S čím může e-shopu pomoci odložená platba?
Na českém trhu jde stále o menšinovou platební metodu, v některých evropských zemích však odloženou platbou hradí své nákupy i většina zákazníků v e-commerce. Tuzemským e-shopařům můžou takzvané BNPL také pomoci. S čím?
Jedním z největších nepřátel českých e-shopů je dobírka. Obchodník odešle zboží, ale na peníze za ně čeká. Dostane je až poté, co dopravce zásilku doručí zákazníkovi, ten za ni zaplatí, dopravce platbu převezme a e-shopaři ji poukáže. To je ten lepší případ – dobírky často končí i jako nevyzvednuté zásilky, s nimiž má prodejce spoustu starostí. A právě s eliminací dobírky mohou pomoci i odložené platby.
Platební metoda, která se často skrývá pod zkratkou BNPL (Buy Now, Pay Later), poskytuje zákazníkům možnost zaplatit za zboží třeba až čtrnáct dnů po nákupu bez navýšení. Obchodník přitom dostává peníze hned stejně jako při platbě kartou. Pokud tedy kupující nechce platit před tím, než zásilku obdrží, odložená platba mu splní totéž co dobírka – a s nižším poplatkem za dopravu.
Odložené platby jsou na platební bráně Comgate integrovány od tří poskytovatelů (Twisto, Skip Pay a PlatímPak). Pro e-shopaře jsou výhodné nejen tím, že platbu za zboží dostává ihned a riziko toho, že zákazník nezaplatí, nese poskytovatel, ale také tím, že jde o platební metodu s nejnižším transakčním poplatkem.
Podle studie FIS Global Payments Report využilo v roce 2022 odloženou platbu v Evropě 10 % kupujících, ve Švédsku je to nejpoužívanější platební metoda vůbec. Nejde tedy o žádný prázdný trend nebo okrajovou záležitost, i když v Česku se zatím nijak zvlášť nenastartovala. Jak ji mohou obchodníci využít více?
Naše data ukazují, že velkou roli hraje to, jak o možnosti využití odložené platby e-shop zákazníka informuje. Pokud se volba BNPL zobrazuje až v rozhraní platební brány, je to pozdě; zákazník na její výběr není předem připravený a zůstane u důvěrně známých metod, které používá obvykle.
V zahraničních obchodech – zejména těch s vyšší průměrnou hodnotou objednávky – je naprosto běžné, že na odloženou platbu upozorňuje banner nebo lišta hned na domovské stránce obchodu, případně se o této možnosti zákazník dozví na kartě mezi fotografiemi produktů nebo před vložením zboží do košíku.
Podívejme se na několik příkladů označených červenou šipkou:
Zejména pro obchody s vyšší průměrnou hodnotou nákupu představují odložené platby vhodný nástroj. Mimo jiné proto, že z dat společnosti FIS z roku 2020 vyplývá, že díky důkladnému zviditelnění této platební metody mohou tržby e-shopu stoupnout až o 7 %.
Michal Petrák
Michal Petrák je v Comgate od roku 2022 vedoucím komunikace a PR. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V minulosti působil jako sportovní novinář a manažer PR a komunikace fotbalového klubu.
Comgate
Comgate je ryze česká společnost s dvacetiletou tradicí, která poskytuje platební brány a platební terminály. Ceny prezentuje veřejně v přehledných a jednoduchých tarifech bez hvězdiček. Její služby využívá více než 15 tisíc klientů.
Více informací na https://www.comgate.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz