Vysokorychlostní trať by mohla zkrátit jízdu z Pardubic do Prahy o dvacet minut
Problematika vysokorychlostních tratí (VRT) byla hlavním tématem jednání hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického a náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše se zástupci Správy železnic. Ti představili aktuální plány příprav, a to se zaměřením na východní Čechy a návaznost vysokorychlostních tratí na konvenční železniční síť.
„Z našeho pohledu jsou nyní klíčové informace týkající se východočeské větve vysokorychlostní tratě od Prahy směrem na Hradec Králové a dále na Polsko s tím, že v oblasti Chlumce nad Cidlinou by měla být budována odbočka směrem na Pardubice, což by zkrátilo jízdní dobu z Pardubic do Prahy přibližně o dvacet minut. Na tuto část je nyní zpracována studie proveditelnosti a Správa železnic proto v této fázi seznamuje kraje s navrhovaným řešením. Nejedná se však jen o samotnou vysokorychlostní trať, ale celkově o koncepci napojení dalších typů vlaků a řešení zastavování mezinárodních rychlíků tak, aby nebyla zpřetrhána přirozená spádovost a uzlové body,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše je důležité, aby bylo možné z vysokorychlostních vlaků snadno přestupovat i na ty regionální. „Pokud chceme opravdu zajistit urychlení a usnadnění dopravy i ze vzdálenějších sídel, tak je nutné, aby bylo možné poměrně snadno přestupovat z regionálních vlaků na ty vysokorychlostní a opačně. Cílem má být zvýšení konkurenceschopnosti železniční dopravy oproti automobilové, což se nepodaří, pokud budou muset cestující složitě přestupovat mezi svým regionálním spojem a tím vysokorychlostním,“ řekl Kortyš.
Hejtman Martin Netolický upozornil na obavy, aby přípravou vysokorychlostních tratí nedošlo k blokaci rozvojového území měst a obcí. „Na příkladu projektu Dunaj-Odra-Labe jsme viděli, že velký ambiciózní projekt, který nakonec nebude ani realizován, zablokoval na dlouhá léta rozvoj měst a obcí, jelikož byla vymezena poměrně široká územní rezerva, do které nebylo možno zasáhnout a řadě obcí tato rezerva zcela zastavila možnost výstavby a tím i rozvoje,“ sdělil hejtman, podle kterého je nutné s dotčenými obcemi velmi aktivně ze strany Správy železnic komunikovat, což potvrzuje také náměstek Michal Kortyš. „Je nutné, aby stát komunikoval všechny záměry jak s představiteli krajů, tak obcí, a to ohledně určení přestupových uzlů na regionální tratě. V regionech totiž máme lepší znalosti potřeb občanů. Proto jsme i požádali Správu železnic, aby s námi nadále všechny kroky detailně probírala,“ řekl Michal Kortyš.
Zástupci Pardubického kraje se v souvislosti s plány na vybudování vysokorychlostních tratí shodují na tom, že v případě napřímení trati z Hradce Králové přes Pardubice směr Chrudim, by mohly vybrané vlaky do Prahy být výchozí z Chrudimi. „Stávající řešení úvratí je velmi nešťastné. Neumožňuje prodloužení zvažovaných posilových vlaků Praha – Pardubice do Chrudimi. Cestující by se tak v případě napřímení trati do Chrudimi dostali až do Prahy za 50 minut, což je v rámci stávajícího nastavení nereálné,“ uzavřel téma hejtman Martin Netolický.
Poslední zprávy z rubriky Z regionů:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz