Průzkum Comgate: Kamenným provozovnám Vánoce nepřály
Vánoční sezóna nebyla pro podnikatele v maloobchodě a službách nijak zvlášť příznivá. Ukazuje to tradiční průzkum, který společnost Comgate provedla mezi bezmála třemi sty podnikateli v kamenných provozovnách, tedy mimo e-commerce.
Už otázka na meziroční srovnání tržeb během vánoční sezóny ukazuje spíše neveselou situaci. Největší část respondentů (38,2 %) uvádí, že se jim tržby oproti vánoční sezóně 2022 snížily. Zlepšení hlásí jen necelá čtvrtina (24,2 %) účastníků průzkumu, ostatní zůstali na svém. Segmentové rozdělení odpovědí odhalí, že nejhorší situace je v maloobchodě, kde je negativních odpovědí dokonce 44,1 %. U řemeslníků, poskytovatelů služeb a v oborech stravování a ubytování je stav o poznání stabilnější.
Jistou stabilizaci ukazuje i podrobnější meziroční srovnání čtvrtých kvartálů. Na grafech situace v závěrech let 2022 a 2023 je vidět, že se snížily extrémy (meziroční růst nebo pokles o 30 % a více), naopak větší množství podnikatelů hlásí obdobnou situaci jako před rokem. Poměr pozitivních a negativních odpovědí víceméně kopíruje předchozí graf.
Graf z průzkumu maloobchodu a služeb v roce 2023
Pokud jde o největší výzvy, kterým museli podnikatelé v kamenných provozovnách během vánoční sezóny čelit, více než polovina jich označila pokles poptávky na straně kupujících. Obdobný poznatek učinili už i obchodníci v e-commerce, jde tedy o poměrně výmluvnou ilustraci situace na trhu.
Z odpovědí týkajících se stanovení procentuální výše marže v roce 2024 je znát, že většina podnikatelů věří, že jim neporostou náklady. Více než tři čtvrtiny (78,2 %) účastníků průzkumu totiž plánuje zachovat stejně vysokou marži jako loni. Přibližně šestina (17 %) podnikatelů hodlá hrubý výdělek zvyšovat. Segmentový pohled ukazuje největší stabilitu mezi maloobchodníky, což může vzhledem k jejich zkušenosti z vánoční sezóny působit poněkud překvapivě.
A překvapivý je také pohled na graf, který znázorňuje předpověď vývoje tržeb v roce 2024. Ten je na rozdíl od ohlédnutí za vánoční sezónou převážně optimistický – zvýšení tržeb očekává 28,4 % respondentů, dalších 54 % si myslí, že je čeká podobný vývoj jako loni.
Kompletní okomentované vyhodnocení průzkumu je publikováno na blogu Comgate.
Michal Petrák
Michal Petrák je v Comgate od roku 2022 vedoucím komunikace a PR. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V minulosti působil jako sportovní novinář a manažer PR a komunikace fotbalového klubu.
Comgate
Comgate je ryze česká společnost s dvacetiletou tradicí, která poskytuje platební brány a platební terminály. Ceny prezentuje veřejně v přehledných a jednoduchých tarifech bez hvězdiček. Její služby využívá více než 15 tisíc klientů.
Více informací na https://www.comgate.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz