Údaje za rok 2023 ukazují stagnující pokrok při snižování počtu úmrtí na silnicích v příliš mnoha zemích
Údaje za rok 2023 ukazují stagnující pokrok v příliš mnoha zemích
Komise dnes zveřejňuje předběžné údaje o smrtelných nehodách na silnicích za rok 2023. V loňském roce bylo v EU při dopravních nehodách zabito přibližně 20,400 osob, což oproti roku 2022 představuje mírný pokles o 1 %. Navzdory určitému pokroku od základního roku 2019[1] je jen málo členských států na dobré cestě ke splnění cíle EU a OSN snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích o polovinu.
Kontrastující obraz v jednotlivých členských státech
Počet úmrtí na silnicích v celé EU klesl v roce 2023 oproti předchozímu roku o 1 %. Zatímco ve srovnání s rokem 2019 to představuje přibližně 2360 méně úmrtí (–10 %), klesající trend se v několika členských státech vyrovnal.
Od roku 2019 se počet úmrtí na silnicích ve Španělsku, Francii a Itálii téměř nesnížil, zatímco v Irsku, Lotyšsku, Nizozemsku, na Slovensku a ve Švédsku vzrostl. Naproti tomu Belgie, Česko, Dánsko, Maďarsko a Polsko jsou v posledních čtyřech letech na dobré cestě ke splnění cíle 50 % snížení počtu úmrtí a vážných zranění na silnicích do roku 2030[2].
Celkové pořadí úmrtí v jednotlivých zemích se výrazně nezměnilo, přičemž nejbezpečnější silnice se stále nacházejí ve Švédsku (22 úmrtí na milion obyvatel) a v Dánsku (27/milion). Bulharsko (82/mil) a Rumunsko (81/mil) vykázaly nejvyšší míru úmrtí v roce 2023. Průměr EU činil 46 úmrtí na silnicích na milion obyvatel.
Nejvíce postižené skupiny
Z dostupných údajů za celou EU za rok 2022 (podrobné údaje za rok 2023 dosud nejsou k dispozici) vyplývá, že 52 % úmrtí v silničním provozu bylo zaznamenáno na venkovských silnicích oproti 38 % v městských oblastech a 9 % na dálnicích.
Trend počtu cyklistů usmrcených na silnicích EU vzbuzuje vážné obavy: v roce 2022 bylo zabito více než 2000 cyklistů. Jedná se o jedinou hlavní skupinu účastníků silničního provozu, která v posledním desetiletí nezaznamenala výrazný pokles úmrtí, zejména v důsledku přetrvávajícího nedostatku vhodné infrastruktury a nebezpečného chování všech účastníků silničního provozu, jako je překročení povolené rychlosti, rozptylování a řízení pod vlivem alkoholu a drog.
Tři ze čtyř úmrtí na silnicích způsobili muži (77 %). Lidé ve věku nad 65 let jsou více ohroženi, neboť představovali 29 % všech úmrtí na silnicích a 21 % obyvatelstva. Podobně tvořili mladí lidé ve věku 18–24 let 12 % úmrtí na silnicích, ale 7 % obyvatelstva.
Cestující ve vozidle (řidiči a cestující) představovali 45 % všech úmrtí, zatímco chodci představovali 18 %, uživatelé jednostopých motorových vozidel (motorová kola a mopedy) 19 % a cyklisté 10 %. Vzorce se výrazně mění v závislosti na věku. Mezi osobami staršími 65 let představují chodci 29 % úmrtí a cyklisté 17 %. Viz zde nejnovější kolizní matice s podrobnými údaji o hlavních vozidlech, která se podílejí na smrtelných silničních nehodách.
V městských oblastech představují zranitelní účastníci silničního provozu (chodci, cyklisté a uživatelé jednostopých motorových vozidel) téměř 70 % celkového počtu úmrtí. K úmrtím účastníků silničního provozu dochází v převážné většině případů, kdy se nehoda týká osobních automobilů a nákladních automobilů, což podtrhuje potřebu zlepšit ochranu těchto zranitelných účastníků silničního provozu. Zde viz nejnovější kolizní matice pro městské silnice.
Pozadí
V roce 2018 si EU stanovila cíl 50 % snížení počtu úmrtí na silnicích – a poprvé i vážných zranění – do roku 2030. To bylo stanoveno ve strategickém akčním plánu Komise pro bezpečnost silničního provozu a v rámci politiky EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu naobdobí 2021–2030, který rovněž stanovil plány bezpečnosti silničního provozu s cílem dosáhnout do roku 2050 nulového počtu úmrtí na silnicích („vize nula“).
V březnu 2023 předložila Komise balíček návrhů týkajících se bezpečnosti silničního provozu, včetně aktualizovaných požadavků na řidičské průkazy a lepšího přeshraničního prosazování pravidel silničního provozu.
Bezpečnost silničního provozu je rovněž klíčovým prvkem nedávných politických iniciativ EU v oblasti mobility, včetně strategie pro udržitelnou a inteligentní mobilitu, nového nařízení o TEN-T a rámce pro městskou mobilitu. Ve svém návrhu evropského prohlášení o cyklistice Komise uznává, že bezpečnost je předpokladem motivace lidí k jízdě na kole, a pracuje na přípravě pokynů pro požadavky na kvalitu týkající se zranitelných účastníků silničního provozu, včetně cyklistů.
Spolu s dnešními statistikami zveřejnilo Evropské středisko pro sledování bezpečnosti silničního provozu také novou výroční statistickou zprávu a aktualizovanou řadu profilů jednotlivých zemí.
Pro více informací
Statistiky bezpečnosti silničního provozu 2023 podrobněji
Úmrtí na silnicích na milion obyvatel – předběžné údaje za rok 2023
Zdroje: Databáze EU CARE o dopravních nehodách a vnitrostátních zdrojích; Údaje o počtu obyvatel pocházejí z Eurostatu.
Údaje za rok 2023 vycházejí z předběžných údajů za většinu zemí a po zveřejnění konečných údajů na podzim 2024 podléhají změnám. Odhady na rok 2023 zahrnují celý rok a všechny silnice a týkají se úmrtí do 30 dnů, ale u následujících zemí jsou založeny na částečných údajích: Španělsko (venkovské silnice), Nizozemsko (částečné údaje; počet úmrtí evidovaných policií je rovněž podhodnocen přibližně o 10–15 %), Portugalsko (úmrtí do 24 hodin) a Švýcarsko (6 měsíců). V roce 2023 nedošlo v Lichtenštejnsku k žádnému úmrtí na silnicích.
Údaje za rok 2023 jsou porovnány se třemi časovými obdobími: 2022 (předchozí rok), 2019 (základní rok pro cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí o 50 %) a průměr za období 2017–2019 (s přihlédnutím k výkyvům v malých zemích). V Bulharsku se absolutní počet úmrtí mezi lety 2022 a 2023 snížil, ale počet obyvatel klesal rychleji, což vedlo ke zvýšení míry úmrtí. Procentuální změny v tabulce jsou vypočítány na základě absolutního počtu úmrtí, nikoli počtu úmrtí na milion obyvatel.
[2] Je důležité poznamenat, že to je založeno na předběžných a často neúplných údajích.
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz