Dostanou se ceny elektromobilů už brzy pod ceny běžných vozů?
Ředitel společnosti Stifel Stephen Gengaro se domnívá, že krátkodobě může americký trh s elektromobily čelit určitým překážkám, ale dlouhodobě by měl pomoci rostoucí počet modelů na trhu a také vládní investice do infrastruktury. Expert hovořil rovněž o atraktivitě akcií společností Rivian a Lucid, u první má doporučení k nákupu, u druhé neutrální (viz první část rozhovoru v odkazech pod článkem). Ve druhé části hovořil o Lucidu a důvodech, proč u něj má doporučení neutrální. WSJ pak ukazuje výsledky studie, která predikuje další vývoj absolutních i relativních cen elektromobilů na hlavních světových trzích.
Lucid má podle experta výborný model SUV Gravity. Ten by měl vést k růstu jeho tržeb, ale „kapitál bude pravděpodobně potřebovat dříve než Rivian, a to je jeden z důvodů, proč tu jsme opatrnější,“ dodal Gengaro. Levnější model, který by byl dostupný pro více zájemců, je podle něj u Lucidu otázkou několika let. A zmínil i to, že tato společnost je částečně vlastněna i Saúdským investičním fondem a má z této země i objednávku. Podle Gengara „takový velmi bohatý akcionář“ může pomoci také s financováním dalšího potřebného kapitálu.
WSJ píše o nové studii od EEIST. Ta zahrnuje následující odhady a predikce, které porovnávají evropské, americké, indické a čínské ceny vozů se spalovacími motory a elektromobilů. Podle grafů se nyní průměrné ceny první skupiny v Číně pohybují kolem 25 tisíců dolarů a ceny elektromobilů se již dostaly mírně pod tuto hranici. S tím, že by měly dále klesat a někdy v roce 2027 se dostat pod 20 tisíc dolarů (podle popisku grafu jde přitom o ceny zahrnující jak cenu kupní, tak náklady provozu).
Zdroj: X, WSJ
Podle grafu jsou ceny vozů se spalovacími motory zdaleka nejvyšší v Evropě, to samé pak platí o elektromobilech. I zde se ale podle grafu v průměru dostaly blízko sebe a pokles cen elektromobilů by měl dál pokračovat. S mírným zpožděním by se měly křivky protnout i v USA. V roce 2030 by pak měly být nejlevnější elektromobily v Indii, kde by jejich průměrná cena měla dosahovat méně než 15 tisíc dolarů.
WSJ také porovnává historický vývoj nákladů různých technologií pro uskladnění energie, a to v závislosti na růstu kapacit. U většiny lze pozorovat pokles nákladů doprovázející rostoucí objem kapacit. Jak k tomu na X dodává investor z fondu rizikového kapitálu Steve Jurvetson, tento pokles nákladů obvykle dosahuje asi 20 % pokaždé, když se kapacity zdvojnásobí. U Li-Ion je ale zatím tento pokles strmější.
Zdroj: Yahoo Finance, WSJ, X
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz