Komise vítá předběžnou dohodu o boji proti znečištění z lodí s cílem přispět k čistším evropským mořím
Předběžná dohoda o řešení znečištění z lodí
Komise vítá politickou dohodu, které bylo v noci dosaženo mezi Evropským parlamentem a Radou ohledně změny směrnice 2005/35/ES o znečištění z lodí a o zavedení sankcí za protiprávní jednání v oblasti znečištění. Spolunormotvůrci se dohodli, že směrnici sladí s Mezinárodní úmluvou o zabránění znečištění z lodí (Marpol) a rozšíří oblast působnosti směrnice tak, aby zahrnovala více druhů znečišťujících látek vypouštěných do moře, jako jsou odpadní vody a odpadky.
Nová pravidla zlepší transparentnost tím, že na internetu zpřístupní informace o trestných činech znečištění v evropských mořích a uložených sankcích. Kromě toho budou na internetu k dispozici informace o tom, jak pobřežní orgány ověřily potenciální únik po varování prostřednictvím satelitního sledování. Pozměňovací návrh vyjasňuje uplatňování správních sankcí, aby byly účinnější: například při ukládání sankcí členskými státy bude zvážena velikost nezákonného vypouštění, jeho dopad na životní prostředí nebo finanční způsobilost odpovědného subjektu. Budou existovat silnější nástroje a platformy pro výměnu informací a zkušeností pro orgány členských států. Například družicový dohled nad znečištěním z lodí (CleanSeaNet – databáze agentury EMSA pro dohled a sdílení informací) bude zlepšen a bude lépe vyřešen.
Všechna nová opatření posilují odrazující účinek a přispívají k prevenci znečištění v evropských mořích.
Další kroky
Politická dohoda dosažená v noci musí být nyní formálně přijata. Jakmile Evropský parlament a Rada tento proces dokončí, budou nová pravidla zveřejněna v Úředním věstníku Evropské unie a vstoupí v platnost o 20 dní později. Členské státy budou mít 30 měsíců na provedení směrnice ve vnitrostátním právu.
Pozadí
Tento právní předpis předložila Komise v červnu 2023 jako součást balíčku pro námořní bezpečnost, což je konkrétní výsledek závazků Komise v oblasti udržitelné a inteligentní mobility.
Směrnice se podruhé reviduje. V roce 2009 byla revidována s cílem doplnit trestní sankce, zatímco současná revize odstranila trestněprávní ustanovení a přesunula je do nové směrnice o trestněprávní ochraně životního prostředí, která se nyní vztahuje na trestný čin související s nezákonným znečištěním z lodí a trestní sankce za znečištění z lodí.
Jak je stanoveno v Zelené dohodě pro Evropu, ve strategii pro inteligentní a udržitelnou mobilitu a v akčním plánu pro nulové znečištění, má Komise vizi nasměrovat lodní dopravu na cestu k nulovým emisím, znečištění a nehodám.
Quote
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz