Logo Škoda s okřídleným šípem bylo registrováno před 100 lety
Světoznámé logo značky Škoda zdobí vozy mladoboleslavské automobilky už od 20. let minulého století. V těchto dnech si připomínáme sto let od jeho registrace na patentovém úřadu v Plzni 15. prosince 1923.
„Jak už to u některých historických událostí bývá, není dnes snadné dopátrat se zcela přesných informací. I když se i kolem loga s okřídleným šípem, traduje více verzí příběhu, v historických pramenech existují pevné opěrné body, díky kterým můžeme genezi vzniku loga i jeho následných modifikací poměrně přesně zrekonstruovat. Nadále můžeme obdivovat nadčasovou genialitu tehdejších grafických tvůrců.“
Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea
Inspirace historií dnes známkou kvality z Mladé Boleslavi
Znak podle všeho vzešel ze soutěže vypsané technickým ředitelem značky Škoda v Praze, Dr. Ing. Vladislavem Sýkorou, přičemž autorství samotného nápadu je připisováno Tomášovi Magličovi, tehdejšímu obchodnímu řediteli značky Škoda. Toho údajně inspiroval nástěnný reliéf Indiána s výraznou čelenkou, který zdobil zeď jeho. Výsledná podoba loga je však dílem profesionála. V historických pramenech se říká, že by za ztvárněním mohli být špičkoví čeští sochaři Otakar Španiel nebo Otto Gutfreund. Jejich autorství však nebylo nikdy potvrzeno. Nakonec vznikly dvě finální varianty loga s doprava letícím okřídleným šípem – jedna verze s pěti pery a druhá se třemi. Obě byly 15. prosince 1923 zaregistrovány na patentovém úřadu v Plzni jako ochranné známky společnosti Škoda, přičemž záhy se začalo používat graficky čistší a vizuálně jednodušší provedení s třemi pery nad letícím šípem. Zprvu se logo objevovalo na lokomotivách, které byly v Plzni vyráběny, a až po fúzi s mladoboleslavskou automobilkou Laurin & Klement v roce 1925 se symbol stal součástí mladoboleslavských automobilů.
Hlubší význam prvků loga
Logo Škoda ztělesňuje důraz značky na vysoké technické a estetické standardy a precizní výrobu. Zároveň symbolizuje dynamiku pohybu vpřed. Každý prvek loga toto poselství dále posiluje: Velký kruh představuje globální dosah a bezvadný charakter výroby značky Škoda, zatímco křídlo označuje technologický pokrok, rozsah výroby a globální distribuci. Šíp směřující dopředu představuje progresivní výrobní procesy a efektivitu, zatímco menší kruh připomínající oko symbolizuje preciznost inženýrství, odbornost a rozhled. Okřídlený šíp se objevuje na automobilech, originálních dílech a informačních a komunikačních materiálech Škoda. Pozoruhodné je, že za 100 let prošel pouze pěti znatelnými úpravami a barevnými variacemi.
Změny v průběhu století byly jen decentní
Ve své originální podobě tvořil základ znaku kov, proto byla pro logo používána stříbrná a modrá barva. V 50. a 60. letech minulého století se na logu objevovala i červená varianta, často ve spojení s nápisem ŠKODA. V letech 1993‑1994 nahradila u osobních automobilů modrou barvu zelená a ohraničující kruh se rozšířil tak, aby v něm mohl být text Škoda Auto. Tato verze loga však moc dlouho nevydržela, už v roce 1994 došlo k jeho plastičtějšímu ztvárnění a vnější zelený kruh byl přebarven na černo. Zelená barva okřídleného šípu dávala jasně najevo pozitivní vztah k životnímu prostředí. Toto logo vydrželo až do roku 2011, kdy bylo nahrazena modernější a odlehčenější variantou se zelenými, stříbrnými a černými prvky. V roce 2022 představila značka Škoda výraznou obměnu korporátní identity, největší změnu za posledních 30 let. Nová podoba loga vypadá působivěji v rámci digitální komunikace, zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz