(Kurzy.cz)
Víte kolik již jezdí aut v Pekingu? V listopadu čínský automobilový trh vzrostl meziročně o čtvrtinu
Aktuální údaje čínské asociace CPCA (China Passenger Car Association) potvrdily, že daňové úlevy dále podpořily tamní automobilový trh v růstu. V listopadu prodeje osobních vozů dosáhly 2,1 mil. Meziročně o 25,5 %, když však tento výrazný růst byl dán relativně nižší meziroční základnou. Každopádně čtvrtý měsíc v řadě se prodeje zvýšily a dosáhly zároveň v listopadu nového letošního maxima. Navíc pokračoval výrazný trend příklonu k vozům NEV (New Energy Vehicle). Tedy plug-in hybridům a elektromobilům. Jejich podíl vůbec poprvé převýšil hranici 40 %. Pro zajímavost na začátku roku 2021 činil sotva desetinu, o rok později již zhruba dvojnásobek a letos v lednu, po krátkodobém ochlazení zájmu, přes 25 % (před rokem v listopadu se totiž pohyboval krátce již i nad 35 %). Zejména v segmentu elektromobilů nárůst konkurence zkrátka letos přinesl cenovou válku, na kterou čínští motoristé evidentně slyší.
Své může sehrávat také nový balíček daňových úlev pro vozy NEV, který vstoupí v platnost začátkem příštího roku na dobu 4 let. Zavádí limity pro daňové úlevy, což tedy kupujícím vlastně zvýší náklady na pořízení dražších vozů. Zmiňovaná asociace nicméně předpovídá další růst automobilového trhu. V roce 2024 by se v Číně mělo prodat 22,2 mil. osobních vozů, což by mělo být o 3 % více, než se očekává celkově letos.
Na trhu si výrazný podíl začala od loňska ukrojovat BYD. Jak jsme uváděli v článku „Překoná BYD v tomto čtvrtletí Teslu?“ v listopadu čínská firma prodala rekordních téměř 302 tis. vozů. Z toho elektromobilů přes 170 tis. BYD má navíc našlápnuto jako vůbec první domácí firma dosáhnout letos milníku 3 mil. prodaných vozů. Tento měsíc naposledy firma informovala, že baterii více integrovala do konstrukce vozu Seal, což má dále zvýšit jeho celkovou tuhost.
V Číně na 430 milionů vozidel
Rozměry čínského automobilového trhu jsou těžko představitelné. Dle posledních údajů tamního Ministerstva veřejné bezpečnosti ke konci září bylo evidováno na 430 mil. motorových vozidel, resp. z toho 330 mil. osobních vozů. Podíl NEV osobních vozů zatím překonal 5% hranici, když registrováno bylo 18,21 mil. těchto vozů. Na tři čtvrtiny přitom tvoří elektromobily.
Tři aglomerace s více než 6 miliony aut
Ke konci září mělo 90 měst po celé zemi více než 1 milion aut, meziročně o 8 měst více. Mezi nimi má 43 měst více než 2 miliony automobilů a 25 měst má více než 3 miliony automobilů. V Pekingu, Čcheng-tu a Čchung-čchingu pak evidují dokonce 6 milionů aut. Doplnit ještě lze, že počet aut v Šanghaji a Suzhou dosahuje 5 milionů.
Že výše uvedené statistiky o růstu počtu všech aut budou v Číně dále růst, může naznačovat zájem o řidičské průkazy. Autoškolou letos jen za první tři čtvrtletí úspěšně prošlo téměř 25 mil. zájemců. Počet řidičů motorových vozidel tak dosáhl celkově již 520 milionů, když většinu (92,8 %) tvořili řidiči osobních vozů.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz