Město Benešov (benesov-city.cz)
Z regionů  |  02.01.2024 13:46:00

Bohumil Rataj odkrývá, co pod jeho vedením Technické služby Benešov spravují a kam směřují do budoucna (Rozhovor)

Co si představit pod prací technických služeb v Benešově? Jaké novinky chystají v rámci třídění odpadu a proč je třeba zbudovat nový areál odpadového hospodářství včetně třídící linky? Čtěte v rozhovoru.
 

 
 
Technické služby v Benešově (TS) řeší odpadové hospodářství, údržbu komunikací, správu hřišť a sportovišť, provozují sběrný dvůr, spravují městská parkoviště, starají se o zeleň, hřbitovy, veřejné osvětlení a zajišťují také provoz oblíbeného ekovláčku. TS navíc reagují na Hlášení závad, do kterého obyvatelé Benešova posílají podněty na opravy nebo vylepšení, a to ať už skrze aplikaci Munipolis nebo web TS.

Bohumil Rataj, ředitel TS Benešov
rataj
Jakým způsobem TS fungují, jsme řešili s ředitelem Bohumilem Ratajem, který v TS působí již třicátým rokem, a když je třeba, bez okolků vymění kancelářskou práci za tu v terénu:

Co je primární úkol TS v Benešově?
Údržba města a přilehlých osad, s jejichž obyvateli v rámci údržby spolupracujeme. Velkou porci naší práce tvoří svoz a další nakládání s odpady.

Jakou plochu spravujete a kolik lidí pracuje v TS?
V Benešově udržujeme cca 50 km komunikací a 80 km chodníků, 32 ha zelených ploch, dále 5 schodišť a plochu 5 980 m2 autobusového nádraží. V technických službách pracuje celkem 98 zaměstnanců. Pracovníci zimní údržby se střídají v týdenních turnusech. Nejde ale jen o údržbu města, někteří jsou plně zaměstnáni svozem odpadu. Kromě Benešova totiž svážíme odpad z 26 obcí v okolí. Více obcí bychom ale obstarat nezvládli, naše kapacita je naplněná a pro obsluhu dalších míst bychom museli koupit nový vůz, zaměstnat další pracovníky a řidiče. A dnes je velký problém najít dobré zaměstnance s příslušným řidičským oprávněním.
V Přibyšicích máme svoji třídící linku, kde pracuje asi 20 zaměstnanců. Čistě o město Benešov se stará 32 lidí, včetně těch, co tady sváží odpad. Zájem o práci v komunálních službách ale není, jako by byla ostuda pracovat pro město a udržovat ho. Vedení města nás podporuje, ale ze strany veřejnosti jde o přehlížená zaměstnání a mladí k nám nechtějí jít pracovat.

Jak vnímáte poplatky za svoz odpadu – je jejich výše adekvátní?
V ČR se za svoz odpadu vybírá relativně drobná částka, odpady totiž historicky byly a částečně i stále jsou opomíjenou složkou každodenního života. V minulosti se na ně nebral zřetel. V souvislosti se zvýšením nákladů na svoz komunálního odpadu (pohonné hmoty, energie, poplatek za uložení, doprava do spalovny) dojde v Benešově ke zvýšení poplatku o 10 měsíčně na celkovou částku 1.080 . Město Benešov přitom ročně vynaloží na provoz obecního systému odpadového hospodářství přibližně 25 mil. , přičemž část nákladů (přibližně 13 mil. ) pokryjí právě místní poplatky, zbylé náklady však platí město. Svoz odpadu je tedy nyní dotovanou službou, do budoucna je ale možné, že poplatek zohlední i separovaný odpad, za který město každoročně platí 7-8 miliónů korun.

Jak Benešáci přistupují ke třídění odpadu?
Z hlediska třídění jsou Benešáci v lepší polovině, ale rezervy tam každopádně jsou – to víme z rozborů odpadu, které si děláme 4x ročně. Zkoumáme odpadkové koše, smetky z ulic, komunální odpad i ten separovaný. Výsledky rozborů jasně ukazují na to, že řada lidí jednoduše netřídí vůbec a do komunálního odpadu přidává i věci, co tam nepatří. Pokud by však čtyřčlenná rodina důsledně třídila, bude jí stačit 80l popelnice a vývoz jednou za 14 dní – ve výsledku by tedy mohla i ušetřit.
Chystají TS v příštím roce na poli třídění něco nového?
V příštím roce zavedeme novinku – otestujeme zájem o tzv. door-to-door systém. Půjde o zkušební provoz, kdy určitému vzorku obyvatel předáme zdarma pytle na papír a plast, ti ho naplní a v den svozu si přímo od domu svezeme pytel na třídičku. Ze zkušeností jinde víme, že tímto tříděním získáme lépe vytříděný odpad. Pokud se tento systém osvědčí a lidé nebudou do pytlů přidávat to, co tam nepatří, což potom komplikuje práci na třídičce, můžeme do domácností dodat nádoby na tříděný odpad. Tímto bychom rádi docílili snížení množství komunálního a zvýšení množství separovaného odpadu.

