaktních SUV. Elroq bude prvním elektrickým modelem značky Škoda, který se ponese v novém designovém jazyku Modern Solid a významně posune vzhled plně elektrických modelů.
Vedle toho Škoda právě dnes odhalila studii dalšího elektromobilu. Malé městské SUV Škoda Epiq s plánovaným představením v roce 2025 a s dostupnou cenovkou kolem 25 000 eur otevře strategicky důležitý segment malých elektrických SUV. Do pokračující transformace směrem k elektrické mobilitě automobilka v nadcházejících letech investuje miliardy eur.
The post Škoda Auto: Příjmy v roce 2023 dokládají odolný obchodní model pro probíhající transformaci appeared first on Škoda Storyboard.
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz