(Kurzy.cz)
Překoná BYD v tomto čtvrtletí Teslu? Má k tomu našlápnuto, když v listopadu dosáhla nových rekordních prodejů
Čínská společnost BYD (Build Your Dreams) byla založena v roce 1995. Prvotně vyrostla coby dodavatel baterií do mobilních telefonů pro Motorolu či Nokii. V roce 2003 pak koupila automobilku Tsinchuan. O 2 roky později již začala prodávat svůj vůz BYD F3, v roce 2008 pak v plug-in hybridní verzi. Ten rok firmu ve své expanzi podpořil „Věštec z Omahy“ Warren Buffett, resp. investiční skupina Berkshire Hathaway. Tehdy do firmy zainvestovala zhruba 230 mil. USD, když prozřetelně koupila za kurz jen 8 HK$ na 225 mil. akcií BYD. V rámci své „zelené“ strategie BYD loni přestala vyrábět vozy s čistě jen spalovacími motory, resp. produkuje již jen NEV vozy (New Energy Vehicle). Tedy plug-in hybridy a elektromobily, se kterými odstartovala frontální útok na konkurenci. A evidentně úspěšný.
Po více než 5 letech od spuštění výroby elektromobilů se například konkurenční čínská NIO naopak nikam moc neposunula. Nejenže musela v roce 2019 bojovat o přežití, ale ani v lepším případě její měsíční prodeje nepřevyšují 20 tis. vozů. V listopadu prodala necelých 16 tis. elektromobilů, což v meziročním srovnání byl nárůst o 12,6 %. Od počátku letošního roku tedy prodeje dosáhly celkem 142 tis. vozů. Kumulativně od roku 2018 ještě ani nepřesáhly půl milionu, resp. napočítat šlo prodaných sotva 432 tis. elektromobilů NIO. V úterý firma zveřejní hospodářské výsledky, které těžko přinesou překvapení v obratu hospodaření, resp. NIO dle všeho vykáže další ztrátu.
Zpět ale k BYD, která pod vedením šéfky Stelli Li naopak druhým rokem předvádí nevídaný nárůst produkce, potažmo prodejů. V listopadu prodala celkově téměř 302 tis. vozů. Většinu z toho osobních, když například autobusů bylo 391. Každopádně osobních vozů čistě jen na bateriový pohon bylo již 170 150. Jak uvádíme níže v našem přehledu, ještě počátkem roku v lednu prodala BYD zhruba „jen“ 71 tis. elektromobilů. Zmínit lze, že v listopadu BYD v zahraničí prodala téměř 31 tis. vozů.
Celkem tedy BYD již letos prodala 1,384 mil. elektromobilů. V meziročním srovnání za dané období nárůst o 73 %. Pokud se zahrnou i zmiňované hybridní vozy BYD, celkem jich již k zákazníkům letos dodala přes 2,68 mil. Firma během vlastně jen zhruba třech měsíců dokázala své prodeje vozů navýšit o další milion. Zkrátka celkově k zákazníkům již zamířilo přes 6 mil. NEV vozů BYD.
Tesla vs. BYD
Jak známo konkurenční automobilka Tesla zveřejňuje údaje o prodejích, potažmo produkci jen na čtvrtletní bázi. Ve 3. čtvrtletí již BYD dokázala firmu trumfnout z hlediska produkce elektromobilů, jak jsme blíže rozebírali v článku „Buffettova BYD ve výrobě elektromobilů v 3. čtvrtletí již překonala Teslu, v prodejích jen těsně zaostala“. Své však tehdy sehrály letní odstávky linek Tesly zejména v Číně z důvodu faceliftu Modelu 3.
Tesla letos do konce září prodala přes 1,32 mil. vozů a asi nebude překvapením, když naplní svůj letošní cíl prodat 1,8 mil. vozů. V tomto čtvrtletí by tak měla prodat minimálně 476 tis. vozů, což by byl pro Teslu nový rekord. BYD má však našlápnuto Teslu překonat. Za poslední dva měsíce totiž prodala téměř 336 tis. elektromobilů, tedy pokud i jen udrží výkonnost, měla by se BYD dostat nad 500 tis. prodaných elektromobilů. Pokud se tak stane, v návaznosti to bude také znamenat, že i společně se svými hybridy letos kumulativně nainstaluje baterie o kapacitě cca 150 GWh.
Jako zajímavost lze uvést, že BYD v úvodu týdne bez bližších podrobností představila své „skákající“ auto, resp. model YANGWANG U9.
Závěrem možno zmínit, že BYD má své akcie oficiálně listovány na burze v Shenzhenu a Hongkongu. Na OTC se pak obchodují i na Wall Street. Titulu se v posledních týdnech nicméně kurzově nedaří. V Hongkongu týden zakončil na 206 HK$, tedy vůbec nejníže od konce března. Letos se nejvýše podíval v polovině prázdnin nad 275 HK$. Kromě celkově negativního vývoje čínských akcií své jistě sehrávají také prodeje Berkshire Hathaway, která vloni začala realizovat své mnohonásobné zisky z investice. A letos v tom postupně pokračuje, když již svůj podíl ve firmě snížila z původních více než 20 % na méně než 8 %.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz