Nejpozději od Nového
roku budeme u čerpacích stanic tankovat jiný
benzin než dosud – s větším obsahem biolihu. Pro starší
auta to nemusí být úplně ideální. „Nebezpečím může být zejména koroze palivového systému,“ upozorňují experti AURES Holdings, provozovatele největší sítě českých autocenter
AAA AUTO.
Deset procent biolihu namísto dosavadních pěti bude v nejbližší době obsahovat
benzin Natural 95 u naprosté většiny čerpacích stanic v Česku. Přestože se zprávy o navýšení takzvané biosložky objevovaly v minulosti už několikrát, naposledy v
roce 2019, zatím k této úpravě nedošlo. Nyní je to už ale definitivní. „Od
1. ledna 2024 začneme na českém území distribuovat automobilový
benzín BA95 s
označením E10. Přechod na toto
palivo je významným krokem na
cestě k emisní neutralitě. Výrazně snižuje
emise skleníkových
plynů, protože obsahuje až 10 procent obnovitelného
paliva vyráběného z hmoty či
odpadu organického původu,“ uvedl generální ředitel
skupiny Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak. Plošné zavedení potvrdila také
česká čerpadlářská dvojka
MOL, která provozuje více než 300 stanic.
Kvůli tomu se také od Nového
roku na čerpacích stanicích u stojanů vydávajících 95oktanový
benzín změní mezinárodní označení z dosavadního
E5 na nové
E10.
Co může být dobrou zprávou pro
životní prostředí, příliš nepotěší majitele starších vozidel, konkrétně těch vyrobených před
rokem 2005, kdy vstoupila v platnost norma
Euro 4. „Momentálně máme v nabídce 200
aut s benzinovým motorem do
roku výroby
2005. To z celkem 13 tisíc vozů v portfoliu
AAA AUTO sice není mnoho, jsou to přece jen minimálně 18
let stará
auta, nezanedbatelná část lidí je však má stále v garážích. Ovšem v české internetové inzerci je aktuálně kolem pěti tisíc takových vozů z celkem nabízených 108 tisíc, další zhruba 3,5 tisíce najdete v nabídce veteránů. Netýká se to tedy úplně malého množství
automobilů,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AURES Holdings, která provozuje síť největšího tuzemského prodejce ojetých vozů
AAA AUTO a zánovních
automobilů Mototechna.
Co tedy konkrétně hrozí starším vozům? „Už u současného naturalu
E5 s obsahem lihu do pěti procent mohou nastat problémy s dlouhodobým skladováním, maximální doporučená lhůta jsou tři měsíce. Problémem jakéhokoli
paliva obsahujícího líh je totiž jeho dlouhodobá stabilita, líh má snahu vázat
vodu ze vzdušné vlhkosti. Dalším nebezpečím při používání paliv obsahujících etanol je koroze – a to zejména palivového systému,
spalovacího prostoru a výfuku,“ upozorňuje šéf servisní
služeb AURES Holdings Miloslav Knap.
Na
palivo E5 dokáže jezdit většina i dříve vyrobených vozů, nyní se však situace změní – na
E10 by neměla jezdit
auta vyrobená před
rokem 2005. Neplatí to však bez výjimky – například u vozů značky
Alfa Romeo je možné tankovat
benzin E10 až od
roku výroby
2011. A v čem je hlavní problém? „
Palivo E10 vadí některým součástkám palivového systému, kupříkladu gumovým těsněním a pryžovým hadicím, z nichž jsou lihem vysávána změkčovadla, hadice pak křehnou a mohou praskat. Oxidovat mohou i kovová potrubí pro vedení
paliva. Podobně se můžeme setkat s problémy při studených startech a také se sníženým výkonem a vyšší
spotřebou paliva. Starších motorů s karburátory se týká hlavně právě snížení výkonu, novější motory, řízené lambda sondou, pak mívají vyšší
spotřebu – líh je méně výhřevný než
benzin a kvůli zachování výkonu pak řídicí jednotka posílá do palivového systému více
paliva,“ vysvětluje Knap.
Dalším problémem nového
paliva je podle něj biodegradace. „Může docházet ke tvorbě pevných nebo lepivých nerozpustných úsad, jež mohou ucpávat palivové trysky a filtry a způsobovat tím poruchy chodu motoru, zvlášť při delším než tříměsíčním odstavení
auta. „Doporučujeme majitelům starších vozidel, aby navštívili autorizované dealery a požádali je o informaci, zda je možné jejich vozidlo provozovat na
benzín E10. Všem, kterých se to týká, pak doporučujeme přejít na prémiové
palivo 98 až 100 oktanů, kde je ethanol nahrazen složkou ETBE (ethyl terc-butylether), protože tato složka netrpí takovými neduhy jako už zmíněný ethanol,“ dodává Miloslav Knap s tím, že vysokooktanový
benzín ovšem může být problémem u veteránů s pevně nastavených předstihem zážehu.
Označení paliv:
XTL – syntetická
nafta, která není
ropného původu
AURES Holdings
AURES Holdings
Skupina AURES Holdings letos slaví již 30 let na trhu. Provozuje síť téměř šedesáti poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku, v Německu a v Nizozemsku. Za dobu své existence obsloužila již přes 2,8 milionu zákazníků. Skupina prodá ročně 90 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Na západních trzích působí prostřednictvím společnosti Driverama.
Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro roky 2017 a 2018 byla držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards 2016/2017. Generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings Karolína Topolová se v roce 2020 umístila v anketě Top Ženy Česka na 1. místě v kategorii manažerek a vloni v tomto žebříčku vstoupila do Síně slávy.
Skupinu vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners.
Více informaci na: www.auresholdings.eu