Evropský parlament požaduje konec beztrestnosti nebezpečného řízení
V současné době platí, že ve většině případů, kdy řidič přijde o řidičský průkaz v důsledku dopravního přestupku v jiném členském státě, než ve kterém mu byl řidičský průkaz vydán, jsou sankce uplatněny pouze v zemi, kde byl přestupek spáchán. Ve zbytku EU není řidič nijak omezen.
Aby se zajistilo, že pozastavení, omezení nebo odebrání řidičského průkazu zahraničnímu řidiči bude platit ve všech zemích EU, bude muset být podle nových pravidel toto rozhodnutí předáno členskému státu, kde byl řidičský průkaz vydán.
Závažné dopravní delikty
Poslanci navrhují přidat řízení bez platného řidičského průkazu na seznam závažných dopravních deliktů, jako je řízení pod vlivem alkoholu nebo smrtelná dopravní nehoda, které by vedly k výměně informací o zákazu řízení.
Mezi závažné dopravní delikty, které by mohly vést k zákazu řízení, patří také jízda o 50 km/h rychleji, než je povolená rychlost. Poslanci přitom požadují stanovit nižší rychlostní limit pro obytné zóny, kde by překročení rychlosti o 30 km/h mohlo vést ke ztrátě řidičského oprávnění nebo k jeho pozastavení.
Časové lhůty
Parlament navrhuje stanovit lhůtu deseti pracovních dnů pro to, aby se členské státy vzájemně informovaly o rozhodnutích o zákazu řízení, a další lhůtu 15 pracovních dnů pro rozhodnutí, zda bude zákaz řízení platit v celé EU. Dotyčný řidič by měl být o konečném rozhodnutí informován do sedmi pracovních dnů, dodávají poslanci.
Prohlášení zpravodaje
Zpravodaj Petar Vitanov (S&D, BG) uvedl: „Jsem přesvědčen, že tato směrnice nejen pomůže snížit počet dopravních nehod, ale také přispěje k lepšímu povědomí občanů o zodpovědnějším řízení a ochotě dodržovat pravidla a přijmout důsledky jejich porušení, ať už jezdíme kdekoli v EU.“
Další postup
Návrh pravidel o celounijním účinku některých zákazů řízení byl přijat v úterý 372 hlasy (220 bylo proti a 43 se zdrželo hlasování). Parlament nyní uzavřel první čtení, a jelikož Rada dosud nepřijala svůj postoj, bude v práci na tomto právním předpisu pokračovat nový Parlament, který bude zvolen v červnu 2024.
Souvislosti
Pravidla o zákazu řízení jsou součástí balíčku o bezpečnosti silničního provozu, který Komise předložila v březnu 2023. Ten obsahuje rovněž pravidla pro přeshraniční výměnu informací o dopravních deliktech, která jsou v současné době předmětem jednání s Radou. Cílem balíčku je zlepšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu a co nejvíce se přiblížit nulovému počtu úmrtí v silniční dopravě v EU do roku 2050 (tzv. „vize nula“).
Poslední zprávy z rubriky Evropská unie:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz