Originální vozy z historie. Poznejte unikátní škodovky
1900: „Quadricykl“ pražskou senzací
První prototyp auta sestavili mladoboleslavští z komponentů svých motocyklů a tříkolek s benzinovými jednoválci. Čtyřkolka — quadricykl — se představila 1. července 1900. Místo volantu byla použita řídítka, pod sedlem motocyklového typu vidíme válcovitou nádržku s benzinem. Sedadlo spolujezdce, spojené s širokou oporou pro nohy, se ocitlo o něco níže. Řidič, známý pražský cyklista Bedřich Merfait, tak měl přes slaměný klobouk pasažéra dobrý výhled vpřed.
1904: Čtyřválcový motocykl L&K CCCC
Skutečnou senzací své doby se stal jeden z prvních čtyřválcových motocyklů na světě, typ CCCC, představený v březnu 1904. Na zdvihový objem 735 cm3 se „složily“ čtyři standardní, napříč uložené jednoválce se samostatnými klikovými hřídeli a navzájem spojenými ozubeným soukolím. Model CCCC se sice později dočkal vyzrálejšího nástupce s jediným klikovým hřídelem, ale šlo spíše o prestižní záležitost. Sériová výroba šla jinudy.
1912: Motorové pluhy Excelsior
Motorové pluhy L&K Excelsior poprvé rozoraly pole v roce 1912. Prvním modelem byl osmdesátikoňový Excelsior P4, jehož motor měl čtyři válce o úctyhodném vrtání 160 mm. Toto monstrum s šesti radlicemi dvoumetrové šířky záběru dokázalo rozrušit hutnou půdu na zkušebním poli u Kosmonos až do hloubky 42 cm. Motorovým pluhům nahrála do karet první světová válka (1914–1918), které kromě vojáků a civilistů padly za oběť i miliony koní. Excelsiory je pomáhaly nahradit. Později tyto obry nahradily lehčí víceúčelové traktory.
1963: Škoda typ 990 „Hajaja“
Sériovému sedanu Š 1000/1100 MB neboli „Embéčku“ předcházela řada prototypů. Patřilo k nim kombi typu 990 z roku 1963. Jak přišlo k přezdívce „Hajaja“? Jeho litrový čtyřválec byl pod podlahou zavazadlového prostoru uložen takřka vodorovně, jako by ležel. A protože Hajaja byl hrdina českých populárních rozhlasových večerníčků, ukládajících děti ke spánku, o jméně bylo rozhodnuto. Technické řešení bylo důmyslné, jenže se nepodařilo vyřešit potíže s chlazením motoru. A tak zůstalo u prototypu, který dnes „hajá“ ve sbírkách mladoboleslavského Škoda Muzea.
1996: Škoda Felicia Fun
Prázdninově prosluněným žlutým barevným odstínem laku karoserie zářil derivát populárního modelu Škoda Felicia do dálky. Felicia Fun, uvedená v roce 1996, budila pozornost i zajímavým „party trikem“: výklopnou a posuvnou zadní stěnou v základu dvoumístné kabiny, umožňující rozšířit obsaditelnost upraveného pick-upu o dvě další místa. Zhruba čtyři tisícovky rozverných modelů Fun se rozhodně neztratily a dnes platí za vyhledávaný sběratelský artikl.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz