ec.europa.eu (Evropská komise)
Evropská unie  |  08.03.2024 12:03:00

Údaje za rok 2023 ukazují stagnující pokrok při snižování počtu úmrtí na silnicích v příliš mnoha zemích

Údaje za rok 2023 ukazují stagnující pokrok v příliš mnoha zemích

Komise dnes zveřejňuje předběžné údaje o smrtelných nehodách na silnicích za rok 2023. V loňském roce bylo v EU při dopravních nehodách zabito přibližně 20,400 osob, což oproti roku 2022 představuje mírný pokles o 1 %. Navzdory určitému pokroku od základního roku 2019[1] je jen málo členských států na dobré cestě ke splnění cíle EU a OSN snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích o polovinu.

Kontrastující obraz v jednotlivých členských státech

Počet úmrtí na silnicích v celé EU klesl v roce 2023 oproti předchozímu roku o 1 %. Zatímco ve srovnání s rokem 2019 to představuje přibližně 2360 méně úmrtí (–10 %), klesající trend se v několika členských státech vyrovnal.

Od roku 2019 se počet úmrtí na silnicích ve Španělsku, Francii a Itálii téměř nesnížil, zatímco v Irsku, Lotyšsku, Nizozemsku, na Slovensku a ve Švédsku vzrostl. Naproti tomu Belgie, Česko, Dánsko, Maďarsko a Polsko jsou v posledních čtyřech letech na dobré cestě ke splnění cíle 50 % snížení počtu úmrtí a vážných zranění na silnicích do roku 2030[2].

Celkové pořadí úmrtí v jednotlivých zemích se výrazně nezměnilo, přičemž nejbezpečnější silnice se stále nacházejí ve Švédsku (22 úmrtí na milion obyvatel) a v Dánsku (27/milion). Bulharsko (82/mil) a Rumunsko (81/mil) vykázaly nejvyšší míru úmrtí v roce 2023. Průměr EU činil 46 úmrtí na silnicích na milion obyvatel.

Nejvíce postižené skupiny

Z dostupných údajů za celou EU za rok 2022 (podrobné údaje za rok 2023 dosud nejsou k dispozici) vyplývá, že 52 % úmrtí v silničním provozu bylo zaznamenáno na venkovských silnicích oproti 38 % v městských oblastech a 9 % na dálnicích.

Trend počtu cyklistů usmrcených na silnicích EU vzbuzuje vážné obavy: v roce 2022 bylo zabito více než 2000 cyklistů. Jedná se o jedinou hlavní skupinu účastníků silničního provozu, která v posledním desetiletí nezaznamenala výrazný pokles úmrtí, zejména v důsledku přetrvávajícího nedostatku vhodné infrastruktury a nebezpečného chování všech účastníků silničního provozu, jako je překročení povolené rychlosti, rozptylování a řízení pod vlivem alkoholu a drog.

Tři ze čtyř úmrtí na silnicích způsobili muži (77 %). Lidé ve věku nad 65 let jsou více ohroženi, neboť představovali 29 % všech úmrtí na silnicích a 21 % obyvatelstva. Podobně tvořili mladí lidé ve věku 18–24 let 12 % úmrtí na silnicích, ale 7 % obyvatelstva.

Cestující ve vozidle (řidiči a cestující) představovali 45 % všech úmrtí, zatímco chodci představovali 18 %, uživatelé jednostopých motorových vozidel (motorová kola a mopedy) 19 % a cyklisté 10 %. Vzorce se výrazně mění v závislosti na věku. Mezi osobami staršími 65 let představují chodci 29 % úmrtí a cyklisté 17 %. Viz zde nejnovější kolizní matice s podrobnými údaji o hlavních vozidlech, která se podílejí na smrtelných silničních nehodách.

V městských oblastech představují zranitelní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté a uživatelé jednostopých motorových vozidel) téměř 70 % celkového počtu úmrtí. K úmrtím účastníků silničního provozu dochází v převážné většině případů, kdy se nehoda týká osobních automobilů a nákladních automobilů, což podtrhuje potřebu zlepšit ochranu těchto zranitelných účastníků silničního provozu. Zde viz nejnovější kolizní matice pro městské silnice.

Pozadí

V roce 2018 si EU stanovila cíl 50 % snížení počtu úmrtí na silnicích – a poprvé i vážných zranění – do roku 2030. To bylo stanoveno ve strategickém akčním plánu Komise pro bezpečnost silničního provozu a v rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu naobdobí 20212030, který rovněž stanovil plány bezpečnosti silničního provozu s cílem dosáhnout do roku 2050 nulového počtu úmrtí na silnicích („vize nula“).

V březnu 2023 předložila Komise balíček návrhů týkajících se bezpečnosti silničního provozu, včetně aktualizovaných požadavků na řidičské průkazy a lepšího přeshraničního prosazování pravidel silničního provozu.

Bezpečnost silničního provozu je rovněž klíčovým prvkem nedávných politických iniciativ EU v oblasti mobility, včetně strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu, nového nařízení o TEN-T a rámce pro městskou mobilitu. Ve svém návrhu evropského prohlášení o cyklistice Komise uznává, že bezpečnost je předpokladem motivace lidí k jízdě na kole, a pracuje na přípravě pokynů pro požadavky na kvalitu týkající se zranitelných účastníků silničního provozu, včetně cyklistů.

Spolu s dnešními statistikami zveřejnilo Evropské středisko pro sledování bezpečnosti silničního provozu také novou výroční statistickou zprávu a aktualizovanou řadu profilů jednotlivých zemí.

Pro více informací

Statistiky bezpečnosti silničního provozu 2023 podrobněji 

 

Úmrtí na silnicích na milion obyvatel – předběžné údaje za rok 2023

Tabulka

Zdroje: Databáze EU CARE o dopravních nehodách a vnitrostátních zdrojích; Údaje o počtu obyvatel pocházejí z Eurostatu.

Údaje za rok 2023 vycházejí z předběžných údajů za většinu zemí a po zveřejnění konečných údajů na podzim 2024 podléhají změnám. Odhady na rok 2023 zahrnují celý rok a všechny silnice a týkají se úmrtí do 30 dnů, ale u následujících zemí jsou založeny na částečných údajích: Španělsko (venkovské silnice), Nizozemsko (částečné údaje; počet úmrtí evidovaných policií je rovněž podhodnocen přibližně o 10–15 %), Portugalsko (úmrtí do 24 hodin) a Švýcarsko (6 měsíců). V roce 2023 nedošlo v Lichtenštejnsku k žádnému úmrtí na silnicích.

Údaje za rok 2023 jsou porovnány se třemi časovými obdobími: 2022 (předchozí rok), 2019 (základní rok pro cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí o 50 %) a průměr za období 20172019 (s přihlédnutím k výkyvům v malých zemích). V Bulharsku se absolutní počet úmrtí mezi lety 2022 a 2023 snížil, ale počet obyvatel klesal rychleji, což vedlo ke zvýšení míry úmrtí. Procentuální změny v tabulce jsou vypočítány na základě absolutního počtu úmrtí, nikoli počtu úmrtí na milion obyvatel.

 

 


[1] 2019 je základním rokem pro cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí o 50 %.

[2] Je důležité poznamenat, že to je založeno na předběžných a často neúplných údajích.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688