Japonský automobilový průmysl posiluje kybernetickou ochranu
Japonské automobilky si začínají bolestivě uvědomovat dlouho podceňovaný problém kyberbezpečnosti. V posledních letech čelily několika rozsáhlým kyberútokům, které odhalily, nakolik jsou zranitelné a jak vážné mohou mít dopady, když dojde k zastavení jejich výroby nebo úniku patentů a dat o milionech zákazníků.
Ilustrační foto: Shutterstock
Snaha o posílení kyberbezpečnosti v japonském automobilovém průmyslu byla vyvolána sérií kyberútoků, které zasáhly místní automobilky v posledních letech. První takový útok směřoval proti závodu Nissanu ve Spojeném království v roce 2017. Při kyberšpionáži proti Toyotě v roce 2019 došlo k úniku osobních informací o 3,1 milionech zákazníků. Další incident u Toyoty způsobil, že mezi lety 2016 a 2023 unikaly z jejího cloudu citlivé informace více než dvou milionů zákazníků. V létě 2023 byla navíc dočasně nucena pozastavit vývoz většiny vyrobených automobilů z Japonska po kyberútoku na přístavní zařízení v Nagoji. Honda čelila útokům v roce 2020, které vedly k dočasnému pozastavení její výroby v šesti zemích.
SNADNÁ ŘEŠENÍ NEEXISTUJÍ
Tyto incidenty přinutily japonské automobilky, které nepovažovaly hrozby z kyberprostoru za tolik nebezpečné jako v jiných odvětvích, aby se jimi začaly vážně zabývat.
Kyberbezpečnostní otázky spojené s automobily přitom nemají jednoduchá řešení. Bezpečnost závisí na dostatečné ochraně jak v samotném vozidle, tak i u jeho výrobce, subdodavatelů a prodejců. Dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu jsou komplikované a jeden automobil se skládá z více než 40 000 částí a sofistikovaného softwaru, který v rostoucí míře vyžaduje připojení k internetu, a tak využívá i širokou škálu IT systémů, potenciálně zranitelných před kyberútoky.
VODÍTKA, JAK SE LÉPE BRÁNIT
V reakci na tyto nové hrozby japonské asociace výrobců automobilů a automobilových součástek (Japan Automobile Manufacturers Association, Japan Auto Parts Industries Association) založily pracovní skupiny ke kyberbezpečnosti s cílem zvýšit povědomí o možných rizicích a současně doporučit opatření, jak se jim lépe bránit. V dalším kroku je v plánu vytvoření společných vodítek, které povedou k harmonizaci takových opatření nejen mezi automobilkami samotnými, ale také v rámci jejich globálních dodavatelských řetězců.
Tento vývoj je důležité sledovat nejen z pohledu českých obchodních partnerů japonských investorů v automobilovém průmyslu v Česku. Je to také příležitost, protože japonské automobilky jsou nuceny více investovat do kybertechnologií, ve kterých Japonsko začíná zaostávat.
Ondřej Svoboda, ekonomický diplomat, Velvyslanectví ČR v Tokiu
Moderní ekonomická diplomacie
Moderní ekonomická diplomacie je časopis, který vydává Ministerstvo zahraničních věcí ČR a který je určen především pro české exportéry. Jedná se o dvouměsíčník, ve kterém vývozní firmy najdou praktické informace o exportních trzích, o službách které jim nabízí Ministerstvo zahraničních věcí a síť ambasád spolu se zahraničními kancelářemi českých státních agentur a institucí. Čtenářům přináší také informace o našich seminářích a podnikatelských misích, o možnosti zapojení se do B2B aktivit České rozvojové agentury a financování exportu. Obsahuje také články, komentáře, analýzy a rozhovory o trendech v oblasti světové ekonomiky, perspektivních exportních oborech a úspěšných českých exportérech.
Poslední zprávy z rubriky Export:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.