Jak obchodníci pracují se slevami? Prostoru je dost
Meziroční srovnání tržeb, nastavení marže, ale i výhled do roku 2024 – to byla hlavní témata průzkumů trhu, který provedla společnost Comgate v lednu. Obchodníci v e-commerce i podnikatelé v kamenných provozovnách v dotazníku odpovídali i na to, jak během vánoční sezóny nabízeli zboží ve slevě.
Vánoce jsou časem všudypřítomných slev. Alespoň zdánlivě – ve skutečnosti má však tento prodejní nástroj v obchodech ještě velký prostor na využití. Vyplývá to z průzkumů e-commerce a kamenných provozoven, které provedla v lednu společnost Comgate. Obou se zúčastnilo přibližně 300 obchodníků.
E-commerce: Když slevy, tak dlouhodobé
České a slovenské e-shopy hodnotily vánoční sezónu z pohledu tržeb velmi vyrovnaně. Obchodníci, kteří zaznamenali horší tržby než před rokem, ti, kteří utržili stejně, a ti, jimž tržby meziročně vzrostly, tvořili víceméně stejně početné skupiny. Pokud jde o nabídku slev, prim překvapivě hrála ta část z nich, jež ve vánoční sezóně nezlevňovala (44,4 %).
Když už obchodníci zboží ve slevě nabízeli, většinou to pojali jako dlouhodobou záležitost, tedy delší než dvoutýdenní. Dlouhodobé slevy nabízelo 27 % e-shopařů. Fenomén Black Friday, případně jinou podobnou krátkodobou akci, využila necelá šestina obchodníků (15,5 %). A jen o něco méně početná skupina (13,2 %) posílala zákazníkům slevové kódy.
Při pohledu na rozdělení podle segmentů vidíme, že slevové akce nejvíce využívaly e-shopy v oblastech kosmetiky a zdraví, chovatelských potřeb nebo se zbožím pro děti. Naopak, podle očekávání nejméně zlevňovaly obchody s nehmotným zbožím a službami nebo s potravinami.
Kamenné provozovny: Slevy spíše ne
Odpovědi v průzkumu mezi podnikateli s kamennými provozovnami jsou ovlivněny tím, že v nich odpovídají například i řemeslníci, kteří přijímají platby kartou. Pro ty vánoční sezóna není relevantní, slevy tak logicky nejsou tématem. I proto je poměr respondentů, kteří slevy nenabízeli, daleko vyšší než v e-commerce (65,7 %).
Mezi obchodníky, kteří slevy nabízeli, je stejně jako na internetu i v offline světě nejvíce těch, kteří zlevnili na období delší než dva týdny (19,7 %). Kratší a jednorázové akce využilo 9 % podnikatelů, počet těch, kteří nabízeli slevové kódy (5,5 %), dokládá, že tento nástroj je spíše doménou e-commerce.
Oba průzkumy každopádně ukázaly, že slevy mají na internetu i v kamenných provozovnách ještě velký prostor.
Michal Petrák
Michal Petrák je v Comgate od roku 2022 vedoucím komunikace a PR. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V minulosti působil jako sportovní novinář a manažer PR a komunikace fotbalového klubu.
Comgate
Comgate je ryze česká společnost s dvacetiletou tradicí, která poskytuje platební brány a platební terminály. Ceny prezentuje veřejně v přehledných a jednoduchých tarifech bez hvězdiček. Její služby využívá více než 15 tisíc klientů.
Více informací na https://www.comgate.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz