Každý druhý Čech nakoupí všechny nebo většinu dárků online, ukázal průzkum
Více než polovina Čechů letos všechny nebo většinu vánočních dárků pořídí výhradně na e-shopech (53 %). S jejich nákupem přitom začínají teprve v listopadu (38 %) a více než třetina lidí nechává pořizování dárků dokonce až po slevové akci Black Friday či jen pár dnů před Vánoci. Za dárky Češi plánují utratit do 5 tisíc Kč (52 %). Pět procent lidí nicméně letos dárky nebude nakupovat vůbec. Vyplývá to z průzkumu přes aplikaci Instant Research od Ipsosu pro balíkového přepravce GLS . [1]
Online nákupy se těší stále větší oblibě. To platí i v předvánočním období, kdy nákup v e-shopu umožňuje vyhnout se davům v obchodech a ušetřit čas. Pro 53 % Čechů je proto nákup všech či valné většiny dárků přes internet jasnou volbou. Třetina lidí pak nakoupí online polovinu dárků a 14 % respondentů pořídí online jen čtvrtinu dárků. Online nákupů využijí mladší lidé více než starší generace. „ Nákupy na internetu byly vždy doménou především mladší generace, což potvrzuje i náš průzkum. Všechny nebo většinu dárků nakoupí online především lidé ve věku 18 až 44 let (61 %). Naopak u lidí ve věku 54-65 let je to jen 35 %,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.
Za dárky plánují Češi nejčastěji utratit do 5 tisíc Kč (52 %). Čtvrtina lidí pak nakoupí dárky za 5 až 8 tisíc Kč a 13 % respondentů za dárky nechá 8 až 10 tisíc Kč. Pouze každý desátý bude utrácet více než 10 tisíc Kč. Méně než 1 tisíc Kč za dárky nechají pouhá 3 % respondentů.
Češi začínají nakupovat až v listopadu
I přes každoroční varování přepravců nechávají Češi nákupy vánočních dárků na poslední chvíli. V době realizace průzkumu většina lidí (66 %) s nákupem ještě vůbec nezačala. Dárky začínají řešit teprve v listopadu (38 %). Čtvrtina nakupuje až po slevové akci Black Friday, která letos připadá na 24. listopadu, a necelá pětina (18 %) až během posledních dnů před Vánoci
Výdejní místa čeká před Vánoci nápor
I když je doručení na adresu stále nejvýznamnější, popularita výdejních míst neustále roste. Většina Čechů (72 %) před Vánoci pravidelně dostává od jednoho do devíti balíků . Ty si nejčastěji nechávají podle momentální situace doručovat domů (56 %) anebo právě do výdejních míst (53 %). Oblíbené jsou také výdejní boxy (22 %).
[1] Průzkum pomocí aplikace Instant Research od Ipsosu realizovaný od 6. do 12. 10. 2023 na vzorku 1000 respondentů.
Poslední zprávy z rubriky Výsledky:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Dlouho očekávaná událost ze světa kryptoměn. Přinese další halving bitcoinu nová maxima?
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.