Jaké roční období je z hlediska prací nejnáročnější?
traktor
Když je zima mírná, jako tomu bylo po deset uplynulých let, není ani zimní údržba příliš náročná. Závěr roku 2023 byl ovšem jiný, během dvou dní napadlo asi 30 cm sněhu, se kterým jsme intenzivně pracovali a za hustého sněžení vyjížděli i několikrát za noc. V takových podmínkách není možné zajistit černé chodníky, jde spíš o zmírňování následků zimy. Co se týče jiných období, v létě jde primárně o sekání, kdy sekáme asi 5x za rok, závisí ale na počasí a intenzitě dešťů.
Jak z hlediska zimní, tak letní údržby postupujeme podle určitého klíče. Některé lokality mají prioritu, těm se věnujeme přednostně. V létě jsou to třeba parky v centru a v zimě zase páteřní komunikace a nejfrekventovanější chodníky.

Obrázek: Trasování jízdy malotraktoru, když 1. prosince 2023 prohrnoval chodníky

Ve městě jsou komunikace, které TS neudržují – jedná se o krajské komunikace, jako jsou Červené Vršky, Vlašimská nebo Hráského. Spolupracujete nějakým způsobem s KSÚS, vypomůžete si, když je třeba?
Zaměstnanci KSÚS v zimě prohrnují silnice, ovšem údržba městských chodníků jde za námi. Někdy proto narážíme na to, že vůz krajské správy nahrne sníh ze silnice právě na chodníky, a to pak značně komplikuje práci.

V rámci údržby zeleně spolupracujete s městským arboristou Tomášem Gutem?
Ano, letos jsme se třeba domluvili, že nebudeme sekat trávu pod douglaskami na Husově náměstí. Traktůrky totiž zhutňují půdu těsně pod stromy a těm to škodí. Snažíme se tedy vyjít vstříc a vzít v potaz názor odborníka, lidé nám ale na druhou stranu v nevědomosti volají, že jsme trávu neposekali a proč.
V součinnosti s Odborem investic a Tomášem Gutem jsme zasáhli i u dubu v Čechově ulici vedle prodejny koberců. V rámci opravy chodníku jsme tam rozmístili kameny, aby auta nemohla parkovat těsně pod stromem – stejně jako v případě sekání to totiž nesvědčí kořenovému systému, a tak jsme chtěli předejít nenávratnému poškození stromu.

V rámci celkové údržby, na jaké komplikace zaměstnanci TS v Benešově naráží?
Někdy bojujeme s městem jako takovým. Benešovská zástavba je zhuštěná, chodníky jsou úzké, doprava je intenzivní a potýkáme se i s velkým množstvím aut, která jsou zaparkovaná všude možně, často i nelegálně, a v zimě překáží projíždějící technice. Když se Benešov budoval, nepočítalo se s takovým provozem, ani s tím, že lidé budou jednou vlastnit tolik aut. Městu do budoucna určitě uleví obchvat, do té doby jsme však mezi mlýnskými kameny.
Práci nám ale komplikují i sami lidé, co v Benešově žijí. Potýkáme se s tím, že si neváží veřejného majetku, ničí nebo pokreslují. Město třeba nechalo v prosinci vymalovat toalety na terminálu a hned další den už byly opět počmárané. V takovém prostředí, kde si lidé ničeho neváží, je těžké něco spravovat.

V TS pracujete již 30 let, čím vším jste si prošel?
Přesně tak, nastoupil jsem na podzim roku 1994 na tzv. „civilku“, kde jsem byl rok a půl, a pak jsem už uzavřel pracovní poměr a postupně si prošel třídičkou a skládkou nebo jsem měl na starosti veřejné osvětlení. Ředitelem jsem od roku 2007. Co má na dvoře kola a volant, se vším umím jezdit a v případě potřeby nemám problém vyjet do terénu nebo vypomoct v areálu TS. Ruku k dílu jsem přidal i první prosincový víkend, kdy jsme v Benešově bojovali se sněhovou kalamitou.

Momentálně se řeší výstavba nového areálu OH, kde má vzniknout i třídička odpadu. Můžete nám o projektu říct víc?
Otázku zbudování nového areálu odpadového hospodářství řešíme už asi sedm let. Vzhledem k tomu, že kapacita současné třídičky odpadu, která byla postavena v roce 1996, nestačí a třídička je i technologicky zastaralá, musíme zbudovat novou. Do tří let navíc musíme lokalitu v Přibyšicích opustit, protože nájemce má s místem jiné plány. Současně bojujeme i s naplněností sběrného dvora a potřebujeme také svoji kompostárnu. V novém areálu chceme zbudovat i unikátní vzdělávací středisko, kam by směřovaly žákovské exkurze, učily se o odpadu, jeho vzniku i třídění. V Čechově ulici stávající areál zůstane, postavíme tam re-use centrum a zůstane i sběrný dvůr, jehož poloha v centru města je ideální.

Po Vánocích řešíme, kam s vánočními stromky. Jakým způsobem je mohou Benešáci zlikvidovat?
Vánoční stromečky zbavené ozdob je možno dovézt do sběrného dvora nebo ponechat u kontejnerů, odkud budou pravidelně sváženy do 25. ledna 2024 do areálu technických služeb. Zde budou štěpkovány a dovezeny na kompostárnu.

Děkujeme za rozhovor.

ts
 
Zodpovídá: Mgr. Tereza Lípová
Vytvořeno / změněno: 2.1.2024 / 2.1.2024

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688