Průlom Toyoty na poli baterií, pomůže i evropskému automotivu? - Rozbřesk
Český automotive v posledních měsících překonával v produkci i nových objednávkách ten německý i evropský. Je to však do značné míry “úspěch starých časů” - poptávka odráží dohánění “neuspokojené poptávky” po autech na spalovací motory z dob pandemie covidu. A spalovací motory budou s vysokou pravděpodobností na ústupu. I proto je znepokojivé pozorovat, jak evropské značky ztrácí půdu pod nohama na poli elektromobility (v tuto chvíli hlavní “cesta vpřed”), což vede v posledních třech letech k viditelné ztrátě podílu Evropy na globální automobilové produkci. Pokud by tomu tak mělo být i nadále, bude to problém i pro český průmysl.
Jedním z hlavních důvodů, proč evropský automotive v elektromobilitě zaostává zejména za Čínou, je produkce baterií. Čína má výrazný náskok ve vertikální integraci výroby vedoucí až k těžbě klíčových surovin. I proto stojí skoro za třemi čtvrtinami globální produkce lithium-iontových baterií, nejčastěji používaných v elektromobilech. Těžko si představit, jak by mohla Evropa bez zásadních technologických průlomů v nejbližších letech Čínu v produkci baterií dohnat. Jednou z cest by však podle analýzy Financial Times (https://on.ft.com/3QdhUyo) mohla být nadějná práce japonské Toyoty na bateriích s pevným elektrolytem. Nejenže by ve finále taková technologie mohla nabídnout výrazně vyšší kapacitu (teoreticky dojezd přes 1000 kilometrů) a kratší nabíjení (až 10 minut), ale současně by v porovnání s dnešními bateriemi nebyl k výrobě zapotřebí grafit - kterého se těží 68 % světové produkce v Číně a u kterého Čína plánuje zavést přísnější kontroly vývozů. Lithium, které by v nových bateriích bylo i nadále zapotřebí, je z velké části z Austrálie (necelých 50 %) a z Chile (30 %) a velké nevyužité zásoby se nachází v Jižní Americe.
Oznámení Toyoty o průlomu ve vývoji baterií s pevným elektrolytem sice vyvolává velké množství otazníků - a i když se optimismus potvrdí, bude pravděpodobně nasazení do masové výroby hudbou “vzdálenější budoucnosti”. V té by však nejen japonský, ale nakonec i německý a český automotive opět mohl začít tahat při porovnání s Čínou za “stejně dlouhý” konec provazu… minimálně v oblasti výroby baterií.
*** TRHY ***
Koruna
Česká koruna pozvolna opět přechází do lehké defenzivy a pohybuje se v okolí 24,50 EUR/CZK. Nepomáhá jí ani relativně dobrá nálada na akciových trzích ani slabý dolar. Kalendář domácích i zahraničních událostí je tento týden slabší, koruna tak bude pravděpodobně bedlivěji než jindy sledovat dění na eurodolaru.
Eurodolar
Eurodolar stále není schopen vzpamatovat se z výprodeje, který zahájila o něco nižší říjnová americká inflace. Na tu totiž navázala poměrně slabá data z amerického trhu práce, takže úvahy trhu se nyní již jednoznačně ubírají směrem k tomu, kdy Fed začne snižovat úrokové sazby.
Tento týden bude z pohledu dat a důležitých události poměrně chudý. Dnes a zítra však může být pozornost upřena na aukce amerických vládních dluhopisů (americké ministerstvo financí dnes prodává 20letý dluhopis).
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- ČEZ Prodej snižuje cenu fotovoltaiky s baterií o 100 000 korun
- VW v Líních novou gigafactory na baterie stavět nechce - nejsou na to obchodní podmínky na trhu
- Toyota více než zdvojnásobila čtvrtletní zisk a zvedla celoroční výhled
- Firmy, které na poli nových technologií zatím excelovaly, nemusí být konečnými vítězi - Víkendář (video)
- Plzní za univerzitou. ZČU oslaví 75. výročí „na střeše“ v kampusu na Borských polích v sobotu 11. listopadu od 9 hodin
- Betonujeme poslední 2 mostní pole levé části estakády na stavbě dálnice D6 u Krupé Na betonáž spotřebujeme zhruba 550 m3 betonu Stavbu nového dálničního úseku plánujeme zprovoznit na konci srpna 2024
- Svaté Pole 127, adresa v objektu Svaté Pole 127, KÚ Svaté Pole
- iQ, Toyota iQ - spolehlivost, závady Toyota iQ
- Toyota Auris nebo Toyota Yaris - Srovnání spolehlivosti
- Toyota Auris nebo Toyota Verso - Srovnání spolehlivosti
- Toyota Verso nebo Toyota RAV4 - Srovnání spolehlivosti
- Toyota Verso nebo Toyota Avensis - Srovnání spolehlivosti
Prezentace
16.11.2023 Hodnota zlata je na historických maximech, jeho...
13.11.2023 Jak flexibilně financovat vaše podnikání mimo...
10.11.2023 Družstevní bydlení: historie nebo nová cesta k...
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Zákaz dovozu ruských pohonných hmot je tu! Jak moc zdraží nafta?
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Investice do rostlin: koupíte si bonsaj za milion? Je nám líto, ale už je prodaná!
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Ali Daylami, BITmarkets
Štěpán Křeček, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Třetí zdvižený prst pro USA. Tentokrát agentura Moody's přistoupila ke snížení ratingu USA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři