mdcr.cz (MD ČR)
Auto Moto  |  12.01.2024 16:18:00

Jaké budou dopravní priority EU na rok 2024?

Emisní limity pro nákladní vozidla, železniční doprava i silniční bezpečnost. To jsou hlavní témata EU v letošním roce. Evropskou dopravní politiku v roce 2024 zásadně ovlivní červnové volby do Evropského parlamentu a následné jmenování nové Evropské komise. Instituce EU se tak zaměří především na dosažení dohody u již projednávaných návrhů.

Jaké budou dopravní priority EU na rok 2024?

U legislativních návrhů, ke kterým už Rada EU a Evropský parlament přijaly pozice, se uskuteční intenzivní vyjednávání mezi těmito institucemi s cílem dosáhnout dohody ještě ve stávajícím funkčním období, a to hned v prvních měsících belgického předsednictví. Vzhledem ke zmíněné obměně složení klíčových evropských institucí také nelze očekávat větší množství nových návrhů a ty, které Komise vydá, přijdou v první polovině roku – očekává se například návrh balíčku k revizi pravidel technické způsobilosti motorových vozidel, revize směrnice o strojvůdcích či pravidel říčních informačních služeb. Očekává se i zveřejnění iniciativy Space Law.

Belgické předsednictví se tak v první polovině roku 2024 zaměří na dojednání návrhů nařízení k limitům CO2 pro těžká nákladní vozidla, a také na směrnici o přeshraničním vymáhání přestupků v silniční dopravě v rámci balíčku silniční bezpečnosti a námořního balíčku. Pokračovat bude také snaha o dosažení dohody s Evropským parlamentem k nařízení evropského nebe SES2+, nalezení kompromisu zde ale bude vzhledem k velmi odlišným pozicím členských států a Evropského parlamentu obtížné.

Belgie bude v čele Rady EU usilovat i o shodu mezi členskými státy, tedy přijetí obecného přístupu, u již předložených návrhů. Ty se týkají například přidělování kapacity na železnici, kombinované dopravy nebo práv cestujících. Co se naopak projednat nestihne, je například směrnice o řidičských průkazech, ke které zatím není připravena pozice Evropského parlamentu pro vyjednávání, a první trialogy tak začnou později v roce 2024. U návrhů, u kterých Rada nepřijme obecný přístup, bude projednávání pokračovat za navazujícího maďarského předsednictví.

V loňském roce projednaly evropské instituce přes 20 návrhů týkajících se evropské dopravní politiky. Na jeho konci se navíc dosáhlo dohody u dvou pro Českou republiku prioritních návrhů. U nařízení EURO 7 se podařilo dojednat mírnější a realističtější podobu normy, přijetí revize TEN-T je potom zásadním a nezbytným krokem pro další rozvoj dopravní infrastruktury a jejího financování.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688