Jaké budou dopravní priority EU na rok 2024?
Emisní limity pro nákladní vozidla, železniční doprava i silniční bezpečnost. To jsou hlavní témata EU v letošním roce. Evropskou dopravní politiku v roce 2024 zásadně ovlivní červnové volby do Evropského parlamentu a následné jmenování nové Evropské komise. Instituce EU se tak zaměří především na dosažení dohody u již projednávaných návrhů.
U legislativních návrhů, ke kterým už Rada EU a Evropský parlament přijaly pozice, se uskuteční intenzivní vyjednávání mezi těmito institucemi s cílem dosáhnout dohody ještě ve stávajícím funkčním období, a to hned v prvních měsících belgického předsednictví. Vzhledem ke zmíněné obměně složení klíčových evropských institucí také nelze očekávat větší množství nových návrhů a ty, které Komise vydá, přijdou v první polovině roku – očekává se například návrh balíčku k revizi pravidel technické způsobilosti motorových vozidel, revize směrnice o strojvůdcích či pravidel říčních informačních služeb. Očekává se i zveřejnění iniciativy Space Law.
Belgické předsednictví se tak v první polovině roku 2024 zaměří na dojednání návrhů nařízení k limitům CO2 pro těžká nákladní vozidla, a také na směrnici o přeshraničním vymáhání přestupků v silniční dopravě v rámci balíčku silniční bezpečnosti a námořního balíčku. Pokračovat bude také snaha o dosažení dohody s Evropským parlamentem k nařízení evropského nebe SES2+, nalezení kompromisu zde ale bude vzhledem k velmi odlišným pozicím členských států a Evropského parlamentu obtížné.
Belgie bude v čele Rady EU usilovat i o shodu mezi členskými státy, tedy přijetí obecného přístupu, u již předložených návrhů. Ty se týkají například přidělování kapacity na železnici, kombinované dopravy nebo práv cestujících. Co se naopak projednat nestihne, je například směrnice o řidičských průkazech, ke které zatím není připravena pozice Evropského parlamentu pro vyjednávání, a první trialogy tak začnou později v roce 2024. U návrhů, u kterých Rada nepřijme obecný přístup, bude projednávání pokračovat za navazujícího maďarského předsednictví.
V loňském roce projednaly evropské instituce přes 20 návrhů týkajících se evropské dopravní politiky. Na jeho konci se navíc dosáhlo dohody u dvou pro Českou republiku prioritních návrhů. U nařízení EURO 7 se podařilo dojednat mírnější a realističtější podobu normy, přijetí revize TEN-T je potom zásadním a nezbytným krokem pro další rozvoj dopravní infrastruktury a jejího financování.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz