V Lotyšsku poprvé vyjely české vlaky
České vlaky na lotyšské koleje poprvé vyjely 15. prosince. Foto: Škoda
Na trase Tukums, Aizkraukle a Skulte se vlaky poprvé rozjely 15. prosince. Cesty do Jelgavy začaly o den později. Slavnostní zahajovací akce poblíž nástupiště číslo dvě na hlavním vlakovém nádraží v Rize se zúčastnil ministr dopravy Kaspars Briškens, předseda představenstva společnosti PV Rodžers Janis Grigulis, výkonný místopředseda Evropské komise Valdis Dombrovskis a člen představenstva Škoda Group Zdeněk Sváta. Po slavnostním zahájení, kterého se zúčastnil i zástupce Velvyslanectví ČR v Rize, se přesně podle jízdního řádu v 10:59 rozjel nový elektrický vlak Škoda Vagonka z Rigy do Dubulti.
Pro Lotyšsko se jedná o přelomovou modernizaci osobní železniční dopravy, jelikož na lotyšských tratích dosud jezdily staré sovětské vlaky, které již dlouhou dobu neodpovídaly standardům kladeným na moderní evropské příměstské cestování.
Nové vlaky začnou postupně jezdit na všech elektrifikovaných tratích – na trati Aizkraukle a Skulte, na trati Tukums a později také na trati Jelgava. Lotyšský osobní železniční dopravce obdrží všech 32 elektrických vlaků plně připravených pro osobní vlakovou dopravu do poloviny roku 2024. První dvě elektrickésoupravy vyrobené v Česku byly do Rigy dodány v červnu 2022.
Každá z nich se skládá ze čtyř vagónů. Jedna jednotka je dlouhá 109 metrů. Soupravy mají místa k sezení pro 436 cestujících a místa k stání pro 454 cestujících. Nové vlaky jsou zarovnány s nástupišti, aby se zlepšila přístupnost. Přizpůsobení veškerých nástupišť na uvedených tratích je plánováno postupně během roku 2024. Konstrukční rychlost nových vlaků je až 160 km/h (v současnosti 120 km/h). Maximální rychlost bude možné vyvinout tam, kde to železniční infrastruktura dovolí.
Na nákup přispěla EU
Náklady na celý projekt nových jednotek činí 257,889 milionu eur a je plánován nákup 23 nových konfigurací elektrických vlaků se spolufinancováním z Fondu soudržnosti Evropské unie ve výši 114,211 milionu eur.
Cestující se novými vlaky měli svézt již koncem léta 2023, poté bylo jejich uvedení odloženo. Dohoda mezi lotyšskou státní železniční společností JSC Pasažieru vilciens a Škodou Vagonka o nákupu 32 nových elektrických vlaků byla podepsána v roce 2019. Vzešla však z tendru vypsaného v roce 2015. Zpoždění dodání bylo způsobeno nejprve pandemií nemoci covid-19 a poté válkou na Ukrajině, což vedlo k zpřetrhání dodavatelských řetězců.
Veronika Sidó, ekonomická diplomatka, Velvyslanectví ČR v Rize
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.