Hotovost v obchodech ustupuje platbě kartou – u nás i v Evropě
Mít dobře vybavený krámek příjemného designu s ochotnou obsluhou už nestačí – pokud na něm visí cedulka „Pouze platby v hotovosti“. Trend je jasný v Česku i v Evropě: bankovky a mince v rukou zákazníků ustupují bezhotovostním řešením. Platební terminál je čím dál víc nezbytností.
Nepřijímat platební karty je v dnešní době luxus, nebo spíš konkurenční nevýhoda. Vyplývá to nejen z průzkumu, který společnost Comgate provedla mezi podnikateli mimo e-commerce v maloobchodě a službách. Na otázku, zda v roce 2023 zaznamenali u zákazníků změnu poměru mezi platbami kartou a v hotovosti, jich hned 56 % odpovědělo, že u nich kupující chtějí častěji platit kartou. Jen 5,4 % respondentů zaznamenalo opačnou tendenci.
V souladu s tím je i poměr odpovědí na otázku, jak dlouho podnikatelé přijímají platby kartou. Přes 79 % jich tuto možnost zákazníkům nabízí delší dobu, dalších 10 % začalo během roku 2023.
Tento vývoj navazuje na změny, jež urychlila pandemie nemoci Covid-19 a s ní související opatření týkající se kontaktu osob. Data společnosti Mastercard, která porovnávala, zda její karty čeští spotřebitelé používají častěji k výběrům z bankomatu, nebo k placení, hovoří o tom, že se mezi lety 2019 a 2021 procentní poměr navýšil ze 49:51 na 39:61 ve prospěch přímého placení kartou.
Podle studie společnosti Mastercard byla už v roce 2022 v kamenných obchodech platba kartou nejpoužívanější metodou – zákazníci hradili svoje nákupy debetní, kreditní nebo předplacenou kartou v 56,4 procentech případů, k tomu v 9,4 procentech využili mobilní peněženky (nejčastěji Apple Pay nebo Google Pay). Hotovostí platili ve 29,4 % situací.
Tendence platit bezhotovostně se opakuje napříč Evropou, byť v jednotlivých zemích se zvyklosti výrazně liší. Podle studie FIS Global Payments Report sahali v roce 2022 v Evropě zákazníci po debetní, kreditní nebo předplacené kartě v 65 % případů, mobilní peněženky využila desetina nakupujících. Mince a bankovky přepočítávalo 22 % zákazníků. Tento poměr by se podle odhadů FIS měl během následujících pěti let výrazně posunout, na hotovost by v roce 2026 mělo v celoevropském měřítku připadat jen 15 % nákupů.
Pro zajímavost – pokud jde o zmiňované evropské odlišnosti, ve Finsku, Francii, ve Velké Británii, Dánsku, Švédsku nebo Norsku už neplatí hotově ani desetina zákazníků, ale celkem silnou pozici měla v roce 2022 hotovost stále v obchodech španělských (44 %), německých (39 %), polských (39 %) nebo tureckých (38 %). I v těchto baštách však už dávno převažují jiné způsoby placení.
Platební terminál tak už by měl být v obchodě samozřejmostí. Tím spíš, že obchodníkům díky propojení s pokladním systémem usnadňuje účetnictví a odbourává složité a chybové přepočítávání bankovek a mincí.
Michal Petrák
Michal Petrák je v Comgate od roku 2022 vedoucím komunikace a PR. Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V minulosti působil jako sportovní novinář a manažer PR a komunikace fotbalového klubu.
Comgate
Comgate je ryze česká společnost s dvacetiletou tradicí, která poskytuje platební brány a platební terminály. Ceny prezentuje veřejně v přehledných a jednoduchých tarifech bez hvězdiček. Její služby využívá více než 15 tisíc klientů.
Více informací na https://www.comgate.cz/.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz