Falešné zdravotní pojišťovny, dopravci, e-shopy i úřady – počet podvodných SMS násobně stoupl, lidé mohou přijít o citlivé údaje i peníze
V posledních týdnech dramaticky vzrostl počet rozesílaných podvodných SMS. Podle poznatků české společnosti Analytics Data Factory, která se zaměřuje na prevenci vzniku podvodů v reálném čase, chodí lidem až pětinásobně více phishingových SMS, než tomu bylo ještě v létě. Jejich společným znakem je to, že se snaží nic netušící adresáty přinutit otevřít odkaz na podvodnou webovou stránku, kde mají vyplnit citlivé údaje. Díky nim pak útočníci mohou získat přístup například k bankovním účtům.
„Podvodné SMS jsou stále častější a postupy útočníků sofistikovanější, proto se jim daří získávat nejcitlivější údaje občanů. Cílové webové stránky se často tváří opravdu důvěryhodně. Dle našich analýz jsou přitom obvykle registrovány v Rusku, což výrazně zhoršuje boj proti nim. V následujících měsících bude forma podvodů ještě propracovanější a jejich počet bude narůstat. Lidé by si tak měli pečlivě ověřovat, kde své údaje zadávají,“ říká Kamil Mahdal, zakladatel a CEO společnosti Analytika Data Factory, která je expertem na správu a využití firemních dat.
Podvodné SMS obvykle vyzívají ke kontrole či doplnění informací a odkazují na webové stránky, kde tak mají lidé učinit. Stránky jsou pak často velmi precizně zpracované a mají platný bezpečnostní certifikát, takže internetový prohlížeč je za hrozbu nepovažuje. Podvodníci se tak dostávají k citlivým údajům občana a data mohou různým způsobem zneužít.
„Kolik lidí těmto typům podvodů podléhá nelze vůbec odhadovat, protože jich je stále více, a ne každý zneužití svých dat nebo dokonce financí policii nahlásí. Navíc každý z nás může reagovat jinak – někomu chodí podvodné SMS každý den a je tak zvyklý je ignorovat. Někomu jinému přijde taková SMS jednou za měsíc a pokud se tváří, že je od České pošty a dotyčná osoba zrovna shodou okolností čeká na doručení balíčku, tak může útočníkovi snadno podlehnout. Proto se podvodníci vydávají za firmy a instituce, jejichž služby jsou hodně rozšířené a je tak pravděpodobné, že se strefí,“ říká Jiří Mojžíš, expert na fraud management a technický ředitel společnosti Analytics Data Factory.
Podvodníci se nejčastěji vydávají za dopravce či doručovatele (Českou poštu, Zásilkovnu, PPL, DHL nebo UPS), obchody (Alza, Booking a další), ale i úřady, zdravotní pojišťovny a důvěryhodné autority, od kterých by nikdo útok nečekal (ČNB, MPSV, ČSSZ, Finanční úřad nebo VZP).
Jak podvodnou SMS odhalit?
„Lidé by měli sledovat několik typických znaků. I když se útočníci stále lepší, tak obvykle jsou v textu pravopisné chyby. Adresa webové stránky, na kterou zpráva odkazuje, je zpravidla na první pohled odlišná od té oficiální, za kterou se vydává. Většinou také není uvedeno jméno odesílatele, což bývá u velkých firem a institucí jinak obvyklé – je uvedeno jen konkrétní telefonní číslo. To je často navíc zahraniční, což je u českých firem a subjektů jasným vodítkem, že se jedná o podvod,“ popisuje Jiří Mojžíš.
Příklady textů podvodných SMS:
Vazena pani, vazeny pane, Upozornujeme Vas na neuhrazeny dluh ve vysi 7300 Kc. Pro kontrolu exekuce navstivte nasi webovou stranku. https://exekuceinfocz.pro/ |
[UPS]: číslo vašeho balíčku. Za F858995220 se uplatňuje celní poplatek (2,99 EUR), který lze zaplatit http://ancope.net |
Vážený uživatel České pošty s telefonním číslem končícím **** , chtěli bychom vás upozornit, že máte zásilku s nesrovnalostmi v adrese. Prosím, potvrďte správnost adresy kliknutím na následující odkaz: https://sourl.cn/XMiK9H. Pokud nebude provedena žádná změna, zásilka může být vrácena. |
Česká pošta: V doručovacích údajích chybí adresa, proto váš balík nelze doručit. Nahrajte prosím správné dodací údaje: https://is.gd/6fWIeb |
Zadost o prispevek na bydleni od MPVS zde: https://bank-lidlcz.online |
Zpozdene dorucenl, balicek vracen do dorucovaciho centra, dotaz na stav. https://rb.gy/tganr |
Analytics Data Factory je na českém trhu dodavatelem a správcem řešení postavených na analytických technologiích společnosti SAS včetně veškerého navazujícího ekosystému, jako je hardware, operační systémy, databáze, vývojový a verzovací software, messaging infrastruktura nebo big data platformy. Analytics Data Factory se primárně specializuje na oblasti, ve kterých dle referencí poskytuje služby na špičkové úrovni. Jedná se především o analýzu dat v reálném čase, a to například v oblastech aktivního řízení vztahu se zákazníky (CRM), prevence vzniku podvodů, zpracování signálů a rozpoznávání obrazu nebo pokročilé analytiky na velkých a streamovaných datech. Mezi klienty patří Komerční banka, Česká podnikatelská pojišťovna, pojišťovna Kooperativa, Home Credit, a další.
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz