Stanovisko k otázce informování o cenách při poskytování služeb cestovních kanceláří - čj.: MF-20599/2023/2601-3
Ministerstvo financí tímto zveřejňuje svůj právní výklad k otázce informování kupujícího o konečné ceně při prodeji zájezdu.
Cenu zájezdu při poskytování služeb cestovních kanceláří v současnosti upravuje §13a zákona o cenách.
Dle zákona o cenách musí při nabídce zájezdů prodávající spotřebiteli poskytnout informaci o konečné ceně zájezdu, která má být zaplacena. Je-li informace o ceně zájezdu tvořena z více složek, uvede prodávající také aktuální cenu všech oddělených složek. Nelze-li cenu některé složky zájezdu uvést, musí v nabídce zájezdu informovat o čase a místě zpřístupnění této ceny pro spotřebitele jiným vhodným způsobem.
Kupující je při uzavírání smlouvy o nákupu zájezdu považován českými i unijními předpisy na ochranu spotřebitele za slabší smluvní stranu a proto je prodávajícímu ukládána zvýšená informační povinnost. Při případných nejasnostech ve výkladu zákona se má zvolit výklad nejpříznivější pro spotřebitele.
Přijetí ustanovení § 13a do zákona o cenách mělo za cíl odstranit praxi odděleného uvádění některých částek, které musí být povinně uhrazeny, jako jsou např. palivové, bezpečnostní a letištní poplatky v případě leteckých zájezdů. V okamžiku podání informace o ceně se jedná vždy o cenu konečnou platnou v okamžiku nabídky, zpřístupněnou formou katalogu, letáků, ceníků, webových stránek apod., při jejímž zaplacení klient nabízený zájezd v popisovaném rozsahu v nabídce může absolvovat, aniž by byl povinen hradit jakékoliv další přirážky, poplatky nebo jiné částky.
Od roku 2015 oblast upravuje také Směrnice 2015/2302/EU z 25. 11. 2015 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, která byla do českého právního řádu transponována zákonem č. 111/2018 Sb., kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, s účinností od 1. 7. 2018. Tímto zákonem byla směrnice implementována do zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“), a zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu.
Občanský zákoník tak od roku 2018 v § 2524 stanoví, že „Pokud pořadatel nebo zprostředkovatel prodeje zájezdu nesdělil zákazníkovi celkovou cenu zájezdu včetně daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění a veškerých případných dalších nákladů, není zákazník povinen tyto daně, poplatky, jiná obdobná peněžitá plnění a další náklady uhradit. To platí i v případě, že nelze tyto daně, poplatky, jiná obdobná peněžitá plnění a další náklady přiměřeným způsobem vyčíslit před uzavřením smlouvy, a v případě, že pořadatel nebo zprostředkovatel prodeje zájezdu nesdělil zákazníkovi druh dalších nákladů, jež mu mohou ještě vzniknout.“
Dále občanský zákoník uvádí také, že dohodnutou celkovou cenu lze navýšit až o osm procent. K navýšení dohodnuté ceny nejvýše o osm procent celkové ceny souborných služeb může dojít pouze za předpokladu, že možnost navýšení je výslovně ujednáno ve smlouvě, a pouze z důvodu změny:
a) nákladů na pohonné hmoty nebo jiné zdroje energie;
b) výše daní nebo poplatků z cestovních služeb zahrnutých ve smlouvě uložených třetími stranami, které se přímo nepodílejí na poskytování souborných služeb, včetně daní z pobytu a letištních a přístavních poplatků na letištích a v přístavech; nebo
c) směnných kurzů souvisejících se soubornými službami.
Cenu zájezdu při poskytování služeb cestovních kanceláří v současnosti upravuje nejen §13a zákona o cenách, ale i občanský zákoník a další právní předpisy. Tyto právní předpisy nejsou dle názoru Ministerstva financí navzájem v rozporu, naopak jsou v souladu se záměrem transponované Směrnice.
Na základě výše uvedeného Ministerstvo financí uvádí, že prodávající sdělí kupujícímu při uzavírání smlouvy celkovou cenu zájezdu, tj. konečnou cenu dle zákona o cenách. Podle příslušných právních předpisů také platí, že pokud nelze všechny náklady zahrnout do konečné ceny předem při prodeji zájezdu, je prodávající povinen informovat kupujícího před uzavřením smlouvy o všech dalších druzích nákladů, které přímo souvisejí s nabízeným zájezdem, a které mohou být po kupujícím dále požadovány i jinými subjekty.
Výše uvedené stanovisko je právním názorem oddělení Cenová politika. Upozorňujeme, že Ministerstvo financí není oprávněno k závaznému výkladu právních předpisů.
2
Dokumenty ke stažení
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Ondřej Vacek, Ušetřeno.cz
Nechcete přijít o peníze? 5 zásadních tipů, jak úspěšně využít pojištění storna
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.