Výrazný propad důvěry v průmyslu pokračoval i v únoru
Konjunkturální průzkumy (únor 2024)
Důvěra domácích ekonomických subjektů se po mírném
zlepšení ve 4. čtvrtletí od začátku letošního roku opět zhoršuje. Souhrnný
indikátor důvěry v únoru oproti lednu poklesl o 1,9 bodu na hodnotu 90,6.
Ve srovnání s loňským prosincem je hodnota indikátoru níže o 3,2 bodu.
V únoru poklesla důvěra podnikatelů o 2,8 bodu
na hodnotu 89,9 a to především díky průmyslu. Důvěra v průmyslu
zaznamenala prudký pokles již druhý měsíc v řadě a nachází se nejníže od
loňského září. Pokud půjdeme více do struktury indikátoru důvěry v
průmyslu, tak v únoru pokleslo hodnocení současné celkové poptávky
(nejslabší hodnota od září 2020) a poklesl i očekávaný vývoj výrobní činnosti
v příštích třech měsících. Výrazněji v únoru pokleslo hodnocení
současné zahraniční poptávky (nejníže od r. 2020), kde lze identifikovat
návaznost na slabá průmyslová čísla z Německa. Pokles důvěry
v únoru zaznamenaly i podniky v obchodu a ve vybraných službách.
Důvěra naopak rostla ve stavebnictví.
Zatímco důvěra v průmyslu se od začátku letošního roku prudce snižuje, tak spotřebitelská důvěra naopak roste. V únoru se zvýšila o 2,8 bodu a oproti prosinci o 8,6 bodu. V únoru se zlepšila finanční situace domácností, a to jak retrospektivně oproti předchozím dvanácti měsícům, tak i pro letošní rok. Vysvětlením je odeznívající inflace, která přispívá k růstu reálných mezd. Zlepšení spotřebitelské důvěry by se mělo začít projevovat i do oživení spotřeby domácností.
Co únorová čísla znamenají? Zvýšení spotřebitelské důvěry sice signalizuje růst maloobchodních tržeb a tím pádem i spotřeby domácností (ekonomický sentiment v maloobchodu je však nejníže od března 2021). K oživení spotřeby bude pomáhat i nižší inflace. Probouzí se rovněž stavebnictví. Na druhé straně však prudký propad důvěry v průmyslu naznačuje, že průmyslová produkce bude do HDP přispívat negativně. Tuzemské předstihové ukazatele z průmyslu bohužel kopírují slabá čísla z Německa (PMI, Ifo). V neposlední řadě je třeba zmínit, že tvrdá data (průmysl, stavebnictví, maloobchodní tržby) z tuzemské ekonomiky za 1. čtvrtletí nebyla dosud zveřejněna. Na výraznější oživení domácí ekonomiky to však na začátku letošního roku moc nevypadá.
Miroslav Novák
Vystudoval obor Finance na Vysoké škole ekonomické v Praze a Finance a finanční služby na Vysoké škole finanční a správní. Zkušenosti v oblasti bankovnictví načerpal v UniCredit Group, kde působil na oddělení Treasury. Od roku 2010 pracuje jako analytik ve společnosti AKCENTA. K oblastem jeho zájmu patří především problematika měnových kursů. Miroslav Novák není ortodoxním zastáncem žádné ekonomické školy, což mu umožňuje hodnotit objektivně nejenom dění na finančních trzích, ale i na poli globální ekonomiky. Je autorem řady odborných článků a expertních komentářů, které pravidelně využívají přední česká i polská média.
AKCENTA CZ je jedním z nejvýznamnějších obchodníků s devizami na českém trhu a ve střední Evropě s více než 20 letou tradicí. Kromě výhodných individuálních kurzů pro nákup a prodej deviz a minimálních poplatků za zahraniční platební styk, nabízí i zajištění proti kurzovým rizikům (forwardové obchody a opce). Společnost aktivně působí také v Polsku, Maďarsku, Slovensku, Rumunsku, Německu a Francii. Klientské portfolio tvoří více než 46 tisíc subjektů, převážně malých a středně velkých firem orientovaných na export nebo import. Je držitelem licence platební instituce a obchodníka s cennými papíry udělenou ČNB.
Více informací na: https://www.akcentacz.cz/
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz